پروژه‌های متعدد نفوذ

پروژه‌های متعدد نفوذ

در سال‌های گذشته مصادیق فراوانی از پروژه نفوذ در کشور شاهد بوده‌ایم و تعداد زیادی جاسوس که با نزدیک شدن به مراکز مختلف اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کرده‌اند دستگیر شده‌اند.
 کایلی مور گیلبرت: یکی از آخرین مصادیق پروژه نفوذ کایلی مور گیلبرت، جاسوس دو تابعیتی بود که برای رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرد و چند روز قبل با سه شهروند ایرانی که به اتهامات واهی خارج از کشور بازداشت بودند، مبادله شد.
شهریور 97 که این جاسوس دستگیر شد رسانه های ضدانقلاب بلافاصله پروژه فضاسازی را برای تحت فشار قرار دادن دستگاه‌های امینیتی ایران آغاز کرده و گیلبرت را اسلام‌شناسی معرفی کردند که بدون گرایش‌های سیاسی و امنیتی مشغول مطالعه و پژوهش بوده‌است اما مستندات نشان داد که این جاسوس اسرائیلی در پوشش اسلام‌شناسی در حال خدمت به دشمنان اسلام و ایران بود.  او طی مدت اقامت کوتاه در ایران عمدتا به قم سفر می‌کرد و تلاش داشت با برخی چهره های بحرینی در این سفر ارتباط برقرار کند. او همچنین در دومین سفر خود تلاش کرد اطلاعاتی پیرامون اوضاع اقتصادی و نظامی ایران و همچنین جبهه مقاومت به دست بیاورد.
جلال حاجی زوار : در یکم تیر 98، سازمان قضایی نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری جلال حاجی زوار، کارمند قراردادی سازمان هوافضای وزارت دفاع خبر داد که برای سازمان سیا و دولت آمریکا جاسوسی می‌کرد. برپایه این گزارش، متهم که در سال ۱۳۸۹ از خدمت منفک شده در جریان تحقیقات، صریحا اتهام جاسوسی برای سازمان سیا را در قبال دریافت پول پذیرفته و اسناد و مدارک و تجهیزات جاسوسی نیز از منزل وی کشف و ضبط شده‌است.
دادگاه نظامی یک تهران پس از برگزاری جلسات متعدد، بر اساس اسناد، مدارک و شواهد موجود همچنین اعترافات متهم، وی را مجرم شناخته و به مجازات اعدام محکوم کرد و این حکم پس از طی تشریفات قانونی به اجرا درآمد.
 جیسون رضائیان: این پرونده یکی از مصادیق معروف از پروژه نفوذ است.
وی جاسوس دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی و خبرنگار واشنگتن‌پست در ایران بود که چند سال قبل توسط تیم عملیات سپاه بازداشت شد. وی به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشوری در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح محکوم شد. مهم‌ترین اتهامات ضدامنیتی رضائیان، نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران بود.
این جاسوس آمریکایی در ۲۶ دی ۱۳۹۴ و همزمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین به منظور قرائت بیانیه اجرایی شدن برجام با چهار زندانی ایرانی دوتابعیتی در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شد.
 نزار زاکا: نزار احمد زاکا، شهروند لبنانی مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه فراملی آمریکا در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا و کارشناس رایانه است و همچنین کارت سبز اقامت آمریکا دارد. سابقه همکاری رسمی او با وزارت خارجه آمریکا به ابتدای سال 2005 بر می‌گردد. او شهریور 94 به دعوت شهیندخت مولاوری، معاون وقت حسن روحانی در امور زنان و خانواده برای حضور در همایش «نقش زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد. پس از پایان سفر و در آبان 94 زمانی که از فرودگاه امام‌خمینی قصد خروج از کشور را داشت، به اتهام همکاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران بازداشت شد و پس از محاکمه به 10سال حبس و پرداخت 4/2 میلیون دلار جزای نقدی محکوم شد.
سرانجام پس از رایزنی برخی مقامات لبنانی، نزار زاکا آزاد و به کشورش عودت داده‌شد.
پرونده محیط زیستی‌ها: دادستان تهران در زمستان سال 96 از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد و در خصوص اقدامات متهمان این پرونده گفت این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شدند.
مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده بودند که احکام آنها در زمستان 98 صادر شد و به مجازات حبس از 4 تا 10 سال محکوم شدند.
 عبدالرسول دری اصفهانی: وی نماینده بانک مرکزی و مسؤول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بود. در متنی که در قالب گزارش نهایی تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت منتشر شد درباره دری اصفهانی آمده بود: دری اصفهانی (تبعه کانادا) از دیگر محکومان به اتهام جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود که در رأس حساس‌ترین بخش مذاکرات یعنی کمیته مالی - بانکی بوده‌است که پذیرش اجرای اف‌ای‌تی‌اف به‌عنوان پیش‌شرط امضا برجام و در منگنه قرار دادن نظام به نحوی که راه رفت و برگشت برای آن وجود نداشته باشد، از نتایج آن بوده‌است.
دری اصفهانی تابستان 95 به اتهام جاسوسی دستگیر و پس از بررسی پرونده در دادگاه به پنج سال زندان محکوم شد.