«آمد» رفت !

پرونده روح‌ا... زم، یکی از پشت پرده‌های پروژه نفوذ در کشور با اعدام او بسته شد

«آمد» رفت !

دیروز روح‌ا... زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز به دار مجازات آویخته شد و به این ترتیب پرونده یک نفوذی دیگر بسته شد. کانال آمدنیوز یکی از خبیث‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای ضدانقلاب بود که به واسطه ارتباط با عوامل داخلی و خارجی توانست به عنوان یکی از جنجالی‌ترین شبکه‌های خبری مجازی، خود را مطرح کند. سیر انتشار اخبار در این رسانه نشان می‌دهد گردانندگان این کانال تلگرامی ابتدای کار به واسطه برخی اخبار که از سوی عناصر نفوذی در اختیار آنها قرار می‌گرفت، کار خود را شروع کردند و بعدها مدعی شدند به طرق گوناگون به اخبار محرمانه در داخل نهادها و دستگاه‌های حساس نظام دسترسی دارند و به مرور آن را منتشر خواهند کرد. دسترسی‌های اولیه به برخی اخبار ابتدای کار این رسانه خبری نشان می‌دهد بعضی عوامل داخلی نفوذ یافته در مراکز و نهادها با اهداف قبلی و از پیش تعیین شده اطلاعات خام را در اختیار گردانندگان آمدنیوز قرار می‌دادند تا به این واسطه، ضربه‌هایی را به نهادهای امنیتی و قضایی وارد کنند اما در ادامه کار مشخص شد آمدنیوزی‌ها گرچه مدعی اطلاع‌رسانی درست هستند اما حرفه اصلی آنها عملیات روانی است تا ضمن جوسازی و مشوش کردن اذهان عمومی، زمینه را برای آشوب و اختلافات داخلی فراهم کنند. روند فعالیت‌های آمدنیوز به‌سرعت به براندازی و به مرحله حمایت از خشونت و حتی اقدام به مقابله نظامی با جمهوری اسلامی ایران در ماجرای دی96 رسید و نشان داد پروژه نفوذ تا چه حد جدی است و چقدر می‌تواند برای امنیت کشور خسارت‌بار باشد.

