روی خوش بازار به انتخابات

با انتخاب رئیس دولت سیزدهم و خبر لغو تحریم‌ها بازار ارز در مسیر نزولی قرار گرفت

روی خوش بازار به انتخابات

انتخابات به پایان رسید و حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. از صبح شنبه که اخبار انتخابات منتشر شد تا پیش از ظهر، نامزدهای دیگر ریاست‌جمهوری به وی تبریک گفتند و ظهر شنبه مشخص شد وی رئیس‌جمهور ایران است. از زمان اعلام نتایج انتخابات، وضعیت بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا و سکه روند مثبتی را طی کردند و در مسیر کاهش قرار گرفتند و در مقابل بورس نیز رشد مناسبی داشت. دیروز پس از مدت‌ها دو روز متوالی بورس سبزپوش شد و بر پایه یک میلیون و 163هزار واحد قرار گرفت. این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران در آغاز معاملات اولین روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد بیش از 5800 واحدی به پیشروی در کانال 1/1 میلیون واحدی به کار خود ادامه داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نمادهای فارس، بملت، تجارت، نوری، فولاد، شستا و بصادر بیشترین تاثیر مثبت را در این روند داشته‌اند. از سوی دیگر، دلار نیز بر پایه 23هزار تومان قرار گرفت و ابتدای هفته از کانال 24 هزار تومان خارج و به یک پله پایین‌تر آمد. همچنین اواخر هفته گذشته قیمت هر گرم طلای 18عیار حدود یک میلیون و 50هزار تومان بود که پس از اعلام نتیجه انتخابات به یک میلیون و 20هزار تومان رسید. از این رو جام‌جم به بررسی دلایل کاهش قیمت بازارهای مختلف پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لغو تحریم‌ها
خبرهایی مبنی بر لغو تحریم شنیده می‌شود و آن‌طور که عباس عراقچی، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران اعلام کرده برای لغو تحریم‌ها جمع‌بندی شده و به منظور تایید نهایی به کشورهایمان بازمی‌گردیم تا همه چیز مشخص شود. برخی کارشناسان بین‌الملل بر این باورند، آمریکا به دنبال اجرای گام به‌گام بود اما ایران برداشتن تحریم‌ها به صورت یکجا را مطرح کرد و طرف‌های غربی به دنبال این بودند تا نتیجه انتخابات ایران مشخص شود تا با دست بازتری نسبت به شروط مذاکرات تصمیم بگیرند اما با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم، آمریکا از وضعیت قبلی خارج شد و تصمیم گرفت خبر توافق اولیه را اعلام کند. رسانه‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند دولت آمریکا به دنبال رفع تحریم بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران است که به‌زودی انجام خواهد شد.



اصناف امیدوار شدند
ابراهیم درستی / عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران

 برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی اصناف از یک رئیس‌جمهور حمایت کردند و در این انتخابات هم به آقای‌رئیسی رای دادند و از رئیس‌جمهور منتخب هم توقع داریم به وعده‌هایشان عمل کند.  
آنچه طی دو روز گذشته اتفاق افتاده به دلیل عملکرد آقای رئیسی در قوه‌قضاییه و عملگرایی در این قوه بود و انتظار می‌رود در قوه مجریه هم با همان روحیه به کار خود ادامه دهد.
مقابله با فساد که از شعارهای آقای رئیسی در انتخابات بود، خواسته اصلی اصناف است و امیدواریم در دولت سیزدهم تولید، بانک، تجارت با هم هماهنگ باشند و دلار نیز تثبیت قیمت شود. با انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور، اصناف به اقتصاد و رونق بازار امیدوار شدند و به تبع این انتخاب دلار نیز روند نزولی طی کرد.
امیدواریم در این فرصت به وجود آمده سیاست‌های پولی و ارزی دولت سیزدهم مشخص شود تا صاحبان سرمایه بتوانند با برنامه‌ریزی بهتری در تولید سرمایه‌گذاری کنند.  
نوسانات نرخ ارز یکی از بزرگ‌ترین مخرب‌های اقتصاد است و اصناف از دولت سیزدهم تقاضا دارند در زمینه تثبیت نرخ ارز گام مثبتی بردارند تا بازار قابل پیش‌بینی باشد.




برای حل مشکل اقتصاد از اقتصاددانان استفاده کنید
دکتر محمدرضا جهان‌بیگلری / کارشناس اقتصادی

