حال میراث گلستان خوب می‌شود

حال میراث گلستان خوب می‌شود

ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان،​ آزادسازی حریم تپه باستانی بازگیر مینودشت و آزادسازی حریم میراث جهانی گنبد‌قابوس از جمله مواردی بود که معاون میراث فرهنگی کشور در سفر به استان گلستان درباره آنها با مسؤولان استانی گفت‌و‌گو کرد.
«حریم تپه باستانی بازگیر مینودشت با تخصیص اعتبار برای خرید واحدهای ساکن در پیرامون این محوطه تاریخی ۶ هزارساله آزاد می‌شود.» این وعده‌ای بود که معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی در سفر خود به گلستان به مردم این استان داد.
محمد‌حسن طالبیان گفت: در یک ماه آینده باید طرح جابه‌جایی افراد ساکن روی تپه تاریخی بازگیر شهرستان مینودشت تهیه شود و پیش‌شرط انجام این کار، تأمین یک قطعه زمین مناسب توسط بنیاد مسکن استان با هماهنگی فرمانداری و بخشداری مینودشت برای جابه‌جایی این واحدهای مسکونی است.
وی این را هم گفت که بعد از آزادسازی این محوطه، تبدیل آن به سایت موزه روباز و منطقه گردشگری در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در مجموع ۲۱ پلاک ثبتی در محوطه و تپه باستانی بازگیر وجود دارد که باید از محوطه باستانی منتقل شوند.  معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از حمایت همه‌جانبه این وزارتخانه برای آزادسازی حریم گنبد‌قابوس به‌عنوان بلندترین برج آجری جهان و ثبت‌شده در فهرست آثار یونسکو خبر داد و گفت: تاکنون اقدامات خوبی برای آزادسازی حریم این بنای تاریخی و محوطه‌سازی آن با همراهی مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی گنبدکاووس انجام‌ شده و این روند کماکان ادامه دارد. همچنین طرح محوطه‌سازی در این پایگاه جهانی در حال اجراست که می‌تواند با همراهی شهرداری گنبدکاووس مبلمان و سامان‌دهی
کامل شود.
معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: مجموعه‌هایی که در اطراف میراث جهانی گنبد قابوس وجود دارد می‌تواند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به‌عنوان پیوست به این طرح الحاق شود و زمینه جذب بیش‌ازپیش گردشگر را فراهم سازد.