یک دهه با پروانه‌ها

سریال محرمی شبکه 2 به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی بهروز مفید در حال تولید است

یک دهه با پروانه‌ها

اینجا شمال است در کنار پروانه‌ها، فضایی زیبا که آدم‌ها در حال رفت و آمد هستند و مشغول زندگانی. در کنار بومیان ساکن در استان گیلان، گروه سازنده سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی بهروز مفید هم حضور دارند و مشغول ضبط هستند. آنها هر نقطه‌ای زیبا از شرق گیلان را دستمایه قصه قرار داده‌اند تا داستان را با قاب‌های زیبا و دلربا برای بینندگان تعریف کنند تا بینندگان از تماشای این منظره زیبا لذت ببرند. این بار بهروز مفید دست روی یک ملودرام مناسبتی گذاشته، ملودرامی که فضای معنوی هم بر آن غالب است و تلاش دارد تا این بار هم یک قصه جذاب را برای مخاطبان تلویزیون تعریف کند. سریال قبلی این تهیه‌کننده با نام بیگانه‌ای با من است توانست نظر بسیاری از بینندگان را جلب کند و حالا سراغ داستان زندگی شخصی به نام رهی رفته است که مشکلات پی‌درپی در زندگی از او که از بیماری حاد قلبی در رنج است، جوانی ناامید ساخته است. او برای نجات تنها دلخوشی زندگی که خواهرش است، طعمه نقشه‌ای شده و همین باعث می‌شود تا او درگیر ماجراهایی شود و زندگی‌اش تحت‌الشعاع قرار بگیرد. سرپرست نویسندگان این سریال امیرمحمد عبدی است و علی حمیدنژاد، سید حسن حسینی و سعید عبدی نویسندگی این سریال را به عهده دارند. در این سریال نقش رهی را سامرند معروفی بازی می‌کند. همچنین پروانه معصومی، برزو ارجمند، بیتا سحرخیز، نگار عابدی، نسرین بابایی، محمود جعفری، کاوه سماک‌باشی، مجید پتکی، وحید رحیمیان، شهین تسلیمی، الناز اسماعیلی، محمدعلی صادق حسنی، دانیال محمودنیا، فرناز زوفا، علی مجلسی و مهرداد بخشی در آن نقش دارند. سریال در کنار پروانه‌ها قرار است ایام محرم از شبکه دو روانه آنتن شود. به همین دلیل ما با تهیه‌کننده و بازیگران سریال به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مطالعه می‌کنید.

گفته‌های بهروز مفید، تهیه‌کننده:
«در کنار پروانه‌ها» شعاری نیست
 شما در طول سال‌های فعالیت‌تان، سریال‌های ملودرام کم نساخته‌اید. وقتی قرار شد در کنار پروانه‌ها را بسازید، برایتان چه ویژگی‌های متمایزی نسبت به دیگر کارهایتان داشت که تهیه را پذیرفتید؟
یکی از ظرفیت‌های سریال در کنار پروانه‌ها، فضای معنوی کار است و داستان حول قهرمانی می‌چرخد که زندگی خیلی با او سر سازگاری نداشته و به نحوی او ناامید شده است، حال در شرایطی قرار می‌گیرد که با اتفاقات بسیاری مواجه می‌شود. البته داستان ملودرام ما فقط محدود به زندگی قهرمان قصه نیست و ما در کنار او شخصیت‌های اصلی را داریم که هر کدام از آنها در شرایط متفاوت زندگی قرار می‌گیرند و واکنش‌های متعددی هم نشان می‌دهند. بنابراین یک ملودرام جذاب خانوادگی است که علاوه بر روایت قصه، فضای معنوی (انس با قرآن) در داستان مستتر است، بدون آن که شعارگونه باشد به این مساله بپردازیم. از سوی دیگر با وجود آن که فضای سریال مناسبتی و محرمی است، اما قصه در فضای روستایی شکل می‌گیرد. به همین دلیل تلاش کرده‌ایم در قالب تعدد لوکیشن‌ها این فضای زیبا را به تصویر بکشیم. همه این عوامل به من حس خوبی داد تا تهیه چنین داستانی را بپذیرم.
 یکی از ایرادهایی که به کارهای معنوی وارد می‌شود، این است که مفاهیم این چنینی خیلی گل‌درشت به تصویرکشیده شده یا در قالب دیالوگ‌های شعارگونه گفته می‌شود. شما تا چه میزان مراقب این موضوع هستید؟
در سریال در کنار پروانه‌ها به هیچ وجه به سمت شعار نرفتیم. مفاهیم را هم قرار نیست گل‌درشت به تصویر بکشیم. حال سریال پخش می‌شود، متوجه صحبتم می‌شوید که اصلا تلاش نکردیم این اتفاق بیفتد، بلکه در مسیر داستان مفاهیم معنوی به شکل زیرپوستی مطرح می‌شود.
 قصه در فضای روستایی به تصویر کشیده می‌شود یا شهری؟
30 درصد از قصه در تهران است و بقیه در شمال ضبط می‌شود. ما در لوکیشن‌های متفاوت از استان گیلان مستقر هستیم و این سریال را ضبط می‌کنیم. سریال را 15 فروردین کلید زدیم و از اسفند ماه پیش‌تولید را آغاز کردیم.
 اما این سوال مطرح می‌شود که با این‌که شمال، قاب‌های زیبایی به لحاظ تصویری می‌دهد، چرا قصه و شخصیت‌ها به گونه‌ای طراحی نمی‌شود که داستان در شهری دیگر از ایران به تصویر کشیده شود، زیرا ما به غیر از شمال، مناطق زیبا همچون کردستان یا... هم داریم، اما همه تهیه‌کنندگان وقتی در قصه تهران گریزی می‌‌زنند به سمت شمال می‌روند.
صحبت شما درست است اما برخی مناطق، فضای سبزشان فقط برای یکی دو ماه برقرار است و بعد از این‌که فصل می‌گذرد آن زیبایی را ندارند. این در حالی است که ضبط سریالی همچون در کنار پروانه‌ها ماه‌ها زمان می‌برد و ما نمی‌توانیم طی یک ماه و نیم تا دو ماه کار کنیم. اما شمال همیشه سرسبز است و قاب‌های زیبایی به ما می‌دهد. از سوی دیگر به شمال هم عادت کرده‌ایم. بخشی از کار قبلی‌ام یعنی سریال بیگانه‌ای با من است در بوشهر می‌گذشت. ضمن این‌که کار در شمال راحت نیست و سختی‌های خودش را دارد. در حال حاضر دمای هوا خیلی بالاست و شرجی بودن هوا، کار را بسیار سخت کرده‌است.
 چطور نام در کنار پروانه‌ها را برای این قصه انتخاب کردید؟
بخشی از لوکیشن‌های سریال به کرم‌های ابریشم برمی‌گردد و ما از این فضا برای نام سریال بهره بردیم و بهانه‌ای برای این ماجرا شده‌است.
 کارگردانی سریال را به داریوش یاری سپردید که از قبل با هم همکاری داشتید، چطور دوباره به انتخاب او برای این سریال رسیدید؟
همان‌طور که اشاره کردید من تجارب قبلی برای پروژه‌های حبیب، مدرسه چمران و خانه‌ای روی تپه را با داریوش یاری داشتم. بنابراین ذهنیت یکدیگر را درباره کار می‌دانیم و برایمان ناشناخته نیست. در حال حاضر هم برای کارگردانی سریال در کنار پروانه‌ها زحمت زیادی می‌کشد.
تلاش داریم این سریال را برای 15 محرم و پخش از شبکه دو برسانیم. یک هفته دیگر به نیمه کار می‌رسیم. امیدواریم بتوانیم با یک اثر خوب مردم را سرگرم کنیم.
 نقش محوری سریال را به سامرند معروفی سپردید. چه شد برای انتخاب نقش رهی به او رسیدید؟
ما تجربه بسیار خوبی در سریال بیگانه‌ای با من است با سامرند معروفی داشتیم که به نظرم بازیگر بسیار قابلی است و نقش محوری سریال در کنار پروانه‌ها را به او سپردیم. به نظرم به‌خوبی می‌تواند از پس نقش رهی بربیاید. حتما نتیجه کار قابل قبول خواهد بود.