 دلیل ثبات نسبی ارز در چند روز اخیر به جو روانی برمی‌گردد، به طوری که بازار نسبت به انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم احساس اطمینان خاصی کرده است. بازار امیدوار است در دولت سیزدهم روند اصلاحات اقتصادی انجام شود، به همین دلیل به یک ثبات روانی رسیده است و به تبع آن می‌توانیم شاهد کاهش بیشتری در نرخ ارز باشیم که این موضوع به عملکرد ایشان برمی‌گردد. اما اگر ابتدای دولت سیزدهم، عملکرد دولت مطلوب نباشد بازار واکنش نشان داده و از حاشیه امنیت اقتصادی خارج خواهد شد و شاهد تلاطم دوباره در این بازار خواهیم بود. همه این عوامل به این بستگی دارد که چه کسی و با چه برنامه‌ای، سکان‌دار اقتصاد کشور خواهد بود تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود. به این دلیل که در بدو ورود دولت با 48هزار میلیارد تومان بدهی انتشار اوراق و بدهی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولت قبل روبه‌روست که سررسید آن برای مهر ماه است. بنابراین باید دید برنامه دولت برای تامین مالی این بدهی‌ها چه خواهد بود، آیا دولت سیزدهم هم مثل دولت دوازدهم به بازار بورس و ارز به چشم یک تامین‌کننده مالی نگاه می‌کند یا این که می‌تواند از طریق بازارهای دیگری پوشش دهد؛ بنابراین بازار منتظر تصمیمات جدید دولت سیزدهم است. اگر تصمیمات درستی اتخاذ شود روند آرامش‌بخش و کاهشی در بازار خواهیم بود، ولی اگر تصمیمات غلطی اتخاذ شود قیمت ارز افزایش می‌یابد و تاثیر بدی بر بازار خواهد داشت. تحریم‌ها در شرایط کنونی تاثیر زیادی در بازار ایران ندارد اما اگر دولت بخواهد به بازار ارز به دید تامین‌کننده مالی نگاه کند انتظار می‌رود قیمت دلار به 36هزار تومان برسد و با قیمت 25هزار تومانی دلار همچنان دولت دچار کسری بودجه خواهد بود. اگر دولت کارآمد باشد و برنامه‌های اقتصادی درست تدوین شود، شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود و این نرخ به نرخ واقعی 17هزار تومان خواهد رسید و اگر سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد و کشور از حالت رکود خارج شود، به قیمت‌های پایین‌تر هم خواهد رسید که این امر به‌راحتی امکانپذیر خواهد بود. سرمایه‌گذاری خارجی، مطلوب هر کشوری است اما در دولت دوازدهم چنین امری صورت نگرفت. با این حال آقای رئیسی گفت به دنبال مذاکرات است ولی تمام اقتصاد کشور به تحریم گره نخورده است. بنابراین اگر سرمایه‌گذاری خارجی صورت نگرفت شاهد اشتغال و رشد اقتصادی نخواهیم بود، چون بیشتر واحدهای تولیدی کشور از برنامه‌های داخلی زیان دیده‌اند تا از مسائل خارج از کشور. با سد کردن سرمایه‌گذاری در کشور توسط دولت دوازدهم نقدینگی کشور سرگردان ماند که این نقدینگی به سمت سفته بازی، بورس، ارز و دلار رفت و کشورهایی مانند ترکیه این سرمایه‌ها را جذب طرح‌های مولد اقتصادی همانند مسکن‌سازی خود کشاندند و در فروش خانه این کشور میلیاردها دلار از ایران جذب کرد، در حالی که اگر این پول به بخش اقتصاد کشور واریز می‌شد بسیاری از مشکلات کنونی پیش نمی‌آمد. اگر افرادی سیاسی، سکان اقتصاد کشور را در دست بگیرند فاجعه اتفاق خواهد افتاد. اما اگر اقتصاددانی با برنامه‌های مناسب بر امور اقتصادی منصوب شوند طبیعتا مشکلات کشور شش‌ماهه می‌تواند حل شود و این امر شدنی است.




دلایل ریزش بازار طلا
ابراهیم محمدولی / رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

از هفته گذشته تاکنون بازار طلا و سکه در کشور با کاهش محسوسی روبه‌رو بوده است که این امر از چهار عامل نشأت می‌گیرد.
1ـ برگزاری موفق و باشکوه انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور و انتخاب آقای رئیسی تاثیر بسیاری زیادی بر بازارها داشته  که بدون شک بازار طلا و سکه نیز از این امر مستثنا نبوده است.
2ـ قیمت اونس جهانی در سه روز اخیر کاهش زیادی داشته به طوری که از 1830 دلار در هفته گذشته به 1765 دلار رسیده‌است، دلیل این امر ریشه در آن دارد که دلار آمریکا به‌دنبال افزایش بهره پولی خود بود، به همین دلیل پول‌ها از بازار طلا به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود.
3ـ دلار و ارز در بازار طی سه روز اخیر کاهش داشته و به ثبات نسبی رسیده‌است به طوری که دلار از 24 هزار و 20 تومان به 23هزار و 600 تومان رسیده، این امر نیز ناشی از انتخاب آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور بوده‌است.
4ـ ساخت واکسن کرونا و کنترل این ویروس در بسیاری از کشورها با واکسیناسیون عمومی مردم از دیگر عواملی بوده که بر تمامی بازارها تاثیرات مثبتی داشته است.
در حال حاضر قیمت بازار سکه و طلا در کشور حاکی از آن است که هر گرم طلا آب شده 18 عیار در بازار یک میلیون و 23هزار تومان، مثقال آب شده چهار میلیون 434هزار تومان، سکه طرح قدیم هر قطعه 10 میلیون و 294 هزار تومان، سکه طرح قدیم هر قطعه 10 میلیون و 290هزار تومان، نیم سکه پنج میلیون و 550 هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و 550 هزار تومان و سکه گرمی هم دو میلیون و 250 هزار تومان قیمت‌هایی است که در بازار داد و ستد می‌شود. در آینده نیز انتظار داریم قیمت طلا و سکه با یک یا 2 درصد کاهش یا افزایش روبه‌رو شود و بازار با ثبات باشد.