کارآفرینی خانه وب در صنعت تکنولوژی

خانه وب، شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای مبتنی بر نرم افزار است که هدف آن کمک به سازمان‌ها و کسب‌وکارها برای ساده‌سازی فرآیندهای کاری آنها بوده که بستر فعالیت را برای کاربران ساده و جذاب کرده است

کارآفرینی خانه وب در صنعت تکنولوژی

خانه وب یک شرکت نرم‌افزاری است با حدود 13 سال سابقه کاری. متولیان این شرکت هدف اصلی تأسیس آن را کمک به سازمان‌ها و کسب و کارهای الکترونیکی برای ساده‌سازی فرآیندهای کاری آنها معرفی می‌کند. به نوعی می‌توان گفت این شرکت ارائه‌دهنده راهکارهایی است که پلتفرم ارتباطی بین سازمان‌ها و کسب و کارها با مخاطبان و مشتریانشان را فراهم می‌کند. مجید رهنمافر، مدیر این مجموعه در گفت‌وگو با جام‌جم از چالش‌ها و موانع سر راهشان می‌گوید.

سرآغاز
مجید رهنمافر مدیر شرکت خانه وب، که پیش از این سابقه مدیریت شرکت دیگری را هم در کارنامه خود داشته و چند سالی هم در زمینه نرم‌افزارهای تحت وب فعالیت کرده، از سال 87 اقدام به راه‌اندازی این مجموعه نموده است. او درباره شکل‌گیری مجموعه خانه وب می‌گوید:«ایده از جایی به ذهنم رسید که در آن زمان نرم‌افزارها یا فقط Backend (همان پشت صحنه صفحه‌های وبی) خوبی داشتند یا فقط وب‌سایت بودند. یعنی نرم افزاری نبود که بتواند هر دو بخش را حمایت کند. آن زمان این نرم افزارها که در سازمان‌ها یا بخش خصوصی بودند، چه از لحاظ ظاهر و چه در برنامه‌نویسی از کیفیت پایینی برخوردار بودند و کاربران نمی‌توانستند ارتباط خوبی با آنها برقرار کنند. ایده به این شکل به ذهن من رسید که تحولی در این زمینه ایجاد کنم، به گونه‌ای که هم کاربر ارتباط خوبی با سایت برقرار کند و هم در بخش Backend سیستم، به گونه‌ای عمل کنیم که کار با سیستم برای کاربر ساده‌تر و قابل استفاده‌تر باشد. در واقع شرکت خانه وب ماموریت خود را این طور بنا کرد که وب‌اپلیکیشن‌هایی تولید کند که UI و UX قابل قبولی داشته باشند؛ یعنی سیستم درست کار کند، کار کردن با آن آسان بوده و زیبا باشد.»
وجه تمایز 
دنیای دیجیتال و فضای مجازی اگر به خانه اصلی همه مردم تبدیل نشده باشد بخش قابل توجهی از آنها به خصوص جوانان و نوجوانان را در حوزه‌ای وسیع درگیر خود کرده است. اینجاست که اهمیت مجموعه‌هایی که بستر فعالیت در این زمینه را برای مخاطبان و به اصطلاح کاربران فضای مجازی آسان‌تر می‌کنند مشخص می‌شود.
طبیعی است با وجود مجموعه‌های مختلفی که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای مراجعه به یکی از آنها پیش می‌آید نقطه تمایز و ویژگی‌های برتری آن باشد. پاسخ مجید رهنمافر در این باره شنیدنی بود:«ما یک شرکت تولید نرم‌افزارهای تحت وب هستیم و چیزی که ما را از سایرین متمایز می‌کند دیجیتال مارکتینگی است که این دیتا را حمایت می‌کند. اطلاعاتی که از سمت کاربر روی سیستم ذخیره می‌شود، باید ارتباط دوسویه‌ای بین کاربر و سیستمی که درحال ارتباط‌گیری با آن است برقرار کند. به عبارت ساده‌تر باید بتواند ارتباط کاربر با سیستم را دائما بررسی کند و با نتیجه‌گیری‌های به موقع و دقیق، خروجی مناسب را به کاربر بدهد تا کاربر تجربه و حس بهتری در استفاده از آن برنامه داشته باشد؛ چیزی که ما خیلی به آن اهمیت می‌دهیم و به راحتی می‌توانید در میزان رضایت مشتریان و کاربران ما جست‌وجو کنید. ما متوجه می‌شویم چه چیزی به کاربر حس خوب انتقال می‌دهد. در بسیاری از نرم‌افزارها کاربر با ورود به آنها سردرگم می‌شود، مثل بسیاری از وب‌اپلیکیشن‌ها و موبایل‌اپلیکیشن‌ها. متأسفانه استانداردهایی که در UX (نحوه تعامل کاربر با سیستم) تعریف شده و در کشورهای توسعه‌یافته مورد توجه است، در ایران چندان رعایت نمی‌شود. قیمت نرم‌افزار در ایران بسیار پایین است و این نباید ما را فریب دهد چرا که هرچقدر پایین‌تر باشد، قطعا باید به کیفیت آن نرم افزار شک کرد.»
واکنش یکطرفه 
به احتمال زیاد شما هم برای کارهای اداری مجبور به تکمیل فرم‌هایی در فضای مجازی شده‌اید. در اکثر نرم‌افزارهای دولتی غالب فرم‌ها توسط کاربر پر و ارسال می‌شوند. سیستم هم این اطلاعات را جمع‌آوری کرده و در نهایت خروجی می‌دهد. خیلی مواقع این رابطه یکسویه می‌ماند و ما به عنوان مخاطب بازخوردی در این مورد نمی‌گیریم. مدیرعامل خانه‌وب در این خصوص می‌گوید:«حالت ایده‌آل این است که خروجی مورد نظر بعد از بهینه‌شدن به صورت متفاوتی به کاربر برگردد. مثلا در سیستم تجارت الکترونیک، اگر شما خریدی انجام بدهید و بعد از خرید هیچ اتفاقی رخ ندهد، آن سیستم شکست خورده است. اما اگر با توجه به خریدی که انجام می‌دهید سیستم به شما دائما واکنش نشان دهد و شما در جریان قیمت‌ها و کالاهای جدید قرار بگیرید، می‌شود InterAction یا همان رابطه دوطرفه. در اکثر سازمان‌های دولتی این ارتباط صفر است. اما ما در یکسری از سازمان‌های بزرگ در حال ایجاد تغییر هستیم. مثلا در یک سرویس سلامت، نظرات کاربران را جمع‌آوری و براساس اطلاعات آنها را راهنمایی می‌کنیم.»
مشتریان
از مجید رهنمافر درباره مجموعه‌هایی که از تکنولوژی و توانمندی مجموعه خانه وب استفاده می‌کنند، پرسیدیم: «مشتری‌های زیادی از ما سرویس می‌گیرند. برای مثال وزارت نیرو، وزارت کشور، مپنا، بیمه آسیا، سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان بیمه سلامت که بخش خدمات شهروندی آن بر عهده ماست، از مشتریان مهم ما هستند. مثلا در مورد بیمه سلامت، یک درگاه اختصاصی و واحد در حال راه‌اندازی است که مردم برای دریافت سرویس خدمات سلامت به جاهای مختلف ارجاع داده نشوند و با یک ورود به تمام خدمات مختلف دسترسی پیدا کنند.»