نسرین بابایی از نقشش می‌گوید
سودابه، شرافت و تلاش زنان گیلان را نشان می‌دهد
دلیل پذیرش نقش؟ ویژگی‌ای که من را برای بازی در این سریال ترغیب کرد، موضوع اهدای عضو بود. داستان اهدای عضو و تاثیری که آدم‌ها از خودشان در این دنیا به جا می‌گذارند. اهدای عضو، موضوعی است که مخصوصا در سال‌های اخیر خیلی بحثش داغ شده است. عده‌ای به این کار باور دارند و آن را انجام می‌دهند و برخی هم انجام نمی‌دهند. چالش‌برانگیز بودن این موضوع برایم جذاب است و هم این‌که خودم کارت اهدای عضو دارم. تاثیری که می‌توانیم بعد از رفتن‌مان داشته باشیم، جذابیت بسیار دارد.
 حال وهوای همکاری با داریوش یاری؟ پیش از این هم با آقای یاری تجربه همکاری داشتم. افتخار می‌کنم در چند کار برای ایشان بازی کردم. وقتی با آقای یاری کار می‌کنی، حالت خوب است و استرس نداری. ایشان با بازیگرانش همراه می‌شود و درباره نقش با آنها حرف می‌زند. کار کردن با آقای یاری جذاب است و آخرش با یک عالم دلتنگی برای فضای کار، تمام می‌شود. ایشان خیلی ساده، باحوصله و صمیمی است و به نظرات بازیگر گوش می‌دهد و اگر لازم باشد گوش بازیگر را هم می‌کشد و همین کار را جذاب‌تر می‌کند. در پروژه قبلی آقای مفید با ایشان همکاری داشتم و ایشان من را برای بازی در این سریال به آقای یاری پیشنهاد دادند که پذیرفتند. باآقای مفید چند کار داشتم که آخرینش سریال «بیگانه‌ای با من است» بود. احساس کردم تلاشی که در آن سریال داشتم به چشم آقای مفید آمد و در ذهنشان ماندگار شدم. خیلی خوشحالم بازهم به من اعتماد کردند و برای سریال جدیدشان دعوت شدم. امیدوارم امانتداری خوب و سربلند باشم.
شخصیت مثبت یا منفی؟ سودابه، زنی شیرین، ساده، سختکوش و خانواده‌دوست است. در نبود مرد خانه جا نمی‌زند. بار زندگی را به دوش می‌کشد؛ علاوه‌بر این‌که باری را به دل می‌کشد. سودابه به درستی زنان گیلان را بازنمایی می‌کند. غیرت، شرافت، سختکوشی و تلاش آنها را نشان می‌دهد. امیدوارم درست به این نقش بپردازم و آنچه هست را به مخاطب انتقال دهم. شخصیت سودابه مثبت است. بانویی که با تمام مشکلات موجود در زندگی، پای خانواده‌اش می‌ایستد، حتما زنی باشکوه و دوست‌داشتنی است.
پیش‌بینی بازخوردها؟ این گروه دارند با صداقت نهایت تلاش‌شان را می‌کنند تا کار خوبی تولید شود. همه با امیدواری و دلی روشن کار می‌کنند. وقتی حال پشت دوربین خوب است، قطعا ماحصل کار هم خوب از آب درمی‌آید و بازخورد خوبی خواهد داشت. در این کار شاهد تلاش‌های پروانه معصومی، برزو ارجمند، سامرند معروفی و همه عزیزانی هستم که مدام دارند راجع‌به نقششان صحبت و تحلیل می‌کنند. امروز در اتاق گریم آقای ارجمند و خانم معصومی داشتند درباره جزئیات و حس نقش‌شان حرف می‌زدند. این نشان می‌دهد چقدر بازیگر نسبت به کار دغدغه دارد و برایش انتقال درست مفاهیم به مخاطب مهم است. احساس می‌کنم نمی‌شود این همه تلاش و صداقت خروجی بدی داشته باشد. قطعا اتفاق خوبی می‌افتد.
