زیبایی‌های جنسیتی را دستکاری نکنیم

زیبایی‌های جنسیتی را دستکاری نکنیم

بر کسی پوشیده نیست که دو جنس مرد و زن در عین داشتن توانمندی‌های متفاوت، دارای ویژگی‌های متفاوتی نیز هستند؛ چنان‌که در زنان، عواطف، مهربانی و احساسات بیشتر موج می‌زند و در مردان، غرور و سختکوشی است که آنها را جذاب و ایده‌آل می‌کند. 

در واقع این ویژگی‌هاست که این دو جنس را از همدیگر متمایز می‌کند. اگر این ویژگی‌ها و این خصلت‌های جنسیتی را دستکاری کنیم، هویت آنها آسیب می‌بیند. اما این آسیب در چه موقعیتی خودش را نشان خواهد داد؟ 
بخشی از زندگی افراد، بدون آسیب‌های ناشی از چنین تغییراتی باقی نخواهد ماند، به‌خصوص در زمان ازدواج و بچه‌دار شدن که به طور کلی، زندگی را بی‌معنا خواهد کرد. 
متاسفانه باید بگویم در نسل امروز، دچار تغییرات زیاد و گسترده‌ای در ویژگی‌های شخصیتی زنان و مردان شده‌ایم؛ تغییراتی که در همان سال‌های اول زندگی و در اوج زمان شکل‌گیری شخصیت به آن توجه نمی‌کنیم و نتیجه چه شده است، این‌که حالا ما با مردانی روبه‌رو هستیم که در سختکوشی ضعیف هستند و کار سخت را نمی‌پذیرند؛ همان‌طور که در حال حاضر نیروی انسانی خوبی برای بسیاری از فعالیت‌ها در جامعه نداریم.
این تغییر هویت و تغییر ویژگی‌های زنانه و مردانه تا جایی پیش رفته است که گروهی از مردان، تنها مشاغل و فعالیت‌های پشت‌میزی را می‌پسندند، می‌خواهند مدیر شوند، امکانات کافی داشته باشند و به دنبال رفاه‌طلبی افراطی هستند. در نتیجه عجیب نیست اگر بخشی از مردان به سراغ فعالیت‌های زنانه مانند آرایش سر و صورت بروند یا آرایش همجنس‌های خود را وسیله امرار معاش خود قرار دهند.  البته بدیهی است اصل زیبایی‌خواهی نه برای زن و نه مرد، بد نیست اما بدون تردید همین زیبایی برای هرکدام از زن و مرد تعریف مشخصی دارد که نباید از مرز آن خارج شد. 

غلامرضا قاسمی‌کبریا - کارشناس علوم رفتاری