صدا و سیما،  رسانه انقلاب و صدای مردم است

دکتر جبلی، رئیس رسانه ملی در دیدار با دانشجویان دانشگاه صدا و سیما به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو:

صدا و سیما، رسانه انقلاب و صدای مردم است

روز گذشته به مناسبت روز دانشجو، دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی با حضور در سالن اجتماعات شهید سلیمانی در دانشگاه صداوسیما با تشکل‌های دانشجویی دیدار صمیمانه‌ای کرد. ابتدای این دیدار، نماینده‌های تشکل‌های مختلف بیانیه‌های خود را قرائت کردند و سپس رئیس رسانه‌ملی به سوالات آنها پاسخ داد. نماینده‌های تشکل‌های مختلف مطالباتی در زمینه‌های تبلیغ کالای خارجی، ترویج سبک زندگی غربی، نابرابری درباره تریبون، ساترا، استفاده از ظرفیت دانشگاه صداوسیما، تصویر درستی از حاکمیت و مردم، بودجه‌هایی که برای برخی کارگردانان و تهیه‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود و سریال‌هایی که درباره هیچ قهرمان ملی نیست، نقش صداوسیما در اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت‌ها و نخبه‌های بومی و استانی، مشخص شدن موضع صداوسیما در مقابل مردم، آماده کردن یک سند راهبردی و رویکردی و ... داشتند و دکتر جبلی به همه سوالات و مطالبات آنها پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، دکتر پیمان جبلی در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد با اشاره به این‌که صداوسیما، رسانه جمهور است، گفت: هیچ ابایی نداریم از این‌که رسانه‌ملی را تریبون حکومت اسلامی که برآمده از انقلاب اسلامی است بدانیم. وی افزود: ما روابط‌عمومی نیستیم. همه هم باید باور کنند، صداوسیما روابط‌عمومی هیچ دستگاهی نیست و نخواهد بود، اما تریبون نظام اسلامی است. جبلی گفت: صداوسیما تریبون همه مردم است؛ آن مردمی که موقع تشییع پیکر سردار سلیمانی خیابان‌های ایران را پر کردند. مردمی که برخی برای نخستین بار پس از انقلاب کف خیابان می‌آمدند، اما جایگاه و عظمت این فرزند رشید انقلاب را درک کردند و برای آن به خیابان آمدند، ما امانتدار و وامدار همان مردم هستیم.
 آغوش باز رسانه‌ملی برای سرمایه‌های انسانی
رئیس سازمان صداوسیما گفت: برنامه کوتاه‌مدت ما در دو فصل ذیل شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری است که شامل اعمال وحدت فرماندهی و تصمیم‌گیری در تولیدات رسانه‌ای و تقویت مرجعیت رسانه‌ای با پرداختن به‌موقع و درست به مسائل مردم می‌شود.
پیمان جبلی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه صداوسیما گفت: اعمال وحدت فرماندهی و تصمیم‌گیری در تولیدات رسانه‌ای و تقویت مرجعیت رسانه‌ای با پرداختن به‌موقع و درست به مسائل مردم از اهم برنامه‌های ماست.
رئیس رسانه‌ملی افزود: در اولین شنبه مسوولیت به اهواز رفتم و گفتم به عنوان تمرین یک مسأله لاینحل که اگر رسانه به آن وارد می‌شد می‌توانست آن را حل کند، به دست بگیرید. آن مسأله واقعا حل شد.
دکتر جبلی گفت: رسانه‌ملی به تنهایی نمی‌تواند هدایت فرهنگی جامعه را به عهده بگیرد و همه باید کمک کنند. ما به‌شدت به راهنمایی و حمایت نخبگان نیاز داریم. حمایت شما باید علمی، عملی و تخصصی باشد‌.
وی ادامه داد: من یک ماه دیگر به جمع یکی از شما می‌آیم و از شما برنامه‌تان را طلب می‌کنم. همه باید دست به دست هم دهند.
