240 دقیقه دلهره در اتوبوس

پایان گروگانگیری قاتل فراری در قم با رهایی 6 گروگان

240 دقیقه دلهره در اتوبوس

مرد شرور که به خاطر قتل تحت تعقیب پلیس قم بود، عصر دیروز با گروگان گرفتن مسافران اتوبوسی در شهرک فاطمیه، لحظات دلهره آوری را رقم زد. پس از دستگیری مرد شرور و رهایی گروگان‌ها رد پای او در قتل دو زن در تهران و قم به دست آمد‌.


به گزارش خبرنگار جام‌جم، حوالی ساعت12 دیروز مرد جوانی که سلاح و چاقو در دست داشت وارد اتوبوس سفیدرنگ شرکت واحد شد و پنج سرنشین آن را به گروگان گرفت. او مدام گروگان‌ها را تهدید می‌کرد که اگر حرکت اشتباهی انجام دهند، آنها را هدف گلوله قرار می‌دهد. سرنشینان اتوبوس شوکه شده و سعی می‌کردند برای حفظ جان خود مقاومتی نکنند.
ماجرای این گروگانگیری خیلی زود به پلیس گزارش داده شد و دقایقی بعد تیم رهایی گروگان پلیس قم، اطراف اتوبوس در شهرک فاطمیه را محاصره کردند. ماموران در مرحله اول سعی کردند هویت گروگانگیر را شناسایی کنند.
بریدن گوش پسر نوجوان
مرد جوان از مجرمان سابقه‌دار و تحت تعقیب پلیس بود. او اردیبهشت 97 به خواستگاری دختر جوانی رفت، اما با جواب رد خانواده این دختر روبه‌رو شد. مرد شرور چند روز بعد وقتی شنید این دختر به عقد مرد دیگری درآمده است، تصمیم به انتقام گرفت. او ابتدا برادر 12ساله دختر را ربوده و به یکی از بوستان‌های قلعه کامکار برد. بعد گوش‌های او را برید و از ناحیه صورت و کتف نیز پسر نوجوان را مجروح و سپس از محل فرار کرد، اما دو ساعت بعد دستگیر شد.
متهم با شکایت خانواده پسر نوجوان راهی زندان شد، اما بعد از آزادی به جرایمش ادامه داد و این بار همسر برادرش را به قتل رساند. پس از گزارش قتل این زن، پلیس تحقیقات برای دستگیری قاتل فراری را آغاز کرد. زمان گروگانگیری هم قاتل با تصور این‌که پلیس رد او را به دست آورده اقدام به این کار کرد.
درخواست قاتل خشن
ماموران، عملیات روانکاوی را برای رهایی پنج گروگان و دستگیری گروگانگیر آغاز کردند. سرهنگ حاجی‌زاده، معاون اجتماعی نیروی انتظامی قم در این‌باره به جام جم گفت: مرد گروگانگیر برای رسیدن به خواسته خود، چهارمرد و یک زن را در داخل اتوبوس گروگان گرفته بود که پلیس برای حفظ جان گروگان‌ها سعی کرد با متهم گفت‌وگو کند تا راضی به رها کردن گروگان‌ها شود. متهم در ابتدا درخواست کرد چند نفر از بستگانش از جمله برادرش که به خاطر جرایم دیگر در زندان هستند ، آزاد شوند. به او گفتیم این خواسته قابل اجرا نیست . این بار درخواست کرد که بستگانش از زندان به محل گروگانگیری منتقل شوند تا آنها ببیند. برای حفظ جان گروگان ها  با این خواسته موافقت شد و بستگانش از زندان به آن محل انتقال یافتند که با دیدن آنها آرام شد و ماموران با آموزش‌های لازم به بستگان او و در عملیاتی ضربتی مرد گروگانگیر را دستگیر کردند و گروگان ها آزاد شدند.
وی درباره طولانی شدن زمان گروگانگیری اظهار داشت: در این عملیات سعی کردیم از روش اقناع گری استفاده کنیم و به همین خاطر با او شروع به صحبت کردیم تا غائله بدون خونریزی تمام شود. حتی ماموران آموزش دیده  می توانستند او را هدف قرار دهند که به خاطر حفظ جان گروگان ها از این روش استفاده نکردیم.
حاجی زاده درباره  قتل ارتکاب یافته از سوی مرد گروگانگیر نیز گفت: او  چند روز قبل همسر برادرش را در یکی از محله های قم با شلیک گلوله از پا درآورده و به این اتهام تحت تعقیب پلیس بود.
ردپای گروگانگیر در قتل دو زن
دادستان قم دیروز بعد از دستگیری مرد گروگانگیر گفت: در بررسی‌ها مشخص شد گروگانگیر مدتی قبل اقدام به قتل همسر برادر خود کرده و در تهران نیز یک خانم را به قتل رسانده و تاکنون متواری بود.