آسان سازی حمل‌ونقل بین‌المللی با  نویدآوران ویستا تام

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «نویدآوران ویستا تام» با طراحی پلتفرم نرم‌افزاری توتال، اولین پلتفرم هوشمند حمل‌ونقل در خاورمیانه را روانه بازار کرده‌اند

آسان سازی حمل‌ونقل بین‌المللی با نویدآوران ویستا تام

عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی برخلاف آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد، پیچیدگی‌ها و زوایایی دارد که مدیران و دست‌اندرکاران این حوزه را با متغیرهای زیادی مواجه می‌کند. متغیرهایی که مدت‌هاست در کشورهای اروپایی از طریق ایجاد پلتفرم‌های نرم‌افزاری کنترل و مدیریت می‌شود. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که به‌مرور چنین امکانی در کشور ما نیز فراهم شود. امکانی که از سوی یک شرکت دانش‌بنیان فراهم می‌شود و ظرفیت‌های نرم‌افزاری حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی را در ایران و خاورمیانه ارتقا می‌بخشد. آنچه در ادامه می‌آید، حاصل گفت‌وگوی جام‌جم در طرح نشان ایرانی2 با محمد محمدپور، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت «نویدآوران ویستاتام» است.

محمد محمدپور که
دانش آموخته رشته مهندسی نرم‌افزار است، در سال 1389، شرکت دانش‌بنیان «نویدآوران ویستا تام» را تاسیس کرد. شرکتی که دغدغه اصلی‌اش رفع چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های مرتبط با نرم‌افزار، هوش مصنوعی و هوشمندسازی تجاری است  و با شناخت نیازها و چالش‌های موجود در صنایع مختلف برای رفع و بهبود آنها محصولات نرم‌افزاری تولید می‌کند.
محمدپور می‌گوید: «در سال 89 با مشاهده نقصان‌های صنعت حمل‌ونقل در زمینه هوشمندسازی تجاری تصمیم به تولید یک پلتفرم نرم‌افزاری به نام توتال گرفتیم.»
این پلتفرم که نقطه ضعف مهم کشور درعرصه حمل‌ونقل بین‌المللی بود، در واقع برگ برنده شرکت‌های خارجی به حساب می‌آمد. در نتیجه شرکت «نویدآوران ویستاتام» با برنامه‌ریزی و بررسی جزئیات این صنعت در داخل و خارج از ایران، در سال 1389 شروع به طراحی و توسعه نرم‌افزاری کرد که با استقبال زیادی در کشور
مواجه شد.
ایران در شاهراه حمل‌ونقل بین‌المللی
محمدپور در پاسخ به اینکه دقیقا منظورمان از حمل‌ونقل بین‌المللی چیست، می‌گوید: «اینجا بحث بارهای بین‌المللی مطرح است که از مسیرهای مختلف (مثلا از اروپا به سمت کشورهای آسیایی) حمل می‌شود.  بارهایی که به دلیل موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران که شاهراه اصلی ترانزیت کالاست، از کشورمان عبور می‌کند و این مساله فقط در حمل‌ونقل جاده‌ای اتفاق نمی‌افتد. حمل‌ونقل دریایی، ریلی و ترکیبی نیز بخش مهمی از فرایند حمل بارها را شامل می‌شود.»
پلتفرم «توتال»
 در یک نگاه
مدیرعامل نویدآوران ویستاتام، پلتفرم توتال را یک ابزار آسان‌ساز در عرصه مدیریت و کنترل بارهای بین‌المللی می‌بیند. محصولی که به گفته او نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نیز نمونه مشابه ندارد و حتی در اروپا هم آنقدرها فراگیر نیست و فقط چند شرکت خاص نمونه مشابه آن را در اختیار صنایع مرتبط می‌گذارند.
محمدپور می‌گوید: «پلتفرم ما روی بستر شرکت‌های مربوط به این حوزه، مدیریت هوشمند را اجرا می‌کند. یکی از پیچیدگی‌های این مسأله، روش‌های خاص و متفاوت حمل بار است که هر شرکت آن را به کار می‌گیرد. اما هنر توتال همین است که امکانات لازم را برای شرکت‌های متقاضی فراهم می‌کند تا شکل مدیریتی مد نظر خود را روی نرم‌افزار پیاده کنند.»
