ارتباط تهران و دوشنبه از بندر چابهار و بندرعباس

گزارش کامل نشست دو جانبه روسای جمهور ایران و تاجیکستان در اولین سفر خارجی

ارتباط تهران و دوشنبه از بندر چابهار و بندرعباس

پس از پیوستن رسمی ایران به سازمان شانگهای در اجلاس اخیر آن در کشور تاجیکستان، دیدارهای دوجانبه‌ای بین مقامات ایران و تاجیکستان برگزار شد. سید ابراهیم رئیسی که برای شرکت در نشست سران سازمان شانگهای به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان سفر کرده بود،‌ روز گذشته برای دیداری رسمی و دوجانبه در کاخ ملت تاجیکستان مورد استقبال همتای تاجیک خود قرار گرفت و در این استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رئیسی و امامعلی رحمان از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. نخست وزیر و روسای مجالس دوگانه تاجیکستان نیز در مراسم استقبال از حجت‌الاسلام رئیسی که در عالی‌ترین سطح بود، حضور داشتند.

پس از مراسم استقبال رسمی، روسای جمهور ایران و تاجیکستان مذاکرات رسمی دوجانبه را آغاز کردند. در این دیدار دو جانبه، رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که دو کشور ایران و تاجیکستان ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط و همکاری‌ها دارند، افزود: تقویت مناسبات، زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور نیز خواهد بود.
رئیسی اظهار کرد: مقامات ایران و تاجیکستان باید با استمرار منظم دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه، روابطی پایدار و همه جانبه را بین دو کشور فارسی زبان پایه‌گذاری کنند که به الگویی در سطح منطقه تبدیل شود. رئیس‌جمهور تاجیکستان هم در این دیدار از قبول دعوت خود از سوی رئیس جمهور کشورمان برای حضور در بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که به ریاست کشورش برگزار شد و نیز از این بابت که حجت‌الاسلام رئیسی در اولین سفر خارجی خود به کشور همزبان تاجیکستان سفر کرده است، قدردانی و تشکر کرد. همچنین اسناد همکاری دوجانبه بین مقامات ایران و تاجیکستان در حضور امامعلی رحمان و حجت‌الاسلام رئیسی، روسای جمهور دو کشور برگزار شد.
 رئیسی: همه اقوام و گروه‌های سیاسی باید در دولت افغانستان سهیم باشند
همچنین سیدابراهیم رئیسی روز گذشته به نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور تاجیکستان هم رفت و در این نشست عنوان کرد: ما در گفت‌وگوهای دوجانبه با رئیس جمهور تاجیکستان به پیشینه روابط بین دو کشور اشاره کردیم و اولین کشوری که از استقلال تاجیکستان حمایت کرد، ایران بود و همواره تلاش کرده‌ایم آنچه از ظرفیت‌ها می‌تواند برای گسترش مناسبات به کار بیاید، استفاده شود و قراردادهایی که بین ایران و تاجیکستان منعقد شده، گواه بر اراده جدی دو کشور برای توسعه مناسبات است و در این مقطع تاریخی که فصل نوینی از ارتباط میان ایران و تاجیکستان می‌خواهد رقم بخورد،‌ قراردادهایی را منعقد کردیم و امروز به امضای وزرای دو کشور رسید ولی آنچه مهم‌تر از قراردادهاست، اراده دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی و تجاری و اقتصادی است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: بندر چابهار و بندر عباس زمینه‌هایی است که می‌تواند ارتباط تجاری ایران و تاجیکستان را افزایش دهد و مناسبات فرهنگی کشور از بسترهایی است که می‌تواند درخصوص ادب و فرهنگ و هنر و دپارتمان زبان فارسی باعث گسترش مناسبات فرهنگی و هنری بین دو کشور باشد. رئیس جمهور با اشاره به این‌که توسعه بخش کشاورزی بین دو کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: امیدواریم این سفر فصل نو و جدیدی برای ارتباط با تاجیکستان باشد و توسعه فرهنگی و گردشگری و علمی بین دو کشور را در کنار توسعه روابط اقتصادی و تجاری شاهد باشیم. رئیسی با تاکید بر این‌که نظرات ایران و تاجیکستان نسبت به افغانستان نزدیک به هم است، تصریح کرد: اعتقاد داریم دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلاهای زیادی در افغانستان شده و باید دست‌شان را از این کشور کوتاه کرد و بیگانگان نه امنیت آفریدند و نه امنیت‌ساز بودند و نه توانستند برای ملت افغانستان مشکلی حل کنند و ادامه حضور و نقش‌آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم.
