فراموشی خاشقچی، نمادی از غلبه سیستماتیک منافع بر شعارها

فراموشی خاشقچی، نمادی از غلبه سیستماتیک منافع بر شعارها

بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که حرف و حدیث‌های زیادی درباره عملکرد او در زمینه حقوق بشر وجود دارد روز سه‌شنبه وارد یونان شد و فرانسه، ایستگاه بعدی او در این سفر اروپایی است.

سفر بن‌سلمان به پاریس، اولین سفر او به اتحادیه اروپا پس از قتل جمال‌خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ است. دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از برنامه‌های بن‌سلمان در این سفر است؛ سفری که پس از دیدار بایدن با ولیعهد عربستان انجام خواهد شد و نشان‌دهنده دنباله‌روی رهبران اروپایی از بایدن به رغم انتقادات آنها از ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقچی است.
در مورد شیوه تعامل غرب و عربستان در این زمینه نکات فراوانی وجود دارد که می‌توان درباره آنها بحث کرد اما شاید مهم‌تر از همه اینها، حرکت هماهنگی باشد که میان کشورهای غربی و رسانه‌های غربی در زمینه بهره‌برداری از موضوعاتی چون حقوق بشر صورت می‌گیرد. در مورد نقش عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی، بحث یک فرد یا یک کشور مطرح نیست.
 قتل جمال خاشقچی، نمادی از نقض حقوق بشر بود که به دلیل هویت شغلی او بازتابی بین‌المللی یافت. همچون قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره توسط نیروهای رژیم‌صهیونیستی که بیش از سایر جنایات صهیونیست‌ها بازتاب یافت.
اینها تنها نمادهایی از رفتار ضد حقوق بشری هستند که از سوی دولت‌هایی نظیر دولت سعودی یا رژیم‌صهیونیستی انجام می‌شوند که غربی‌ها را در مقطعی به موضعگیری وامی‌دارند. اما هر زمان که منافع کشورهای غربی ایجاب کند به صورت یکپارچه، چشمان خود را بر این‌گونه مسائل می‌بندند و رسانه‌های غربی نیز اگرچه ممکن است به صورت جسته گریخته، انتقادهایی نسبت به عملکرد مقامات غربی در این موارد داشته باشند اما این انتقادات هیچ‌گاه به جریان اصلی در رسانه‌های غربی تبدیل نمی‌شود.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل