آشیانه ابابیل- 2 در تاجیکستان

در سفر سرلشکر باقری به دوشنبه چه گذشت؟

آشیانه ابابیل- 2 در تاجیکستان

روز گذشته و در جریان سفر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح به دوشنبه پایتخت تاجیکستان، خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل‌۲ در تاجیکستان افتتاح شد. این نخستین‌بار است که جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی، خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند و این اتفاق در حالی می‌افتد که پیش از این، گزارش‌هایی مبنی بر صادرات پهپادهای ایرانی به دیگر کشورها از جمله ونزوئلا و اتیوپی نیز منتشر شده بود.

پهپاد ابابیل‌2 که اکنون خط تولید آن به دوشنبه پایتخت تاجیکستان رسیده‌ ازجمله پهپادهایی است که تیراژ تولید بسیار بالایی در نیروهای مسلح کشورمان دارد و از آنجا که با وجود هزینه تولید ارزان، ماموریت‌های بسیار زیادی را قادر است انجام دهد مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.
در کنار صادرات رسمی این پهپاد که تاجیکستان نخستین مقصد آن محسوب می‌شود اما جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته به منظور پشتیبانی از محور مقاومت، فناوری ساخت این پهپاد را در اختیار گروه‌های مقاومت در منطقه قرار داده و ابابیل‌2 امروز با نام‌های دیگری در اختیار آنها قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به پهپاد قاصف K2 انصارا... یمن و پهپاد شهاب مقاومت اسلامی در فلسطین اشاره کرد. پهپادهایی که استفاده از آنها چه در یمن و چه در فلسطین توانسته ضربات مهلک و قابل‌توجهی را به ائتلاف متجاوز  سعودی و صهیونیست‌ها وارد کند.
براساس تصاویری که از افتتاح خط تولید پهپاد ابابیل‌2 منتشر شده است، به نظر می‌رسد فناوری ساخت دو نمونه از این پهپادها به تاجیکستان منتقل شده که یک نمونه آن شناسایی و مراقبتی است و نمونه دیگر برای انجام عملیات انتحاری به کار گرفته می‌شود.

 ویژگی‌های ابابیل‌2 
ابابیل۲ از جمله نخستین دستاوردهای پهپادی جمهوری اسلامی ایران است که در سال‌های پایانی دهه70 و اوایل دهه80 شمسی زیرساخت‌های تولید آن در کشور فراهم و خط تولیدش راه‌‎اندازی شد و تا به امروز تعداد بسیار زیادی از این پهپاد تولید شده و در اختیار یگان‌های مختلف نیروهای مسلح کشورمان (ارتش و سپاه)  قرار گرفته است.
این پهپاد که ابتدای کار با ماموریت مراقبت و شناسایی و استفاده به عنوان هدف برای تست سامانه‌های سلاح (موشک) زمین به هوا و هوا به هوا تولید شده بود، بعدها در نقش یک پهپاد انتحاری نیز قابلیت انجام ماموریت را پیدا کرد و از آنجا که توان حمل محموله 40کیلوگرمی را داشت، می‌توانست این مقدار مواد منفجره را با خود حمل کند که برای اجرای عملیات‌های انتحاری گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شد. ماموریتی که اکنون نیز  برای این پهپاد وجود دارد و در نیروهای مسلح کشورمان از آن برای انجام حمله انتحاری علیه اهداف زمینی و دریایی استفاده می‌شود.
ابابیل۲ با مداومت پرواز 1.5ساعته می‌تواند تا ۲۰۰‌کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر‌ساعت می‌رسد. این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع ۱۱‌هزار پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی و مساحتی معادل ۷۷۰‌کیلومتر مربع را پایش کند.
سامانه ناوبری ابابیل‌۲ GPS/INS  است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور و هم خودکار باشد که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر برساعت دارد.
ازجمله مزیت‌هایی که پهپاد ابابیل‌۲ دارد، قابلیت انعطاف در سکوی پرتاب است به‌طوری‌که این پهپاد قابلیت آن را دارد تا به‌وسیله پرتابگرهای مختلفی ازجمله Jato (پیشران راکتی)، نیوماتیکی، خودرویی و حتی عرشه شناور نیز به پرواز دربیاید. به‌همین‌دلیل امروز یکی از مشتریان و به‌کارگیرندگان اصلی این پهپاد، نیروی دریایی سپاه است به‌طوری‌که علاوه‌بر قابلیت به‌پروازدرآمدن این پهپادها از روی عرشه ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی ندسا، امروزه حتی قایق‌های تندروی کوچک نیروی دریایی سپاه نیز این قابلیت را دارند تا سکوی پرتاب پهپادهای ابابیل‌2 در ماموریت انتحاری باشند که آنها را قادر می‌سازد در دریا هر هدفی را مورد اصابت قرار دهند.

 از مدیترانه تا آسیای‌میانه
توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران طی چند وقت اخیر در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است. توانمندی‌ای که امروز در کنار قدرت موشکی کشورمان، تبدیل به یکی از عوامل اصلی قدرت بازدارنده ایران در منطقه و جهان شده و یکی از عوامل ناخرسندی دشمنان به‌ویژه ایالات متحده آمریکا در حوزه مقابله با ایران است.
این ناخرسندی تا آنجا پیش رفته است که چندی پیش کنگره آمریکا طرح «تحریم صنایع پهپادی ایران» را با همراهی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به تصویب رساند؛ طرحی که براساس آن هرگونه تامین، فروش یا انتقال پهپادهای نظامی به مقصد یا از مبدا ایران ممنوع است و کشورها و شرکت‌هایی که در این حوزه با ایران همکاری کنند با جرایم سنگین و تحریم مواجه خواهند شد.
همین سال گذشته بود که کنت فرانک مکنزی، فرمانده سابق سازمان تروریستی سنتکام آمریکا در اعترافی تاریخی گفت: «توانمندی پهپادی ایران برای نخستین‌بار پس از جنگ کره، برتری هوایی را از ما گرفت.»  
از این دست اعترافات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها البته بسیار زیاد است که همگی بر عصبانی بودن آنها از توانمندی پهپادی ایران دلالت دارد؛ توانی که امروز از سواحل‌مدیترانه یعنی در لبنان و فلسطین تا یمن و اکنون هم تاجیکستان در آسیای‌میانه امتداد یافته‌است.
بااین‌حال به‌دلیل پیشرفت چشمگیر کشورمان در حوزه پهپادی که در برخی حوزه‌ها حائز رکوردهای جهانی است تا آنجا پیش‌رفته که با وجود تهدید ایالات‌متحده و ترساندن کشورهای دیگر برای همکاری تسلیحاتی و تجهیزاتی نکردن با جمهوری اسلامی ایران، آنها حاضر نیستند از همکاری با ایران در حوزه پهپادی صرف‌نظر کنند که نمونه اخیر آن تاجیکستان‌است.