رئیس سازمان صداوسیما گفت: ما به دنبال تحول هستیم نه تغییر. در این راستا از همه کمک خواستیم. تغییر خوب است اما تحول واجب‌تر است. تغییر باید در خدمت تحول باشد. اگر تا الان تغییرات کند بوده است، چون من اصل را بر نهایی شدن نقشه راه تحول قرار داده‌ام.
وی افزود: استقلال سیاسی به معنای این‌که رسانه‌ملی رسانه نظام باشد و وامدار هیچ دستگاه و جریان خاصی نباشد را در دستور کار قرار داده‌ایم. دوستان و جریانات مختلف عزیز هستند اما عزیزتر از آنها برای ما نظام است. دکتر جبلی درباره نقد‌هایی که سلبریتی‌محوری شد گفت: باید از سلبریتی‌ها که من می‌گویم سرمایه انسانی، در جایگاه درست استفاده کنیم. ما در رسانه‌ملی مثل تیم فوتبال هستیم. در مواردی تاکتیک و راهبرد نداشتیم که از سرمایه انسانی درست استفاده کنیم. در دوره جدید تلاش می‌کنیم راهبردمان برای سرمایه‌های انسانی مشخص باشد. در دوره جدید درهای رسانه ملی به روی همه سرمایه‌های انسانی باز است.
 طراحی برنامه‌ای با موضوع انتقاد از رسانه‌ملی
رئیس رسانه‌ملی گفت: ما برنامه گفت‌وگومحوری را طراحی خواهیم‌کرد که موضوع آن انتقاد از صداوسیما باشد.
جبلی در حاشیه دیدار صمیمانه با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، در جمع خبرنگاران درباره نقش رادیو در رسانه‌ملی افزود: نقش رادیو‌ آن‌قدر مهم است که رسانه‌ای که توانست فتنه سامانه‌های سوخت را خنثی کند، رادیو بود. رادیو رسانه صمیمی،گرم و همراه مردم است که در بیشتر مواقع به تنهایی می‌تواند مدیریت بسیاری از چالش‌ها و مدیریت فرهنگی را به عهده بگیرد.
رئیس سازمان صداوسیما درباره برنامه‌های جدید رسانه‌ملی برای طرح و نقد صریح مسائل مختلف گفت: ما به نقدهای منصفانه همراه با ارائه راه‌حل نیاز داریم.
وی افزود: این نقدها به ما کمک می‌کند به صورت شفاف، دقیق، منصفانه و همراه با ارائه راه حل به عملکرد رسانه‌ملی بپردازیم و ان‌شاءا... در سازمان صداوسیما برنامه‌ای برای شنیدن این راه‌حل‌ها خواهیم‌داشت.
رئیس رسانه ملی درباره نقدهای وارد شده به شیوه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با مردم افزود: امیدواریم در آینده نهاد رسانه‌ای دولت و نهاد رسانه‌ای ریاست‌جمهوری با همکاری صداوسیما بتوانند نقشی سازنده تر در رساندن صدای مردم و مطالبه از مسؤولان ایفا کنند و مصاحبه منصفانه  مطالبه‌گرانه‌ای از مقامات عالی کشور داشته‌باشند.
 صداو سیما؛ قرارگاه خط مقدم جنگ نرم
رئیس سازمان صداوسیما گفت: صداوسیما را باید مردمی اداره کرد. مراسم روز دانشجو با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی و رئیس رسانه ملی در دانشگاه صداوسیما برگزار شد. در این مراسم لیلا زمانی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور، کشتکار نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما، صابر خوش‌کلام نماینده دانشگاه آزاد اسلامی، راستی نماینده بسیج دانشجویی کشور، حسین قنواتی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل کشور، احمدرضا شیری مشعوف دبیر جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما، خانم کوثر قاسمی عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی و تعدادی دیگر از نمایندگان تشکل‌ها نقطه نظرات خود راجع به رسانه ملی، باید‌ها و برنامه‌ها را ارائه کردند.
