خرده‌پای دیروز، سرشبکه فساد امروز

گزارش «جام‌جم» از جزئیات اقدامات سرکرده شبکه سازمان‌یافته فرار مالیاتی

خرده‌پای دیروز، سرشبکه فساد امروز

دو روز پس از اعلام وزارت اطلاعات درباره شبکه‌ بزرگ و سازمان یافته‌ جعل و فساد اقتصادی در استان‌های تهران و البرز، جزئیات فعالیت مجرمانه این شبکه و فرار بیش از 9 هزار میلیاردی از مالیات فاش شد. جریان تحقیقات برای انهدام شبکه بزرگ، ثبت صوری شرکت‌ها که به صورت حرفه‌ای عمل می‌کردند، راز این فرار مالیاتی فاش شد. این پرونده با 126 متهم با صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان البرز ارسال شده تا متهمان به‌زودی محاکمه شوند. 26 نفر از کارکنان ادارات امور مالیاتی استان‌های البرز و تهران همراه تعدادی وکیل در این پرونده دستگیر شده‌اند.

سرکرده این باند، مرد 52 ساله و دیپلمه است که در ابتدا مجرمی خرده‌پا بود اما یک تصمیم و وسوسه جرایم بزرگ باعث شد به سمت تشکیل این باند بزرگ برود. او فردی با وضعیت اقتصادی ضعیف بود که سال 1388 با شرایط ثبت شرکت‌ها آشنا شد و تصمیم گرفت با این کار به درآمد برسد. او ابتدا چند شرکت به نام خود ثبت کرد و فروخت. وقتی دید از این راه به درآمد خوبی می‌رسد، سراغ اعضای خانواده‌اش رفت و برای اجرای اقدامات مجرمانه‌اش، از مدارک آنها استفاده کرد و به نام آنها هم شرکت ثبت کرد و فروخت. 
این شیوه دیگر پاسخگوی نقشه‌های مجرمانه مرد تبهکار نبود و برای درآمدزایی بیشتر تصمیم به تشکیل شبکه بزرگ گرفت و در این سال‌ها توانست شبکه‌ای 126 نفره شامل کارکنان ادارات امور مالیاتی مدیران موسسات حقوقی، وکلا و مشاوران املاک و افراد عادی را تشکیل دهد. اعضای این باند با ثبت شرکت‌های کاغذی، این شرکت‌ها را به افراد حقیقی و حقوقی می‌فروختند.
اعضای این باند با شناسایی افراد کم‌درآمد در شهرهای تهران، کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد، سراغ آنها رفته و با پرداخت دو تا شش میلیون تومان، مدارک شناسایی آنها را گرفته و با جعل گواهی عدم سوء‌پیشینه و سایر مدارک، اقدام به ثبت شرکت به نام آنها می‌کردند.
شگرد تبهکاران
سرکرده شبکه با مراجعه به موسسات حقوقی ثبت شرکت‌ها و تبانی با مدیران آن موسسات، اغلب از کارآموزان وکالت برای پیگیری امور مربوط به ثبت شرکت‌ها استفاده می‌کرد. اعضای این باند همچنین با تنظیم اجاره‌نامه‌های جعلی که با تبانی برخی مشاوران املاک تهیه می‌شد، محلی غیرواقعی را به‌عنوان محل استقرار و اقامتگاه قانونی شرکت معرفی و در نهایت شرکت‌های صوری به نام افراد بی‌اطلاع ثبت می‌شد.
 حالا نوبت استفاده از این مدارک در ادارات امور‌مالیاتی برای گرفتن کارت بازرگانی بود. بر‌اساس روال قانونی، برای گرفتن کارت بازرگانی و بررسی صحت نشانی، پاکتی از سوی اداره مالیاتی به آدرس شرکت ارسال می‌شود و مدیر شرکت باید پس از دریافت این پاکت آن را به اداره مالیاتی ارائه دهد تا مشخص شود، آدرس ارسالی درست بوده است. حال اعضای این باند با تبانی برخی کارکنان ادارات مالیاتی تهران و البرز و پرداخت پول، پاکت را دستی گرفته و بعد از چند روز با مراجعه به اداره مالیاتی مدعی صحت سنجی آدرس شرکت می‌شدند. اعضای این باند با دریافت کارت‌های بازرگانی، این کارت‌ها را بین 20 تا 140 میلیون تومان می‌فروختند و مالیات فعالیت اقتصادی شرکت‌های صوری به نام افراد بی‌بضاعت صادر می‌شد. متهمان همچنین با مدارک افراد بی‌بضاعت از بانک‌ها وام می‌گرفتند.
 درآمد پنج میلیادری
فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به انهدام این باند گفت: اعضای این شبکه در مجموع از طریق فروش ۱۹۸ شرکت کاغذی، ۵ میلیارد و ۱۵ میلیون تومان وجه از طریق نامشروع تحصیل کرده‌اند. در بازرسی خانه سرکرده باند، 229 برگ گواهی عدم سوءپیشینه جعلی، یک برگ گواهی عدم سوء‌پیشینه جعلی منتسب به دادستانی تهران، ۱۴۴ برگ گواهی عدم سوء‌پیشینه منتسب به پلیس آگاهی کرج، دو عدد مهر اداره ثبت اسناد و املاک کرج، سه عدد مهر اداره امور مالیاتی، یک عدد مهر برابر با اصل اداره سجل کیفری و یک عدد مهر اداره تامین اجتماعی کشف شده است.
 دفترچه با امضای طعمه‌ها
وی متذکر شد: یکی از مدارک کشف شده از متهم اصلی، دفترچه‌ای حاوی امضای اشخاصی است که به نام و با جعل امضا آنها، شرکت صوری ثبت شده است؛ متهم از آنجا که با حجم زیاد و متفاوت امضاهای جعلی روبه‌رو بوده با استفاده از این دفترچه، هنگام مراجعه به نهادهای مربوط، با ملاحظه امضاهای ثبت‌شده در دفترچه مذکور، همان امضا را شبیه‌سازی می‌کرد تا مغایرتی با امضای سابق جعلی نداشته باشد؛ همچنین یک سررسید از متهم کشف شده که تمام مبالغ دریافتی و پرداختی را با قید تاریخ و مشخصات فرد یا شرکت به دقت ثبت کرده است.
 کشف شبکه ارتشاء کارکنان امور مالیاتی 
در جریان رسیدگی به این پرونده، یک شبکه ارتشاء که توسط برخی از کارکنان ادارات امور مالیاتی در استان‌های البرز و‌ تهران تشکیل شده بود، شناسایی و اعضای این شبکه نیز دستگیر شدند. 
به گفته رئیس‌کل دادگستری استان البرز، در این شبکه، سرممیزها و ممیزهای مالیاتی با اعلام مبالغی بالاتر از مبلغ واقعی مالیات شرکت‌ها، به بهانه کاهش مبلغ مالیات، اقدام به دریافت رشوه می‌کردند. مجموع رشوه دریافتی توسط کارکنان اداره مالیات استان‌های البرز و تهران دو میلیارد و ۶۱۷ میلیون تومان بوده است.فاضلی هریکندی با اشاره به فعالیت فشرده در مجموعه خود برای صدور کیفرخواست و انجام امورات کارشناسی در مورد پرونده، تصریح کرد: براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری، میزان فرار مالیاتی مبلغ ۹۳۳۵ میلیارد تومان است. تحقیقات انجام شده تعداد شرکت‌های صوری ثبت شده توسط متهمان ۲۵۸ شرکت است که از این تعداد، ۱۹۸ شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته شده است.

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث