خرابکارها ناکام ماندند

بررسی اقدام خرابکارانه دیروز که قرار‌بود صنعت هسته‌ای کشور را هدف قرار دهد

خرابکارها ناکام ماندند

بامداد روز گذشته دوم تیرماه، خبر خرابکاری ناکام گروهک‌های تروریستی در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی با هدف آسیب زدن به حوزه هسته‌ای کشورمان بازتاب پیدا کرد. اقدامی که محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با جام‌جم از آن به عنوان یک عملیات کور و ناکام یاد کرد. وی با رد شایعاتی که بر تحمیل خسارات وارده به تاسیاست هسته‌ای تاکید دارند، خاطرنشان کرد: «با توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل که بحمدا... در اماکن و تاسیسات راهبردی ما اندیشیده شده و با توجه به ظرفیت حفاظتی و دفاعی بالای کشور، خسارت جانی و مالی در کار نبوده است.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره دلایل این اقدام تروریستی کور تصریح کرد: «بدخواهان به دنبال انتقام‌گیری از ملت ایران هستند، آن هم بعد از پیروزی‌های ثبت‌شده به نام محور مقاومت در منطقه، مشارکت چشمگیر مردم ایران در انتخابات و روی کار آمدن دولتی مردمی و انقلابی و معتقد به توسعه درون‌زا.»

دقیقا تیر سال گذشته بود که خرابکاری دیگری در سایت هسته‌ای نطنز، بازتاب گسترده‌ای داشت و گفته شد این اتفاق در تأسیسات نطنز به دلیل وقوع یک انفجار رخ داده است. البته در همان زمان بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی وقوع این حادثه‌ در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز را تایید کرد و گفت که این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه وارد نکرده است. اما هنوز یک سال از خرابکاری 12 تیر سال 99 در سایت نطنز نگذشته بود، که ماجرای دیگری در فروردین سال جاری در پایگاه غنی‌سازی اورانیوم نطنز که تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، تکرار شد. درست بامداد یکشنبه‌ ۲۲ فروردین، اقدامی خرابکارانه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز (شهید احمدی‌روشن)‌ رخ داد و پس از آن هم اعلام شد که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است.
 نقش رژیم صهیونیستی
در خرابکاری هسته‌ای

البته ابعاد اقدام خرابکارانه فروردین 1400 در سایت نطنز، کمی گسترده‌تر بود تا جایی که علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این اتفاق را تروریسم هسته‌ای خواند و بر حق ایران برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران آن تاکید کرد، از سوی دیگر کاظم غریب‌‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس هم از ارسال نامه‌ای به گروسی درپی حادثه نطنز خبر داد و رژیم صهیونیستی را مسؤول این حادثه خواند.
حالا و کمتر از سه ماه، کشور دوباره شاهد یک اقدام تروریستی هسته‌ای دیگر، این بار در ساختمان سازمان انرژی اتمی بود که البته براساس اعلام منابع مطلع، هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی نیز به دنبال نداشته و با توجه به اقدامات انجام‌شده، در راستای حفاظت از اماکن مربوط به سازمان انرژی اتمی، پیش از آن‌که منجر به بروز خسارتی به ساختمان مذکور شود، خنثی شده است.
درست است که این پیش‌دستی بیانگر هوشیاری نهادها و سازمان‌های حفاظتی و امنیتی در زمینه شناسایی، کشف و مقابله با اقدامات خرابکارانه برای ضربه زدن به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان بوده و تاکنون نیز نتوانسته خللی در تداوم برنامه‌های هسته‌ای ایران ایجاد کند. اما دفعات حمله به مراکز هسته‌ای و حساس کشورمان چه از طریق انفجار و چه از طریق ریزپرنده‌ها (کوادکوپتر)، نشان می‌دهد حفره‌های نفوذ امنیتی و اطلاعاتی مسدود نشده است.
آن‌طور که اعضای کمیسیون امنیت ملی و مسؤولان مربوطه در گفت‌و‌گو با جام‌جم تاکید کرده‌اند، این اقدام خرابکارانه و شناسایی عوامل آن از سوی مراجع ذیربط، در دست بررسی است و مجلس نیز در زمان مقتضی به این مساله ورود خواهد کرد.
 پنج خرابکاری بزرگ در نطنز
اتفاق سال جاری در نطنز که با بازتاب‌های بسیاری همراه شد، سبب شد فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس پس از این حادثه تروریستی هسته‌ای اعلام کند در طول ۱۵ سال گذشته، پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده، علاوه‌بر آن حوادث کوچک متعددی هم در این تاسیسات به‌وقوع پیوسته است و بنابراین می‌شود گفت اتفاقی که در نظنز افتاده، برای بار اول نیست. هرچند مدلی که اتفاق افتاده نو و جدید است، ولی موضوع خرابکاری و استفاده از مواد منفجره برای اولین بار نیست.
در همان زمان رئیس کمیسیون انرژی مجلس به تشریح جزئیات آن خرابکاری پرداخت و گفت که آسیب‌پذیری ماشین‌های سانتریفیوژ در اثر قطع برق است. به عنوان مثال یک پایه دکل را نزدیکی‌های نطنز یک بار قبل از سال 90 خراب کرده بودند، اما دکل نیفتاده بود تا برق را قطع کند. تصور آنها این است که ما فقط از برق بیرونی استفاده می‌کنیم، ولی این‌طور نیست. حالا فهمیده‌اند که ما برق را لزوما از بیرون استفاده نمی‌کنیم یا اگر از بیرون می‌گیریم، ممکن است برای مصارف دیگر باشد و برق اصلی را از جای مطمئن‌تر می‌گیریم. به همین خاطر این دفعه برنامه‌شان این بود که قسمت انتهای توزیع برق و همزمان کابلی را که از قسمت باطری‌خانه می‌آمد هدف قرار دهند.
 آغاز غنی‌سازی 60درصدی اورانیوم
به هرحال ایران پس از اقدام خرابکارانه 22فروردین سال جاری که باعث ایجاد خلل در کار این مجتمع و آسیب رسیدن به بخش‌هایی از آن شد، اعلام کرد غنی‌سازی 60درصدی اورانیوم را آغاز خواهد کرد. این اقدام در سحرگاه روز جمعه 27 فروردین رقم خورد و اولین محصول اورانیوم غنی‌سازی‌شده 60درصدی به دست آمد.




شکست یک خرابکاری دیگر در حوزه هسته‌ای
بامداد روز گذشته، یک ریزپرنده (کوادکوپتر) قصد حمله خرابکارانه به یک مجموعه سازمان انرژی اتمی در اطراف تهران را داشته اما موفق به انجام عملیات نشده و در نهایت ساقط شده است. منابع رسانه‌ای نزدیک به شورای امنیت ملی هم پس از وقوع این حادثه تروریستی، اعلام کردند با توجه به تمهدیدات پیش‌بینی شده درخصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام اخیر پیش از آن‌که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.