رسالت الگوسازی جهانی گفتمان‌مقاومت

رسالت الگوسازی جهانی گفتمان‌مقاومت

«گفتمان مقاومت»، پیام جهانشمول خداوندی است که در قرآن‌کریم به پیامبر خود و همه بشر، چنین انذار می‌دارد: «فَاستَقِم کما أُمِرتَ وَ مَن تابَ معَک». از همین رهگذر است که بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نیز می‌فرمایند: «در برابر زور و فشار طاغیان خضوع نکنید، تسلیم نشوید، صفوف خود را فشرده‌تر کنید. مردم زنده‌ای باشید.

در برابر حوادثی که پیش می‌آیند استقامت داشته باشید و از آنها باشید که خداوند در حق شان فرمود: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا ا... ثمَّ استَقامُوا تتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِکةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کنتُم تُوعَدُونَ». 
براین اساس، مقاومت، پیام اساسی اسلام سیاسی در زمانه معاصر است، اما لازمه الگوسازی این گفتمان، استفاده از ابزارهای «پیام» است. در عصر اطلاعات و جهان شبکه‌ای، نقش مرکزی رسانه‌ها ازجمله بستر‌های نوظهور در فناوری ارتباطات، جایگاه بسیار مهمی در پیروزی یا شکست گفتمان‌ها، فارغ از حقایق نهفته در آنها دارد. در بستر رسالت جهانی انقلاب اسلامی برای ترویج گفتمان مقاومت، رهایی، عزت و آزادگی در جهان اسلام و مقابله با استعمار، صهیونیسم و واپس‌گرایی میان امت رسول‌ا...، باید بتوان پیام را از مرجع صدور آن(جمهوری اسلامی) به دریای قلوب تشنه حقیقت و تجدیدخواهی تمرکزیافته بر بستر هندسه رو به تغییر قدرت در جهان رساند. 
منظومه فکری امامین انقلاب هرگز بر حصر این گفتمان، در سینه مرزهای ملی تمرکز نداشته، بلکه الگوسازی گفتمان مقاومت، مهم‌ترین رسالت فرامرزی انقلاب ماست. انگاره‌ای که در بستر آن، مکتب شگرف شهید سلیمانی در عرصه عملیاتی و میدان‌های نبرد، آمریکا را خفیف، مسلمین را عزتمند، رژیم‌صهیونیستی را در محاصره و جنبش‌های رهایی‌بخش را  کران تا کران جهان اسلام رویانده است. اما نیک می‌دانیم  نقش رسانه در انتقال پیام و بنیادهای فکری این انقلاب ضرورتی حیاتی است که بارها در جهت‌گیری بلند دامنه رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید فرموده است؛ چرا که امروزه در بستر یک جنگ تمام عیار ترکیبی کاملا رسانه‌ای و ادراکی روبه‌رو هستیم و برای عبور از خاکریز دشمن نیز، ابزار رسانه به منظور تبیین و روشنگری، مهم‌ترین تسلیحات این آوردگاه است. پس، باتوجه به اهمیت و ضرورت این مبانی، آن‌گونه که از فحوای فرماندهی ولایت امر به‌دست می‌آید، تمرکز بر امر پیام و رسانه برای تعمیق مقاومت و الگوسازی جهانی آن ضرورتی غیرقابل تردید است. این رویکرد به‌گونه‌ای تبیین شده است تا بتواند در سایه گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی مقاومت در برابر نظام سلطه نه تنها در جغرافیای ایران اسلامی، بلکه در نظم نوین جهانی، محور مقاومت را به یک قطب جهانی تبدیل کند. در بستر این جهت گیری، اگرچه مخاطرات، نبردها و تلاش‌های بازدارنده فراوان هستند، اما انقلاب اسلامی آموخته استراتژی تهاجمی و فعالانه در انتقال پیام، بزرگ‌ترین پل پیروزی بر راهبرد‌های دشمن است. 
اگر انقلاب اسلامی که با ظهور امام‌خمینی(ره)، این ابرمرد جدید در عصر کنونی، قدرتی دیگر یافته است، باید توفیق ارسال پیام به افکار تشنه و اذهان بیدار مسلمانان بیدار شده امروز را بیابد. در این صورت، ناگفته خود پیروز این رزمگاه است و با بهره‌گیری صحیح از رسانه و پیام، هراس از هجمه‌های دشمن رنگ باخته و استدلال و آگاهی‌بخشی مقاومت، آذرخشی خواهد بود که زنگار تیره قلب‌های مشتاق را می‌زداید؛ چرا که مقاومت، مبتنی بر استدلال، اقناع، روشنگری و تنویر است و رسانه نیز واسط این حقایق با اذهان طالب حقیقت است. 

علی بخشی‌زاده - معاون صدای رسانه‌ملی