با سفارش این پلتفرم از طرف متقاضی و بررسی‌های بعدی از سوی کارشناسان شرکت نویدآوران ویستاتام، هوشمند‌سازی مطابق با شکل مدیریتی شرکت سفارش‌دهنده در سه محور انجام می‌شود:
1-فرآیندهای حمل‌ونقل در سطح بین‌المللی
2-کنترل‌های مالی در جهت بهره‌وری اقتصادی
3- فراهم‌کردن بسترتوسعه حمل‌ونقل با اجرایی‌کردن مدیریت هوشمند بار
به گفته مدیرعامل نویدآوران ویستاتام، این پلتفرم هوشمند مزایای قابل توجهی دارد. مثلا توتال امکان رهگیری محموله در تمام مسیر را برای شرکت حمل‌ونقل فراهم می‌کند یا حتی می‌تواند گزارش‌های دقیق کنترلی برای کنترل دقیق عملیات و اسناد را به‌طور خودکار فراهم کند. همچنین توتال می‌تواند همه فرآیندهای حمل‌ونقل را از مرحله سفارش و دریافت بار تا رسیدن بار به مقصد و تحویل به صاحب کالا کاملا کنترل کند.
همچنین امکان جالب توجه دیگر تحت عنوان توتال 247 در دسترس مشتریان شرکت‌های حمل‌ونقل است. مشتریان می‌توانند با واردکردن اطلاعات مرتبط با محموله خود در وبگاه، وضعیت محموله خود را به صورت آنلاین و لحظه‌ای ببینند.
توتال در بازارهای جهانی
محمدپور با اشاره به ظرفیت‌های توتال برای اجرا در کشورهای منطقه می‌گوید: «روی پلتفرم هوشمند توتال تغییراتی اعمال شده و با توسعه محصول اولیه، پلتفرمی با نام «توتال فور پلاس» تولید شده است. این توسعه در جهت اجرای استانداردهای مالی و تجاری بین‌المللی روی پلتفرم اصلی است.»
از سال گذشته و با ورود توتال فور پلاس به بازارهای خارجی، چند شرکت حمل‌ونقل در کشورهای خاورمیانه در حال استفاده از محصول جدید هستند. این پلتفرم به 24 زبان زنده دنیا قابل استفاده است که از جمله آنها می‌توان به ترکی و پشتو اشاره کرد.
محمدپور می‌گوید: «از طریق پارک علم و فناوری اطلاعات، محصولاتمان را به ده کشور در منطقه معرفی کردیم. این امکان از طریق مذاکرات با سفارتخانه‌ها و اتاق‌های مشترک بازرگانی صورت گرفت. واضح است که توتال با توجه به نرخ ارز یک مزیت مهم رقابتی در بازارهای جهانی دارد.»
محمدپور تأکید می‌کند شرکت نویدآوران ویستاتام سعی می‌کند این مزیت را در آینده نیز حفظ کند.
سایر فعالیت‌ها
کارشناسان شرکت «نویدآوران ویستا تام» فعالیت خود را فقط به تولید و عرضه پلتفرم‌های هوشمند محدود نکرده‌اند و در زمینه آموزش تخصصی حمل‌ونقل هم فعالیت می‌کنند. محمدپور با اشاره به اهمیت آموزش در این حوزه تصریح می‌کند: «ما در زمینه آموزش، دبیر اجرایی مؤسسه آموزشی اتاق بازرگانی ایران در بحث آموزش‌های تخصصی حمل‌ونقل بین‌المللی هستیم و اکنون در جهت توسعه برنامه آموزشی، مذاکراتی با اتاق بازرگانی ایران و افغانستان داشتیم تا بحث آموزش را در کشورهای همسایه داشته باشیم.»
این کارآفرین در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان از دولت می‌خواهد تا حمایت‌های مالی و قانونی را از محصولات این مجموعه انجام دهند تا هرچه سریع‌تر بتوانند این محصول را در ایران و خاورمیانه توسعه دهند.


برای سفارش پلتفرم هوشمند توتال چه باید کرد؟
محمدپور توتال را محصولی تطبیق پذیر با هر سیستم مدیریتی در عرصه حمل‌ونقل می‌داند. او می‌گوید:«هر شرکتی که محصول ما را می‌خواهد، می‌تواند درخواستش را درسایت ما ثبت کند و یا از طریق تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرد. پس از این مرحله سندی تحت عنوای طرح نیاز برای درخواست دهنده ارسال می‌شود که در آن سوالاتی مطرح شده است. پس از بررسی کارشناسان توتال، محصول نهایی ظرف 1 تا 3 ماه اجرا شده و در شرکت مورد نظر مستقر می‌شود.»