تانکرهایی که توطئه عبری - عربی - غربی را خنثی کردند

تانکرهایی که توطئه عبری - عربی - غربی را خنثی کردند

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا

بعد از انفجار سال قبل در بندرگاه بیروت که یک عمل پیچیده از پیش طراحی شده‌ بود و استعفای دولت حسان دیاب، لبنان وارد یک فضای بحرانی شد و مشکلات فزاینده اقتصادی و اجتماعی برای مردم این کشور پیش آمد که این امر موجب شد تشکیل یک دولت پایدار در لبنان حدود 13 ماه طول بکشد. هرکدام از طیف‌های سیاسی تلاش داشت در کابینه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور و پارلمان معرفی می‌شود، سهم‌خواهی داشته‌باشد و همین مساله بر طولانی‌شدن فرآیند تشکیل دولت افزود. از سوی دیگر آمریکا و برخی هم‌پیمانان آمریکا در منطقه مانند رژیم‌صهیونیستی درصدد بودند از فضا و خلأ ناشی از شکل‌نگرفتن کابینه استفاده کنند و لبنان را وارد یک بحران جدید یعنی بحران سوخت کنند.
اولین هدف از این سناریو این بود که ماشین جنگی و دفاعی حزب‌ا... فلج شود تا اگر حمله سازمان‌یافته‌ای از سوی اسرائیل چه به صورت هوایی و چه زمینی شکل بگیرد، حزب‌ا... و نیروهای مقاومت به دلیل کمبود سوخت نتوانند در مقابل اسرائیل، عملیات انجام دهند و ایستادگی کنند و در نتیجه، شکستی که رژیم‌صهیونیستی در جنگ 33روزه لبنان در سال 2006 متحمل شده‌بود، جبران شود.
به همین دلیل برخی شرکت‌ها به تحریک آمریکا، عربستان و امارات از وارد کردن سوخت به لبنان خودداری کردند و در نتیجه حرکت خودروها در لبنان متوقف شد و این کشور وارد بحرانی جدید شد. این شرایط باعث شد ایران با سرعت وارد عمل شود و برای جلوگیری از فلج‌شدن لبنان و به حرکت در آمدن ساختار اجتماعی این کشور اقدام کند و محموله‌های سوخت از جمله مازوت، بنزین و گازوئیل را برای لبنان ارسال کرد که البته برخی تاجران شیعه لبنانی در خرید سوخت از ایران پیشقدم شدند. این مساله موجب نگرانی آمریکا، اسرائیل و برخی طیف‌های سیاسی لبنان شد و در نتیجه اسرائیل تهدید کرد به کشتی‌ها حمله می‌کند. اما ایران با اسکورت کاملا دقیق نیروی دریایی توانست اولین محموله را وارد بندر بانیاس سوریه کند و این محموله از آنجا به صورت زمینی و از طریق تانکرهای سوخت، به لبنان منتقل شد.
این حرکتی کاملا هوشمندانه و استراتژیک و یک پیروزی سیاسی و نظامی برای ایران و محور مقاومت و حزب‌ا... است و در نتیجه آن طرح اسرائیل و آمریکا و برخی رژیم‌های مرتجع عرب برای حذف حزب‌ا... از صحنه سیاسی و نظامی لبنان با شکست مواجه شد.
این اقدام همه ناظران سیاسی را شگفت‌زده کرد که ایران به‌رغم همه تهدیدها، خطرات را پذیرفت و کشتی حامل سوخت را از طریق خلیج‌فارس و دریای مدیترانه به سوریه اعزام کرد و از آنجا به صورت زمینی تانکرهای سوخت به لبنان رفت و بخش مهمی از بحران سوخت لبنان حل شد و این یک موفقیت بزرگ برای ایران و محور مقاومت تلقی می‌شود.