نسخه Pdf

ورزش در قاب مستند با «پرویزخان»

ورزش در قاب مستند با «پرویزخان»

مستند «پرویز خان» به کارگردانی سجاد ترابی یکی از فیلم‌های ورزشی حاضر در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند است که پخش آن با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد. ترابی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات‌نمایشی از دانشکده صداوسیماست. او در حوزه فیلم داستانی، کارگردانی فیلم‌کوتاه «زندگی با طعم سینما» را در کارنامه هنری خود دارد. از آثار مستند ترابی هم می‌توان به مستندهای «آخرین ارزوی سیروس» و «ما همه کارگردانیم» اشاره کرد.

ترابی کارگردان این اثر درباره سوژه پرویزخان گفت: این فیلم پرتره‌ای از پرویز دهداری اولین مربی تاریخ باشگاه پرسپولیس و یکی از مربیان تاثیرگذار در فوتبال ایران است. شاید بتوان گفت پرویز دهداری یکی از دو سه مربی برتر و تاثیرگذار فوتبال کشورمان در دو دهه 1350 و 1360 است. او از سال‌های 1360 تا 1367 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود. 
وی اضافه کرد: دو ویژگی منحصر به فرد پرویز دهداری او را با دیگر فوتبالیست‌های ایران متمایز می‌کند و به همین دلیل سراغ ساخت مستندی از او رفتیم. اولین ویژگی، نکات فنی او و دیگری اخلاق ورزشی اوست.  این مستندساز با اشاره به مشخصات فنی پرویز دهداری گفت: از نظر فنی چیزی که او را از بقیه متمایز می‌کند این است که کاشف بسیاری از بازیکنان بزرگ فوتبال ایران مثل احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، صمد مرفاوی، مجتبی محرمی، مهدی فنونی‌زاده، کریم باقری و... بوده‌است. اواخر دهه 1360 او نسل جدیدی از بازیکنان را به فوتبال ما معرفی کرده‌است که بازیکنان بسیار خوبی بودند. 
وی ادامه داد: در آن سال‌ها 14 نفر از بازیکنان تیم‌ملی به دلیل نظمی که بر اردوی‌های تیم ملی حاکم بوده، نامه خداحافظی می‌نویسند و استعفا می‌کنند. خیلی‌ها فکر می‌کنند با کنار رفتن این بازیکنان از تیم ملی، کار تیم‌ملی تمام شده‌است، اما آقای دهداری با رصدی که در لیگ‌‌های دسته پایین انجام می‌دهد، بازیکنان جدیدی را کشف می‌کند و آنها را به تیم ملی می‌آورد. جالب است بدانید با همین بازیکنان، تیم‌ملی را تشکیل می‌دهد که رتبه سوم جام‌ملت‌ها را کسب می‌کند، در حالی که عمده بازیکنان این تیم ملی، تعداد بازی ملی‌شان زیر 10 بوده‌است. 

 انعکاس ویژگی‎های یک مربی
کارگردان مستند پرویز خان با اشاره به مشخصات و ویژگی‌های اخلاقی پرویز دهداری گفت: آقای دهداری، از نظر اخلاقی نیز صاحب سبک و مکتب بوده‌است. او در دهه 1340 بازیکن، کاپیتان و مربی تیم فوتبال شاهین بوده و به همین دلیل از جمله افرادی است که اخلاق را مقدم بر ورزش می‌دانستند. این باشگاه یک اصل داشته‌است این که فوتبال را در درجه سوم می‌دانستند. آنان می‌گفتند در درجه اول اخلاق، درجه دوم تحصیل و سوم فوتبال قرار دارد. به همین دلیل است که نسل دهه 1340 و 1350 تیم شاهین بازیکنان تحصیل‌کرده‌ای هستند. 
ترابی درباره فرم روایی مستند خود توضیح داد و گفت: پرویزخان در اوایل دهه 1370 فوت کرده و به همین دلیل مستند پرویز‌خان از جمله آثاری نیست که در آن با سوژه همراه شده‌باشیم. آرشیو عکس، فوتبال، روزنامه و... داریم و مصاحبه نیز در خلال آنها دیده می‌شود. ماجرای اصلی مستند از همان نامه استعفای 14 بازیکن آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم موفقیت تیم‌ملی توسط بازیکنان جدید را بیان کنیم. 
براساس این گزارش، عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: سجاد ترابی، تصویربردار: مهرداد خاکی، تدوین: رسول انصاری، صدابردار: محمدرضا ارشدی، صداگذار: سعید بابایی و مدیرتولید: علی نوریانی.
ضمیمه نوجوانه