وی افزود: باید مسأله افغانستان توسط مردم این کشور و با همکاری کشورهای همسایه که نسبت به افغانستان علقه دارند حل شود و همکاری کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که افغانستانی‌ها خود سرنوشت خودشان را رقم بزنند و باید مذاکرات بین‌الافغانی با تسهیل‌گری و آماده کردن فضا شکل بگیرد. حکومت و دولتی که می‌خواهد در افغانستان شکل بگیرد باید فراگیر باشد. حکومتی که متعلق به یک قوم و گروه سیاسی باشد نمی‌تواند مسائل را حل کند. همه اقوام و گروه‌های سیاسی در این دولت احساس نقش کنند و این دولت از همه ملت افغانستان نماینده داشته باشد.
رئیسی با تاکید بر این‌که حضور تروریست‌ها برای افغانستان و منطقه خطرناک است،‌ گفت: آمریکایی‌ها که داعش را تشکیل دادند بعد از شرارت در سوریه و عراق به سمت افغانستان رفته‌اند و حضور داعش در افغانستان نه‌فقط برای افغانستان، که برای منطقه خطرناک است و باید زمینه حضور هر جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد و با حضور هر جریانی که بستر رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد مخالفیم و نمی‌پذیریم که در کنار مرز ما جریان تروریستی و داعشی خانه کند و به کشورها و منطقه و افغانستان ضربه بزند و افغانستان را افغانستانی دارای آرامش، صلح و دوستی و پیشرفت قبول داریم و معتقدیم باید حضور بخش‌های مختلف در افغانستان امنیت‌ساز باشد. رئیس‌جمهوری ایران با تاکید بر این‌که حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز بوده ولی حضور بیگانگان در منطقه مخرب امنیت بوده است، بیان کرد: در ایران حتماً این سیاست را دنبال می‌کنیم که افغانستان برای شکل‌دادن حکومتی که اداره افغانستان را تضمین کند تصمیم بگیرد.
 عملیاتی شدن گسترش روابط ایران و تاجیکستان تا سال ۲۰۳۰
رئیس‌جمهور ظهر دیروز با قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد و در این نشست به توافق‌های روسای‌جمهور دو کشور برای گسترش همه‌جانبه روابط و افزایش سطح تبادلات تجاری به ۵۰۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: زمینه‌ها و ظرفیت‌های لازم برای ارتقای سطح مناسبات دو کشور کاملاً فراهم است و باید این ظرفیت‌ها را عملیاتی کرد.
رئیس‌جمهور افزود: توافقات لازم انجام شده و اسناد همکاری خوبی نیز از گذشته بین دو کشور به امضا رسیده که لازمه اجرای آنها تلاش و رایزنی مستمر و منظم مقامات اجرایی ایران و تاجیکستان است. با رئیس‌جمهور تاجیکستان توافق کردیم که نقشه راه گسترش روابط هرچه سریع‌تر نهایی شده و اهداف آن تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی شود.
 ضیافت ناهار رئیس‌جمهور تاجیکستان به افتخار رئیس‌جمهور
در ادامه این دیدار دوجانبه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در ضیافت ناهار امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان که به افتخار او برگزار شده بود حضور یافت و پس از ضیافت ناهار عازم فرودگاه دوشنبه شد تا به شهر کولاب سفر کند. رئیس‌جمهور در آخرین روز از سفر به تاجیکستان، به‌منظور زیارت آرامگاه میرسیدعلی همدانی به این شهر سفر کرد و رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان هم رئیسی را در سفر به کولاب همراهی کردند. میر سیدعلی همدانی ازجمله شخصیت‌های معنوی مورد احترام در تاجیکستان و شبه‌قاره هند بوده است.