کار و کرونا؟ در این مدت کرونا بازیگران در تمام پروژه‌ها واقعا شرایط بدی داشتند. زمانی می‌شود به مردم گفت اگر مجبور نیستید از خانه بیرون نروید، ازطرف دیگر قرار است برنامه‌سازی شود و تلویزیون باید برنامه برای پخش داشته باشد. وقتی به مردم می‌گوییم در خانه بمانید، از آن طرف باید سرگرمش کنیم. باید تلویزیون و فیلم ببینند. مگر می‌شود در کرونا کار نکرد؟ هیچ‌کدام از بچه‌های ما واکسن نزدند و این خیلی اتفاق بدی است. گاهی در هر پروژه یکی دو نفر واکسن زدند. در سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفقی که حضور داشتم، مثل این‌که تماس گرفتند و گفتند آقای توفیقی بیاید واکسن بزند. ایشان گفتند مگر می‌شود فقط من واکسن بزنم؟! تا تمام عواملم واکسن نزنند، من واکسن نمی‌زنم.
ای کاش فکری به حال بچه‌هایی که دارند کار می‌کنند، بشود. ما افراد زیادی را ازدست دادیم. بازیگر نمی‌تواند ماسک بزند. گریم می‌شود و نمی‌تواند با ماسک مقابل دوربین برود. قطعا با خطرات بیشتری مواجه است و دارد ریسک می‌کند. امیدوارم عزیزانی که دارند این مصاحبه را می‌خوانند، فکری کنند و چاره‌ای بیندیشند. ما هم خانواده داریم و منتظرمان هستند. جدای از بحث مالی، ما به عشق مردم کار می‌کنیم. هر کدام از عزیزانی که این روزها در آثار مختلف حضور دارند، اگر بخواهند کرونا را بهانه کنند و مقابل دوربین نیایند چه کسی می‌خواهد بازی کند و مردم در منازلشان ببینند و کیف کنند؟ کمی منصف باشیم و به سلامتی دوستانی که سرمایه‌های ما هستند بیشتر فکر کنیم. به امید روزی که کرونا از ایران برود و اگر هم نرود تمام مردم سرزمین من: بقال، کادر درمان، کارمند بانک، بازیگر، کارگر ساختمان و... همگی واکسینه شوند. امیدوارم مسؤولان خیلی زود این اتفاق را رقم بزنند.



پروانه معصومی، هنرمند پیشکسوت درباره بازی‌اش می‌گوید
این بار در نقش یک زن خاص و متفاوت
 خانم معصومی مدتی است کم کار شده‌اید. دلیل خاصی دارد؟
من نزدیک به دو سال است کار نمی‌کنم.
 چرا؟
به خاطر کرونا از خانه‌ام هم بیرون نمی‌آیم اما جالب است در این دو سال خیلی پیشنهاد بازی داشتم، حتی یک روز به یکی از دستیاران که با من تماس گرفته‌بود، گفتم نکند شما قصد دارید کسانی را که پا به سن گذاشته‌اند، از روی زمین بردارید! به همین دلیل پیشنهادهایی را که می‌شد قبول نمی‌کردم. حتی یک بار هم کرونای خیلی سختی گرفتم و از آنجا که واکسن هم نمی‌توانم بزنم، بنابراین باید خیلی مراقب خودم باشم تا دوباره مبتلا نشوم.
 پس چه عاملی شما را ترغیب کرد در سریال در کنار پروانه‌ها بازی کنید؟ آیا فضای معنوی کار شما را برای بازی ترغیب داد؟
دقیقا همین است که شما می‌گویید. سریال در کنار پروانه‌ها صرفا یک اثر ملودرام نیست، بلکه اثری است که در محرم پخش می‌شود و فضای غالب بر کار هم معنوی است. همین موضوع برای من خیلی برجسته بود. چون انس با قرآن در سریال مستتر است و این فضا را دوست دارم. از سوی دیگر این سریال یک گروه حرفه‌ای و منسجم دارد که از تهیه‌کننده و کارگردان گرفته تا بقیه عوامل همچون مدیر فیلمبرداری، مدیر صدابرداری و... همه از بهترین‌ها بوده و برایم قابل احترام هستند. عامل دیگری که من را ترغیب کرد این بود که فضای سریال در شمال می‌گذشت و نزدیک خانه‌ام بود، البته بعد که وارد کار شدیم از خانه‌ام دور شدم، چون شرق گیلان کار می‌کنیم.
