با کمبود برق چه کنیم؟

یادداشت

با کمبود برق چه کنیم؟

آمار، نشان می‌دهد ایران با مصرف سالانه حدود 1080کیلووات برق به‌ازای هر نفر در بخش خانگی حدود شش برابر متوسط جهانی سرانه مصرف انرژی، برق مصرف می‌کند. این موضوع خود به‌تنهایی برای اعطای لقب «زنگ خطر» به تابستان‌ها کافی است. با تصمیماتی که طی سال‌های گذشته گرفته شد، هم‌اکنون برق رایگان در اختیار حدود 25 میلیون نفر قرار گرفته است. هرچند برخی این عمل را به جهت تشویق مردم برای مصرف پایین برق تلقی می‌کنند اما باید گفت با این روش‌ها نمی‌توان الگوی مصرف کشوری که برق در آن قیمتی ناچیز دارد را اصلاح کرد.

افزایش جریمه برای مشترکین پر مصرف برق و ایجاد سامانه پیامکی هشدار مصرف برای این گروه و دیگر مشترکین می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف جامعه مثمرثمر واقع شود. همچنین نباید از بسته‌های تشویقی برای مشترکین کم‌مصرف غافل شد و ایضا می‌توان با ایجاد سامانه‌های اعطای امتیاز، شهروندان کم‌مصرف را رسما شهروند نمونه دانست. این گروه می‌توانند از امتیازهای بسیاری مانند سهولت در دریافت وام، اعطای آسان مجوزهای کسب‌وکار، کسری خدمت سهمیه دانشگاه و... برخوردار شوند.
همچنین با دخیل کردن مردم در تجارت انرژی و فراگیری آن می‌توان علاوه بر رفع کردن مشکلات انرژی داخلی، در کنار افزایش درآمد ارزی کشور مشکل بیکاری را تا حد زیادی رفع کنیم. به این منظور نیاز است دولت زمین‌های بایر نقاط دوردست را شماره‌گذاری کرده و هر قطعه از آن را به شرط استفاده فقط با کاربری ذکر شده (تا زمان استفاده جهت تامین انرژی) در اختیار مردم قرار دهد. اشخاص نیز باید با توجه به آب‌وهوای محل، روش تامین انرژی را انتخاب کنند. به عنوان مثال در مناطق بادخیز شرقی از توربین‌های بادی و در مناطق کویری از صفحه‌های خورشیدی استفاده شود. در ادامه روند مذکور، دولت نیز باید مانند بحث خرید تضمینی گندم، متعهد به خرید انرژی از این افراد شود و همچنین بعد از یک مدت و با برون‌رفت از مشکل تامین انرژی داخلی، دست تولیدکننده را جهت فروش آزاد انرژی به داخل و خارج باز کند.
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: بر اساس سیاست‌های اصولی و کلان دولت، اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود. همسو با این موضوع، تلاش‌مان این است ۴۸طرح کلان و اولویت‌دار نیمه‌تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری ۱۳میلیارد دلار تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و در همین سال، عملیات اجرایی ۲۵طرح عظیم با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیارد دلار را آغاز کنیم.
علی مویدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق با بیان این‌که قاچاق روغن بیشتر از آرد است، گفت: قاچاق ورودی و خروجی کشور به حدود ۱۷تا ۱۸میلیارد دلاررسیده است.
منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت از ادامه برنامه قرعه‌کشی خودرو خبر داد و گفت: با توجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه‌کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی، خودرو را کالای سرمایه‌ای محسوب می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنم تا اواخر سال آینده همان‌طور که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعه‌کشی‌ها منتفی و از بین برود و به سمت کیفیت محصول، عقلایی شدن قیمت و تأمین نیازهای مردم  برویم.

محمدمهدی بابایی - گروه اقتصاد