پیمان جبلی در پاسخ به مطالبات دانشجویان گفت: خیلی از نکاتی را که من خواستم بگویم دوستان گفتند. توصیف رسانه ملی را به درستی گفتند که در چه جایگاهی قرار دارد و معنایش چیست. به نظرم بهترین توصیف را رهبر معظم انقلاب فرمودند که صداوسیما را در چهار جایگاه آسایشگاه، دانشگاه، آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و… توصیف کردند. رسانه ملی تریبون نظام برآمده از انقلاب اسلامی است که بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت است.
وی افزود: دوره تحولی را بازگشت به جمهور و مردم می‌دانیم. مردم در نظام اسلامی از حکومت قابل تفکیک نیستند، مردم در صدر اسلام هم قابل تفکیک از حکومت نبودند. هیچ ابا و ترس و واهمه نداریم که رسانه را تریبون نظام برآمده از انقلابی که با مردم است بدانیم. ما روابط عمومی نیستیم. جایگاه صداوسیما روابط عمومی نیست و همه باید باور کنند اما صداوسیما با افتخار تریبون نظام اسلامی است. دکتر جبلی ادامه داد: صداوسیما تریبون کدام مردم است؟ همه مردم. یعنی کسانی که به آقای رئیسی رأی دادند؟ یعنی کسانی که نقد دارند؟ یعنی آن مردمی که روز تشییع سردار سلیمانی خیابان‌های ایران را پر کردند. شما همه جزو آنها بودید. برخی برای نخستین بار بعد از انقلاب به کف خیابان آمدند. به همه چیز نقد داشتند اما به سردار سلیمانی افتخار کردند و اشک ریختند. ما وامدار آنها هستیم حتی اگر به ما نقد داشته باشند. امانت مردم دست ماست. وقتی از کسی امانتی می‌گیرید باید به او برگردانید و ضامن آن هستید.
 راهبرد مشترک
وی افزود: رهبرمعظم انقلاب یک عبارت را دائم تکرار می‌کنند؛ «قرارگاه». فرمودند صداوسیما قرارگاه خط مقدم جنگ نرم است. چرا قرارگاه؟ چون نهادها نماد اقتدار کشور هستند. ما از ابتدای انقلاب به اقتدار امنیتی خود افتخار کرده‌ایم. جبلی گفت: آیا دستگاه‌های فرهنگی را می‌توان به عنوان نماد اقتدار فرض شان کرد؟ اصلا. تشبیه نهادهای فرهنگی به این معنی است که در نهاد نظامی کار با یک راهبری مشترک و قاطع انجام می‌شود. در تمام جلساتی که داشتیم یک جمله گفتم، این‌که شما در ۱۶آذر حرف زدید و حالا بروید تا دو سال دیگر این‌گونه نیست. شما  مسؤولیت شرعی دارید. خدا را شکر می‌کنیم که مطالبه دانشجویی بعد از چند وقت که منحرف شده بود به مسیر خود برگشته است. دست کمک را به سمت شما دراز می‌کنم و این‌گونه نیست که سال دیگر بگویید چه شد؟ شما هم مسؤول هستید. خود را جای رئیس صداوسیما بگذارید. وی ادامه داد: مسائل را در حوزه تبلیغات، فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی و همه مسائل تشریح می‌کنیم. ببینیم قبلی‌ها چه کردند که نشد. مسؤولان قبلی با همه زحماتی که کشیدند و اگر مورد اعتماد رهبر نبودند، منصوب نمی‌شدند اما نتوانستند و توفیقات لازم را نداشتند و باید اینها را آسیب شناسی کنیم.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به پوشش رسانه‌های زلزله هرمزگان گفت: زلزله هرمزگان اتفاق افتاد و رادیو استان ۲۴ساعته اطلاع رسانی می‌کرد. در شبکه خبر هم اطلاع رسانی می‌شد یکی از مسؤولان گفت چرا این‌قدر شلوغش کردید؟ گفتم سال پیش در شب یلدا یک زلزله شد و هیچ اتفاقی نیفتاد اما کلی اطلاع رسانی شد، چرا آن شهروند در یک استان دیگر نباید حق خود را بگیرد؟ وی به پوشش اخبار اصفهان اشاره کرد و افزود: در تمام مدت زمانی که کشاورزان زخم‌خورده و حق به جانب که حق به جانبشان بود و بسیاری از قشر متدین و پدر شهید بودند، به دلیل بی‌تدبیری مسؤولان در طول سال‌های متمادی زندگی‌شان متلاشی شده و چیزی ندارند، اخبار را پوشش دادیم. فرد یزدی آب ندارد، چهارمحالی و خوزستانی هم همین‌طور. ما اینها را پوشش دادیم و رسید به جمعیتی که نادیده گرفتنش، سر در برف بردن بود. وظیفه ما بود، حق‌شان و مطالبه‌شان بود. ما این را گفتیم همان‌طور که در ماجرای بنزین صاف و صادق به مردم گفتیم حمله سایبری است. ما تصمیم گرفتیم با مردم صادق باشیم. دکتر جبلی ادامه داد: چرا اجازه بدهیم به رسانه‌های دشمن؟ ما این اجازه را ندادیم که آنها بگویند چون قرار است بنزین گران شود این اتفاق رخ داد. یا چون دارند نفت را به سوریه و لبنان صادر می‌کنند، این کار را می‌کنند. حق با این مردم است و ما هم از این پس همه اینها را انجام می‌دهیم. اینها مردمی هستند که کارد به استخوان‌شان رسیده اما دم برنیاوردند. ما زمانی در جنگ بردیم که به مردم میدان دادیم. حضور مردمی است که ما را نجات داده است. صداوسیما را هم باید مردمی اداره کرد. دو روز دیگر شما مدیران تولید محتوا و رئیس صداوسیما می‌شوید.
درآمدزایی سالم
رئیس رسانه ملی در پاسخ به نقدی که درباره تبلیغات در سازمان صداوسیما شد، گفت: ما صداوسیمایی با حدود ۳۰هزار کارمند و ۱۲هزار بازنشسته داریم. حدود ۵۰هزار نفری که همه‌شان حق دارند. ما تولیداتی داریم که نیاز به منابع دارد و منابع ما در حال حاضر کافی نیست. ما همین الان هم از استقلال مالی عقب افتاده‌ایم و شما هم باید کمک کنید. ما برایش راهکار داریم و به دنبال درآمدزایی سالم غیر از آنتن‌فروشی هستیم. من هم قبول دارم در بیشتر موارد آگهی بازرگانی ضد فرهنگی هم بوده است. ضمن این‌که بخشی از اینها به اقتصاد ملی کمک می‌کند.
وی درباره مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما افزود: ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشیم. من به جاهایی هم که ما را  احضار کردند گفتم دل ما را خالی نکنید. البته در آن جلسات به ما نگفتند کار بدی کردید گفتند کار خوبی بود اما ... و از شما می‌خواهم سال دیگر در حل این «اما»ها کمک کنید. ما در مرجعیت خبری و افزایش اعتماد مردم قطعا چالش داریم، بااین‌حال تا وقتی رسانه ملی اعتماد مردم را جلب نکند نمی‌تواند هدایت فرهنگی داشته باشد. دکتر جبلی در پاسخ به نقدی درباره استقلال از نهادهای امنیتی گفت: نظام، حاکمیت و مردمی دارد که اگر با هم نبودند فروپاشیده بود. اصطلاح مسؤولان و دولتمردان نباید منفی باشد بلکه خدمتگزار هستند. گاهی فشارها یک مسؤول را تا مرز سکته می‌برد. قشر استثنایی را تعمیم ندهید. آنها را که حقوق مردم را رعایت نمی‌کنند باید مفتضح کرد، ما هم ملاحظه نداریم. اما دستگاه امنیتی، امنیت کشور را برقرار می‌کند و او هم ملاحظات خود را دارد. بنابراین هویت مستقل از نهادهای امنیتی تعبیر دقیقی نیست اما در نهایت ما صدای حاکمیت و مردم هستیم. اگر ما تریبون مردم شویم کار نهادهای امنیتی هم راحت خواهد شد.
جبلی درباره مجموعه‌های رسانه ملی افزود: تعداد مجموعه‌هایی که اشاره کردید خبر توقیفش منتشر شد واقعا ۱۵ مجموعه نبود. کمتر بود. آنچه را که به نظر می‌رسد با دغدغه‌ها تعارض دارد در مسیر اصلاح بیندازیم. وقتی مجموعه ضدفرهنگی است با همه هزینه‌های که کرده‌ایم اما نباید پخش کنیم. هدف ما این است که رسانه ملی فرماندهی کند نه این‌که از بیرون اثری به رسانه ملی تزریق شود. صداوسیما در دهه‌های گذشته روی صندلی خود ننشسته بود بلکه فرد یا جریان دیگری نشسته بود.
وی درباره برنامه کوتاه‌مدت خود برای رسانه ملی گفت: برنامه محوری ما اعمال وحدت فرماندهی و تقویت مرجعیت رسانه‌ای است که با پرداخت واقعی به‌موقع و منصفانه شروع کرده‌ایم. من هم قبول دارم هنوز آن‌طور که باید و باشد نیست.
جبلی درباره فضای سلبریتی‌محور تلویزیون هم عنوان کرد: بازیکن‌های حرفه‌ای در رسانه داریم اما جایگاه آنها را درست تشخیص نداده‌ایم که باید در دفاع باشد یا جای دیگر. بازیکن هم باید بداند که باید در خدمت راهبرد باشد وگرنه تعویض می‌شود. در مواردی تاکتیک و راهبرد نداشتیم که از سرمایه‌های انسانی خود استفاده کنیم. شما چهره هستید، سلبریتی هستید اما باید به راهبرد و تاکتیک وفادار باشید. آقای سرمربی هم باید قدر ظرفیت‌ها را بداند. تلاش می‌کنیم راهبرد ما مشخص باشد و درهای رسانه ملی هم به روی همه چهره‌هایی که در خدمت راهبردها باشند باز است. مدیران را هم به گونه‌ای تربیت می‌کنیم که قدر سرمایه‌ها را بدانند.
شبکه خانگی و تعارضات
وی درباره ورود ساترا به شبکه خانگی و تعارض آن با کارکرد صداوسیما گفت: در جمهوری اسلامی ایران و در قانون‌اساسی یک صداوسیما داریم یا دو صداوسیما؟ کارویژه تلویزیون در همه جای دنیا چیست؟ فیلم‌سازی است یا مجموعه‌سازی؟ کار مجموعه‌سازی در همه‌جای دنیا کار تلویزیون است. بر این اساس هر کار نمایشی در خارج از صداوسیما حتما باید تحت حاکمیت صداوسیما باشد. ما تلاش می‌کنیم با نیروها و مجموعه‌هایی که خارج از صداوسیما اقدام به تولید می‌کنند جلساتی داشته باشیم و خود را رقیب مجموعه‌نمایشی که در خارج از صداوسیمای نمی‌دانیم.
رئیس صداوسیما درباره لزوم شفاف‌سازی نیز گفت: اخیرا برخی نمایندگان گفتند نسبت به صندوق بازنشستگی ابهام داریم، گفتم شفافش کنیم. تعجب کردند که تحقیق‌وتفحص می‌شود و من گفتم هیچ اشکالی ندارد. اینها تعارف نیست، هرکسی هر نکته‌ای دارد شفافش می‌کنیم. من از برخی بی‌اخلاقی‌ها خبردار شدم و نسبت‌های ناروایی داده شد. هرجای سازمان ایراد دارد ما برطرف می‌کنیم و شفافیت هم این است که هرجا قانون ما را ملزم کند ما هم آن ابهام را رفع کنیم. بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات در خود صداوسیما دفتر دارند و اگر کم کاری‌ای شده است من اطلاعی ندارم اما هرآنچه را که براساس قانون موظف باشیم اعلام می‌کنیم.
در پایان این مراسم قرار شد جلساتی به شکل ماهانه با تشکل‌های مختلف برگزار و برنامه‌هایی تحولی با نقطه‌نظرات آنها ارائه شود همچنین نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رئیس رسانه‌ملی عکس یادگاری گرفتند.