نبردی به قدمت تاریخ

ایران ـ کره‌جنوبی مثل همیشه حساس و حیثیتی

نبردی به قدمت تاریخ

دوباره ایران و دوباره کره‌جنوبی. دیگر آخرین شکست مقابل رقیب سنتی دارد به دست فراموشی سپرده می‌شود. به قول مجریان والیبال که همیشه یک مثال دارند و می‌گویند:«برای ما آرزو بود که یک ست از کره و ژاپن بگیریم اما حالا به راحتی آنها را می‌بریم.» درست است اما نباید ما را گول بزند. کره‌جنوبی حتی اگر افت کرده باشد همیشه کره‌جنوبی است. رقیبی سنتی که کل کل‌های زیادی هم با فوتبال ایران دارد و بی‌دلیل نیست که خیلی‌ها به این نبرد می‌گویند ال‌کلاسیکوی فوتبال آسیا.

نه تعارف هست نه شوخی. بازی با کره‌جنوبی همیشه جذاب بوده و البته حیثیتی. به خصوص این‌که این می‌تواند یک نبرد باشد برای صدرنشینی در مرحله رفت. از آن روز که دراگان اسکوچیچ هدایت تیم‌ملی ایران را برعهده گرفته است 10 برد پیاپی داشته است. با این حال خیلی از منتقدان این پیروزی‌ها را باور ندارند و مدام حرف از این است که ایران هنوز به تیم‌های قدر نخورده و به قول معروف عیارش مشخص نشده است! بردن بحرین، عراق، امارات و خیلی از تیم‌های دیگر نمی‌تواند همیشه همراه با بخت و اقبال باشد.
با این حال قرار است در بازی امروز با کره‌جنوبی عیار تیم‌ملی مشخص شود! این شاید سخت‌ترین چالش اسکوچیچ و شاگردانش در راه رسیدن به جام‌جهانی باشد. شکی وجود ندارد که خود اسکوچیچ هم به خوبی از حساسیت‌ها آگاه است. پیروزی در این مسابقه می‌تواند خیلی از معادلات را به دلیل شرایط جدول و نیز بازی‌ها به‌هم بریزد. با پیروزی در این بازی حکم صعود به جام‌جهانی امضا خواهد شد و چه بسا دیدارهای برگشت(به‌جز بازی رفت با لبنان) همه تشریفاتی شود. اگر این اتفاق بیفتد یعنی یک صعود راحت و زودهنگام به جام‌جهانی آن هم بدون اما و اگرهای مرسوم! اما و اگرهایی که تا پیش از کی‌روش هم وجود داشت و حتی باعث شده بود در فضای مجازی درباره‌اش اینگونه بنویسند:«ما عادت نداریم راحت و بدون استرس به جام‌جهانی برویم، کمی استرس لطفا!»
 اوج حساسیت در جدول
بازی ایران و کره‌جنوبی رقابت بین تیم‌های اول و دوم جدول گروه A مسابقات مقدماتی جام‌جهانی است. ایران با ۳برد و 9 امتیاز قاطعانه صدرنشین گروه و کره‌جنوبی با ۷امتیاز رده دوم جدول را به خود اختصاص داده است. این دیدار می‌تواند تا حد زیادی تکلیف تیم‌های صعود کننده به جام‌جهانی را مشخص کند و ایران با برد در این مسابقه گام بلندی را برای رزرو بلیت دوحه برمی‌دارد.
دست بالا برای ایران
نگاهی به آمار دو تیم در بازی‌های اخیر نشان می‌دهد شاگردان دراگان اسکوچیچ اوضاع بهتری نسبت به رقیب خود دارند. ایران در ۳ دیدار گذشته گلی دریافت نکرده و علیرضا بیرانوند با ۳ کلین‌شیت متوالی درون دروازه خواهد ایستاد. کره‌ای‌ها نیز فقط یک گل از سوریه دریافت کرده‌اند. وضعیت خط حمله ایران هم بهتر از حریف است. تیم قدرتمند شرق آسیا ۳ گل در ۳ بازی قبلی خود زده در حالی سهم مردان اسکوچیچ ۵ گل بوده است.
چشم‌ها به دنبال نبرد مهدی - سون
اگر قرار باشد ستاره محور به ماجرا نگاه کرد و دو بازیکن شاخص را برای این بازی تفکیک کنیم، باید گفت که جدال بین مهدی طارمی و سون هیونگ‌مین خواهد بود.
دو ستاره فوتبال آسیا که هر کدام برای خودشان برند ویژه‌ای در دنیای فوتبال دارند.مهدی با درخشش در پورتو این روزها سر زبان‌هاست و سون هم که نیازی به تعریف ندارد. هر ۲ بازیکن در بازی قبل تیم‌های خود گل ۳ امتیازی زدند. طارمی مقابل امارات تک گل ایران را به ثمر رساند و سون هیونگ مین هم در بازی با سوریه دقیقه ۹۰ گلزنی کرد تا کره‌جنوبی ۳ امتیاز دشت کند.




غیبت VAR و تماشاگران در آزادی
قبل از شروع این مسابقه انواع و اقسام حاشیه‌ها خودنمایی می‌کند. ابتدا قرار بود این دیدار با حضور ۱۰ هزار تماشاگر یا حتی بیشتر برگزار شود، اما در نهایت تصمیم گرفته شد ورزشگاه آزادی همچنان رنگ تماشاگر را به خود نبیند. از سوی دیگر وضعیتی مشابه برای  VAR هم اتفاق افتاد. ابتدا قرار بود این بازی با کمک‌‌داور ویدئویی برگزار شد اما با توجه به کوتاهی‌های فدراسیون در نهایت  به VAR آفلاین رسیدیم  تا کمک‌داور ویدئویی تاثیری در تصمیمات داور نداشته باشد.