 برایتان در هوای شرجی سخت نیست کار می‌کنید؟
دقیقا دمای هوا بالای 40 است و شرجی بودن باعث شده سختی کار چند برابر شود. از سوی دیگر بخشی از لوکیشن‌ها در فضای باز روستا ضبط می‌شود و طبیعی است اذیت می‌شوم اما خوشبختانه چون گروه حرفه‌ای در کار حضور دارند، سختی‌ها کمتر به چشم می‌آید. در واقع چون فضای سریال معنوی است خودم را به خدا و امام‌حسین (ع) سپردم و بازی می‌کنم. امیدوارم همه گروه به سلامت کار را به پایان برسانند.
 شما در همه این سال‌ها نقش مادران زیادی را بازی کردید. در این سریال چه نقشی را به عهده دارید؟
من در این سریال نقش زنی را بازی می‌کنم که بسیار خاص است. او راهگشای یک جوان می‌شود و او را به یک مسیر درست هدایت می‌کند. البته برای این که قصه لو نرود، بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم. در کل فضای کار بسیار حس خوب و لذتبخشی دارد. با چنین ویژگی‌هایی که نقش من دارد اما به هیچ وجه گل‌درشت نیست و اتفاقا کم‌دیالوگ است. اما می‌توانم بگویم مخاطب حتما با فضای سریال و شخصیت‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کند. خودم از مجموع کار راضی هستم و به نظرم کار خوبی می‌شود. همچنین کارگردان تعامل بسیار خوبی در کار دارد و بسیار خوب و درست بازیگران را راهنمایی می‌کند و همین باعث می‌شود از کار لذت ببریم.
 بازیگر نقش مقابل در کار خیلی موثر است. حضور سامرند معروفی به عنوان بازیگر مقابل چقدر موثر است؟
بسیار فوق‌العاده است. البته ما با هم در یک اثر دیگر هم بازی داشتیم اما نقش مقابلم نبود و این اتفاق در سریال در کنار پروانه‌ها رخ داده است. واقعا کار کردن کنار او را دوست دارم و برایم جالب است.


گفت‌وگو با سامرند معروفی درباره بازی در نقش اول «در کنار پروانه‌ها»
رهی خیال می‌کند خدا با او قهر کرده است
 شما در این سریال نقش جوان اول را بازی می‌کنید که قصه، حول محور این شخصیت می‌گردد. نقش چه ویژگی‌هایی داشت که راغب شدید آن را بازی کنید؟
این نقش واقعا دوست‌داشتنی است. این آدم به علت یک‌سری اتفاقات که در زندگی‌اش افتاده با خدا قهر است و تمام هم‌وغمش این است که بتواند ماجرایی که برای خواهرش رقم‌خورده است را رفع و رجوع کند. در این مسیر داستان دیگری برایش پیش می‌آید که او را در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌دهد. کلا سیر تحولی که در این آدم شکل می‌گیرد را می‌بینیم.
 گاهی در سریال‌هایی با تم مذهبی می‌بینیم تحول شخصیت‌ها خیلی اغراق‌آمیز و گل‌درشت اتفاق می‌افتد. منطقی در تحول شخصیت رهی که شما آن را ایفا می‌کنید وجود دارد؟
خوشبختانه اغراق‌آمیز بودن در کار ما وجود  ندارد. مثل سریال قبلی آقای مفید، نویسنده خوبی به اسم امیر عبدی داریم که جوان خوش‌آتیه‌ای است. سریال «در کنار پروانه‌ها» قصه خیلی خوبی دارد و هنری نوشته شده است. غلوی که شما می‌فرمایید در این سریال نیست و به واقعیت نزدیک است.
 شخصیت رهی چقدر به شما نزدیک است؟
قطعا از من خیلی دور است.
 مابه‌ازایی برای این شخصیت می‌شناسید؟
اگر آدم دوروبرش را نگاه کند حتما مابه‌‌ازاهایی را می‌بیند. نمی‌شود گفت این شخصیت کاملا مشابه فلانی است، اما خصوصیاتی دارد که هرکدام را می‌توان در آدم‌های اطرافمان پیدا کرد. اینها به یک بازیگر کمک می‌کند که بتواند یک شخصیت را خلق کند.
 چالشی برای اجرای نقش داشتید؟
آنقدر این نقش خوب نوشته شده بود که چالش عجیب و غریبی برای ایفای آن نداشتم. ولی خیلی جاها با کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده راجع به این شخصیت و دیگر شخصیت‌ها گپ می‌زدیم. تمام تلاشمان را کردیم و امیدوارم زمان خوبی پخش شود تا اتفاقات خوبی برایش بیفتد.
 این نقش ظاهرا از دیگر نقش‌هایی که در کارنامه کاری‌تان داشتید، پررنگ‌تر است. این پررنگ بودن نقش چقدر روی انتخابتان تاثیر داشت؟
قطعا اهمیت داشت و من را بیشتر جذب می‌کرد. البته همان‌طور که گفتم چون این نقش از من دور بود، همین ایفایش را چالش‌برانگیز می‌کرد و من خیلی سعی کردم بتوانم آدمی را خلق کنم که به‌درستی ویژگی‌هایی که در فیلم‌نامه هست  را به نمایش بگذارد. این موضوع هم کار را برای من لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر می‌کند.
 شما با بهروز مفید به عنوان تهیه‌کننده در سریال«بیگانه‌ای با من است» هم همکاری داشتید. این همکاری چقدر روی پذیرش این نقش موثر بود؟
حتما موثر بود. فکر می‌کنم هرجایی اسم آقای مفید بیاید، من دوست دارم باشم. آنقدر این همکاری لذت‌بخش است که خیلی‌ها دوست دارند در کارهایشان باشند.
 در شرایط کرونا کار چطور پیش می‌رود؟
کرونا یک طرف، شرجی و گرمای شمال یک طرف دیگر. ما واقعا داریم ذوب می‌شویم! مثل این‌که می‌گویند در چند سال اخیر این گرما بی‌سابقه بوده است. البته کار ما سختی‌های خودش را دارد و این هم جزو شرایط کار ماست. همه گروه، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کاری از آب دربیاید که لیاقت گرفتن وقت مردم را با یک قصه خوب داشته باشد.


کاوه سماک‌باشی از نقشش می‌گوید
این نقش، تکراری نیست
کاوه سماک‌باشی، بازیگر نقش عقیل درباره پذیرش نقش در سریال در کنار پروانه‌ها توضیح می‌دهد: سال گذشته من در سه سریال بچه مهندس 3، روزهای ابدی و دادستان بازی کردم. خوشبختانه سال پر کاری بود. متاسفانه یا خوشبختانه باید تاکید کنم وقتی یک سریالی پر مخاطب شده و بازی بازیگران بیشتر دیده می‌شود، اکثر پیشنهادهایی که داشتم شبیه شخصیت منفی سریال بچه مهندس 3 بود، چون سریال هم خیلی میان مردم گرفت. بعد از آن که در دادستان نقش عماد را بازی کردم همه پیشنهادها به سمت نقش‌هایی شبیه عماد رفت. اما با این وجود همیشه تلاش کرده‌ام میان نقش‌های مثبت و منفی توازن ایجاد کنم که یکدفعه همه نقش‌هایم منفی یا مثبت نشود.
وی ادامه می‌دهد: البته گاهی هم پروژه‌هایی است که به توافق مالی نمی‌رسیم اما وقتی پیشنهاد بازی در سریال در کنار پروانه به من شد، احساس کردم تکرار کارهای قبلی‌ام نیست و تازگی دارد. ضمن این‌که کارگردانی بالای کار است که قبلا ساخت هم کارهای ملودرام و هم مناسبتی را در کارنامه‌اش داشته است. در واقع می‌شود گفت برای ساخت کارهای مناسبتی سرد و گرم را چشیده و می‌داند چگونه عمل کند. از سوی دیگر آقای بهروز مفید، تهیه‌کنندگی سریال را به‌عهده دارد که بسیار خوش‌آوازه است و همه کارهایش پر مخاطب بوده‌است. به همین دلیل با اعتماد به گروه کار را قبول کردم. ضمن این‌که من در سریال محکومین با آقای مفید کار کرده بودم و نسبت به کارش شناخت داشتم. شخصیتی که در این سریال بازی می‌کنم پلیسی به نام عقیل است که ماجراهای خودش را دارد. این نقش هم در انتخابم خیلی تاثیرگذار بود. در مجموع کار با یک گروه حرفه‌ای و منسجم بسیار لذتبخش است و این اتفاق در سریال در کنار پروانه‌ها رخ داده است.