چالش‌ها و موانع 
برخی دانش‌های نوین بیش از هرچیزی نیازمند نیروی متخصص است. اگر بستر فعالیت جدی برای این افراد فراهم نشود طبیعی است که به دنبال فرصت‌های بین‌المللی خواهند رفت. رهنمافر درباره چالش‌هایی که پیش روی مجموعه خود می‌بیند، می‌گوید:«اولین مشکل ما کمبود نیروی انسانی است. با توجه به مهاجرت متخصصان این رشته از کشور، خیلی وقت‌ها نیروی مورد نیاز را پیدا نمی‌کنیم. چالش بعدی ما هم مثل خیلی از مجموعه‌های دیگر، کمبود منابع مالی است.»
وی در ادامه به اهمیت تبلیغات گسترده در رشد و گسترش فعالیت مجموعه‌های اینچنینی اشاره کرد تا مجموعه‌های بزرگ و مراکز و نهادهای پرمخاطب که سرویس‌دهی در فضای مجازی دارند با کار این تیم آشنا شوند. همچنین درباره نیاز جدی استارت‌آپ‌های نوپا به حمایت‌های دولتی گفت:«استارت‌آپ‌های دنیا همه در ابتدا یک ایده کوچک بودند. خود ما تا به حال 11 استارت‌آپ به وجود آوردیم که به دلایلی نتوانستیم مسیرشان را ادامه بدهیم و اکنون فقط دو استارت‌آپ فعال داریم. هدف ما اول و آخرش، رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها و سرویس‌دهی به مشتریان و حل مشکلات مردم است. چیزی که قطعا با حمایت بیشتر، سودش به همه مردم کشور می‌رسد.»

امیرحسین علی‌نیافرد - نشان ایرانی برتر