آیا خرید، آخرین تکنولوژی مصرف‌گرایی است؟!

آیا خرید، آخرین تکنولوژی مصرف‌گرایی است؟!

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگار

 تقریبا هرسال رویداد سالانه اپل را تماشا کرده‌ام. چه آن سال‌هایی که هنوز ریال‌مان ارزش داشت و از پدر پول‌توجیبی می‌گرفتم
و می‌توانستم محصولاتش‌ را بخرم، چه این سال‌هایی که خورده توی سر ریال‌مان و دستم هم توی جیب خودم رفته و خرید محصول جدید اپل در صد اولویت اول خرید هم قرار نمی‌گیرد. هنوز اما تماشای ارائه محصولات جدید تکنولوژی ذوق‌زده‌ام می‌کند.
اول‌ازهمه لازم است بگویم این‌یک رپرتاژ خبری نیست. من هم از شرکت اپل پول نگرفته‌ام که در ستون صفحه آخر روزنامه جام‌جم تبلیغشان کنم و فروش‌شان در کشورهای فارسی‌زبان یک‌دفعه سیر صعودی پیدا کند. سؤالی که می‌خواهم با شما مطرح کنم این است که چرا عاشقان تکنولوژی و حتی آنها که خودشان هم نمی‌دانند عاشق تکنولوژی‌اند، از دیدن محصولات جدید اپل شگفت‌زده می‌شوند و تماشای رویداد سالانه اپل برای‌شان شگفت‌آور است؟ آیا به قول روشنفکران این یک‌جور مصرف‌گرایی است که دنیای جدید برای ما ساخته؟ در این یادداشت می‌خواهیم کمی درباره چارچوب مصرف‌گرایی صحبت کنیم.
 اپل چیزی را تولید می‌کند که تا پیش از این وجود نداشته است. در حقیقت تماشاگران رویداد سالانه اپل به تماشای آخرین دست‌یافته‌های بشر می‌نشینند اما مساله‌ای که اینجا‌ موردبحث است این‌که آیا هجوم خریداران آیفون جدید و صف کشیدن و پیش ثبت‌نام برای داشتن آن‌که تفاوت زیادی هم با مدل قبلی ندارد، یک‌جور بنده دنیا شدن را نشان نمی‌دهد؟!
اول بگذارید مصرف‌گرایی را تعریف کنیم. در یک تعریف ساده در دوره پست‌فوردیستی، دوره‌ای که بعد از ایده استحکام ابدی محصولات شرکت فورد شکل گرفت، تولیدکنندگان محصول به سمت این رویه رفتند که مشتری‌ها هر چند وقت یک‌بار محصول‌شان را دور بیندازند و محصول جدیدشان را بخرند. محصول جدیدی که تفاوتش بیشتر ظاهری بود و نیازش در صنعت مد شکل می‌گرفت. این ماجرا اما درباره شرکت اپل صدق نمی‌کند. اپل آخرین دستاورد بشر را عرضه می‌کند که طبیعتا با دستاورد سال گذشته یکی نیست. تیم کوک، مدیرعامل اپل در پاسخ یک خبرنگار به همین سؤالی که مطرح کردیم،گفت: «دنیا کوتاه‌تر از آن است که از آخرین پیشرفت تکنولوژی استفاده نکنید.»