سیر حوادث چهار دهه گذشته نشان می‌دهد ماجرای نفوذ به یکی دوسال یا یکی دو دهه اخیر محدود نیست و از همان سال‌های اول انقلاب نفوذی‌ها به اشکال مختلف ضربات خود را به نظام اسلامی وارد کردند که ترورهای اول انقلاب، نتیجه این‌گونه نفوذها بود.
البته از ابتدای انقلاب، در کنار نفوذ، طرح‌های مخرب دیگری چون تهدید، تحریم، فشار اقتصادی، جنگ، شورش‌های داخلی و... که برای ضربه زدن به قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های داخلی و خارجی به اجرا درآمد، اما همگی اینها نشان داد این طرح‌ها از کارایی لازم برخوردار نیست و هیچ‌کدام از این موارد عاملی برای جدایی و افتراق میان اقشار مختلف مردم نبوده است و گرچه مردم به واسطه آن متحمل آسیب‌هایی شدند، اما با این وصف، نقشه‌های طراحان برای نابودی نظام اسلامی ناکام مانده است. در کنار این برنامه‌های رنگارنگ ولی یک پروژه بیش از سایر طرح‌ها برای امیدواران به فروپاشی نظام از اهمیت برخوردار است و آن هم نفوذ به شیوه‌های مختلف در داخل کشور است که برای رسیدن به این هدف مخالفان جمهوری اسلامی از هر وسیله و ابزاری استفاده می‌کنند.
خطر پروژه نفوذ به حدی است که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند. ایشان در سخنانی در شهریور 94 در جمع فرماندهان سپاه در این باره تاکید کردند: «امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است، که البته کم‌اهمیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است و ممکن است که جزو کم‌اهمیت‌ترین [هم] نفوذ امنیتی باشد. نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست اما در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمیت است. نفوذ امنیتی عوامل خودش را دارد.»
ایشان همچنین در سخنرانی دیگری، اهداف نفوذ را به این شرح عنوان کردند:« آماج نفوذ هم چه کسانی هستند؟ عمدتا نخبگان، عمدتا افراد موثر، عمدتا تصمیم‌گیران یا تصمیم‌سازان، اینها آماج نفوذند؛ اینها هستند که سعی می‌شود روی اینها نفوذ انجام بگیرد؛ بنابراین نفوذ خطر است.»
با وجود این‌گونه هشدارهای رهبری و تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، اما در سال‌های گذشته شاهد برخی خسارت‌های ناشی از نفوذ بوده‌ایم.
  فعال‌تر شدن شبکه نفوذ
بخشی از خسارات ناشی از نفوذ در سال‌های اخیر در قالب فعال شدن شبکه‌های ترور و خرابکاری در ایران،‌ نمود یافته که نمونه‌های آن را می‌توان در خرابکاری نطنز یا شهادت چهره‌ای چون دانشمند شهید فخری‌زاده مشاهده کرد که انجام این عملیات‌های جنایتکارانه با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از عوامل نفوذی انجام شده است.
ترور سایر دانشمندان هسته‌ای نیز با همین شگرد انجام شده بود و این رشته سر دراز دارد و به اوایل انقلاب می‌رسد که مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران توسط افراد نفوذی به شهادت رسیدند.
دزدانی با چراغ
اما در سال‌های گذشته نفوذی‌ها صرفا جاسوسانی مخفی نیستند بلکه افرادی با مشاغل مختلف شامل پزشک، مهندس، کارمند، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر هستند که به بهانه‌های مختلف در موقعیت شغلی قرار می‌گیرند و ضمن انجام وظایف اداری و شغلی خود مواد خام و اطلاعات لازم را برای سرویس‌های جاسوسی فراهم می‌کنند. در طول دو دهه گذشته شاهد حضور بسیاری از چهره‌ها در قالب‌های دانشگاهی بودیم که ضمن شرکت در سمینارها و همایش‌های علمی و فرهنگی، فعالانه در برنامه‌های مختلف شرکت و حتی زمینه را برای بسط فعالیت‌های خود بعد از گرفتن مجوزهای لازم مهیا می‌کردند. گاه در لباس طرفداران محیط‌زیست درآمدند و از نابودی حیات‌وحش در ایران شکایت کردند و خود را نگران کمبود آب و گسترش خشکسالی نشان دادند اما در محیط نظامی و هسته‌ای با استفاده از دوربین‌های مجهز اقدام به جاسوسی کردند.
گاهی هم به عنوان پژوهشگر در مراکز اسنادی، دانشگاه و تحقیقاتی حضور پیدا می‌کنند و در همایش علمی مقالات خود را ارائه می‌دهند و به بهانه‌هایی مثل فرصت مطالعاتی، در طول اقامت در ایران به مراکز مذهبی و فرهنگی سرمی‌زنند و با برخی چهره‌ها صحبت می‌کنند و مجموعه مشاهدات و تحقیقات خود را از جریان‌های مذهبی، فرهنگی و... به‌راحتی در اختیار پژوهشکده‌های مطالعات راهبردی رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند.
بعضا هم در مراکز امنیتی و نظامی و هسته‌ای نفوذ می‌کنند و زمینه را برای انتقال اطلاعات در حوزه‌های مختلف فراهم می‌کنند و حتی با توجه به فرصت‌های به‌دست آمده دست به اقدامات خرابکارانه در نیروگاه‌های هسته‌ای می‌زنند.
همان‌گونه که در بیان رهبر انقلاب هم تاکید شده است؛ مساله نفوذ، یکی از چالش‌های مهم کشور در مواجهه با دشمنان بی‌شمار ایران است که نیازمند مراقبت جدی نهادهای امنیتی و همچنین تبیین مساله نفوذ برای افکار
عمومی است .