یک‌قدم تا تعبیر کابوس ولیعهد

نیروهای مقاومت، نقاط مختلفی از عربستان‌سعودی را هدف حملات تلافی‌جویانه خود قرار دادند

یک‌قدم تا تعبیر کابوس ولیعهد

هر اندازه زمان سپری می‌شود، موازنه نبرد میان ائتلاف متجاوز سعودی و یمنی‌ها، بیشتر به ضرر محور ریاض‌-ابوظبی تغییر پیدا می‌کند. عملیات گسترده موشکی و پهپادی اخیر انصارا... نقطه آشکارساز استیصال سعودی‌ها در تقابل با مقاومت و نیروهای مردمی یمن محسوب می‌شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یمنی‌ها با استناد به قدرت موشکی و گسترش دامنه عملیاتی خود در خاک عربستان به‌زودی جنگ هفت ساله را به سود خود به پایان رسانده و رویاهای محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی‌ها مبنی بر تسخیر یمن را نقش‌برآب می‌کنند.

ارتش یمن در حملات متعددی شهرهای مختلف سعودی شامل ریاض، خمیس‌مشیط، ینبع، دمام و جده را هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داد و مدت‌ها بود که تمرکز نیروهای یمنی بر جبهات زمینی و به‌خصوص مارب بود و عملیات موشکی و پهپادی به عمق خاک سعودی را متوقف کرده بودند. با این حال پس از بمباران مناطق غیرنظامی و مسکونی توسط جنگنده‌های سعودی در صنعا و به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان یمنی در حملات اخیر، نیروهای مقاومت تصمیم گرفتند حمله موشکی و پهپهادی گسترده‌ای را در عمق استراتژیک سعودی‌ها انجام دهند. نکته قابل‌تامل این‌که عمق و دامنه این حملات نسبت به دفعات قبل بیشتر بوده و امکان گسترش آن به دیگر نقاط عربستان نیز وجود دارد. منابع خبری می‌گویند در این حملات، منافع راهبردی عربستان موردهدف قرارگرفته و از این رو عملیات‌ موشکی و پهپادی اخیر نیروهای مقاومت مصداق حملات هوشمند است.
 پیام عملیات اخیر یمنی‌ها
بدون شک مهم‌ترین پیام عملیات اخیر یمنی‌ها در خاک عربستان، افزایش توان بازدارندگی و اقدام مقاومت است. براین‌اساس پس از حدود هفت سال نبرد نابرابر نه‌تنها توان موشکی و نظامی مقاومت یمن کاهش پیدا نکرده، بلکه با گذشت زمان شاهد تکمیل این منظومه عملیاتی و در نتیجه افزایش قدرت مانور انصارا... و نیروهای مردمی هستیم. در جریان عملیات اخیر، برای اولین‌بار اهدافی در شرق، غرب و مرکز عربستان به‌طور همزمان موردحمله پهپادی و موشکی قرار گرفته است. این به معنای اشراف جغرافیایی یمنی‌ها بر خاک عربستان و قدرت عملیات آنها در نقاط مختلف این کشور است. بدون شک عملیات موشکی و پهپادی اخیر، بار دیگر شرایط نبرد را به سود مقاومت و به ضرر ائتلاف متجاوز سعودی تغییر می‌دهد.
 افزایش هزینه‌های
شکست عربستان

بسیاری از تحلیلگران معتقدند هر اندازه سعودی‌ها در پذیرش شکست خود در یمن تعلل کنند، هزینه‌های این شکست به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد. عملیات اخیر موشکی و پهپادی یمنی‌ها این گزاره را به‌درستی تایید می‌کند. پدافند سعودی برای رهگیری یک موشک چند ده هزار دلاری یمنی حداقل چهارموشک پدافندی پاتریوت شلیک می‌کند که حاکی از بالابودن ترس حاکمان ریاض از اصابت این پرتابه‌ها به شهرها و افزایش نارضایتی عمومی است. ضمن آن‌که سیستم پدافندی عربستان سعودی قدرت مهار و انهدام بسیاری از پهپادها و موشک‌ها را پیدا نمی‌کند. آذر سال‌گذشته‌(1399)وزیرخارجه عربستان‌سعودی اذعان کرد که این کشور در معرض حمله صدها موشک و پهپاد ارتش یمن قرار گرفته است. اظهارات فیصل بن‌فرحان پس از حمله موشکی ارتش یمن به تأسیسات نفتی این کشور در شهر جده صورت گرفت، حمله‌ای که وزارت انرژی این کشور پس از گذشت بیش از 15ساعت از زمان اعلام ارتش یمن اذعان کرد که تأسیسات نفتی عربستان‌سعودی هدف حمله قرار گرفته است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرده بود که این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده نیروهای‌مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان‌سعودی انجام شده است. پس از اذعان وزارت انرژی عربستان‌سعودی به این حمله، رژیم آل‌سعود در اقدامی که به گفته ناظران نشانه سردرگمی این رژیم در برابر پاسخ‌های موشکی نیروهای مسلح یمن بود از جنبش انصارا... یمن به شورای‌امنیت سازمان ملل‌متحد شکایت کرد!
در هر حال اکنون سعودی‌ها در حالی که دست از بمباران و کودک‌کشی در یمن برنداشته‌اند با هزینه‌های سخت‌تری در تقابل با مقاومت مواجه شده‌اند. بدون شک اگر دامنه جغرافیایی و عملیاتی عملیات ارتش و نیروهای مقاومت یمن علیه ریاض گسترده‌تر شود به همان میزان هزینه‌ها و آثار شکست سعودی‌ها، اماراتی‌ها و متحدان آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
 وحشت امارات از عملیات مقاومت
بدون‌شک عملیات موشکی اخیر یمنی‌ها در مناطق مختلف عربستان، اماراتی‌ها را نیز شدیدا نگران ساخته‌ است . امارات‌عربی‌متحده نیز که شریک سعودی در حمله به یمن است بدون تردید در محاسبات خود درخصوص دخالت در این جنگ تجدیدنظر بیشتری خواهد کرد زیرا در صورت شلیک موشک‌های مقاومت به خاک امارات و خصوصا مناطقی مانند ابوظبی و دبی، میلیاردها دلار سرمایه در این مناطق نابود خواهد شد. فراتر از آن استمرار جنگ یمن و احتمال هدف قرار گرفتن امارات در این نبرد به افزایش سرمایه‌گریزی از دبی و دیگر مناطق منجر شده است. بدون شک عملیات موشکی و پهپادی اخیر انصارا... نقش تاثیرگذاری در پایان موفقیت‌آمیز جنگ یمن به سود ارتش، مقاومت و نیروهای مردمی این کشور ایفا خواهد کرد. به عبارت بهتر یک گام بیشتر تا تعبیر کابوس محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی و همراهانش در ریاض باقی نمانده است.