این بازیگر در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که شما تجربه نقش‌های پلیس را داشتید، پلیس در کنار پروانه‌ها چه تفاوتی با دیگر پلیس‌هایی دارد که شما بازی کرده‌اید، می‌گوید: بله من در تله‌فیلم‌های خشاب خالی، قول و... نقش پلیس را بازی کردم که هر‌یک از کارگردانان این آثار با یکدیگر تفاوت داشته است. اما پلیس سریال در کنار پروانه‌ها به لحاظ شخصیتی متفاوت‌تر است. او را در یک فضای روستایی می‌بینیم، به همین دلیل مناسبات و رفتارهایش کاملا با یک پلیس شهری تفاوت دارد.
 سماک‌باشی همکاری با داریوش یاری را مثبت توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: اولین بار است که با آقای یاری همکاری می‌کنم. دورادور او را می‌شناختم. بسیار به بازیگر احترام می‌گذارد و تعامل بسیارخوبی دارد. مرتب در طول کار با هم صحبت می‌کنیم و با آرامش به نظرات ما گوش می‌دهد. اگر پیشنهادی به روند کار کمک کند، حتما استقبال می‌کند و در نهایت او در راس کار است و نظر آخر را یاری می‌گوید. امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند.



برزو ارجمند  و چالش ازدواج دوم
برزو ارجمند پیش از این هم سابقه بازی در سریال‌های مناسبتی را دارد. کارنامه او پر است از سریال‌های رمضانی و می‌شود او را با یک وجب خاک، پشت کنکوری‌ها، صاحبدلان، سردلبران، نردبام آسمان و نون و ریحون جزو رکودداران رمضان دانست. این بازیگر که سال گذشته با سریال دادستان روی آنتن بود، محرم 1400 با در کنار پروانه‌ها بار دیگر دیده می‌شود. ارجمند یکی از بازیگران اصلی این سریال است. او نقش مردی را بازی می‌کند که گرفتار موقعیت خاصی می‌شود. به گفته مفید، تهیه‌کننده سریال، این شخصیت در قصه درگیر ازدواج دوم است و همین موضوع او را دچار مسائلی می‌کند.



یاری در محرم
داریوش یاری، کارگردان این مجموعه، ید طولایی در ساخت آثار محرمی دارد. او گرچه آثاری با فضای دیگر هم در سال‌ها فعالیت هنری‌اش دارد، اما شاید بتوان گفت حال‌وهوای کربلا و این ایام ویژه، در کارهایش بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از آنها فیلم سینمایی دخیل محصول 1380 است که مضمونی عاشورایی دارد. در قصه سریال هاتف با بازی زیبا بروفه، حمید گودرزی و... که محرم 96 از شبکه یک سیما پخش شد و در سریال پناه آخر هم که سال 98 از شبکه یک روی آنتن رفت، فضای محرم و صفر نقش ویژه‌ای داشت. مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» هم اثر دیگری از این کارگردان است که روایتی از قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا امروز دارد.
یاری پس از تجربه‌های متفاوت در مدیوم‌های سینما و تلویزیون، این‌بار سراغ درامی پربازیگر و پرلوکیشن رفته است که راوی قصه‌ای از عاشورا و محرم نیست، اما می‌شود مضمون آن را معنوی و متناسب با این ایام دانست. قصه‌ای که باید دید در همکاری تازه یاری و مفید چگونه از آب درآمده است. همکاری که پیشتر هم میان این دو نفر به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده وجود داشته است و نمونه‌اش را در سریال خانه‌ای روی تپه و تله فیلم حبیب دیده‌ایم.