نیم‌فصل سرخ

عجیب‌ترین پرسپولیس چند سال اخیر

نیم‌فصل سرخ

همین‌قدر عجیب و همین‌قدر غیرقابل پیش‌بینی. پرسپولیس، داشته‌ها و نداشته‌هایش را به‌هم گره زد و به قول معروف از آب کره گرفت. باید ببینیم تخصص یحیی گل‌محمدی دقیقا چیست که از هیچ همه‌چیز ساخت. یک چیزی در همان حد و اندازه‌های از کاه کوه ساختن. پرسپولیس هم همین‌طور است، از تیم بی‌مهاجم، تیمی هجومی ساخت. تیمی که نه می‌ترسد و نه به گذشته نگاه می‌کند. پرسپولیس خیلی وقت است که دست بالاتر را گرفته، حتی خیلی قبل‌تر از آن که قهرمانی نیم‌فصل را مسجل کند.

بی‌مهاجم، با مدافع
پرسپولیس تیمی است که مهاجم ندارد اما گل می‌زند. تیمی است که مشکل در میانه‌های میدان و دفاع دارد اما قهرمان نیم‌فصل می‌شود. تیمی که بازیساز ندارد اما از پس میانه‌های میدان هم برمی‌آید. تیمی که مدافعش به جای مهاجمش گل می‌زند و مهاجمش به جای مدافع توپ را برمی‌گرداند. دیدار پرسپولیس و نساجی را باید همیشه جلوی چشم بگذاریم و به وقت مناسب آن را یادآوری کنیم. پرسپولیسی که پنج گل به نساجی زد نشانگان تیمی است که مقتدرانه قهرمان می‌شود، رکوردها را می‌زند و خیلی زودتر از موعد مقرر هم به این هدف می‌رسد، مثلا چهار یا پنج هفته مانده به پایان لیگ. خیلی عجیب است، تیمی که با فقدان مهاجم گلزن روبه‌رو شده و شیخ دیاباته مصدوم را هم دارد، کمتر احساس می‌کند که چنین مشکلی را دارد. عجیب نیست؟ اما با تمام این اوصاف همه اینها ممکن تعاریف اغراق‌گونه به نظر برسد. شاید این‌طور باشد ولی پرسپولیس اکنون در صدر و قهرمان نیم‌فصل است و قد و قواره‌های تیمی را دارد که می‌تواند قهرمانی کل فصل را هم مقتدرانه به دست بیاورد. 
 
عمری = لوکادیا؟
کمی زود است اما برای بازیکنی که استارت‌های انفجاری دارد و خوب گل می‌زند، می‌توان روزهای بیش از این درخشان‌تری را انتظار داشت و پیش‌بینی کرد که بیشتر از اینها گل خواهد زد. حالا می‌گویند محمد عمری جانشین مناسبی برای یورگن لوکادیاست، حتی اگر پست تخصصی او وینگر راست باشد. این بازیکن 500میلیونی گره‌های زیادی باز کرد و زننده دو گل بود. 

 دانیال، سورپرایز جدید
سورپرایز بعدی سرخ‌ها باز هم از خط دفاع آمد. بعد از گولسیانی که در دربی به عنوان یک مدافع دبل کرد این‌بار نوبت به مدافع دیگر  این تیم بود که دبل کند. واقعا مدافعان یحیی باورشان شده که بار گلزنی تیم روی دوش آنهاست و چه چیزی از این بهتر؟ دانیال اسماعیلی‌فر با دو گلی که زد نشان داد کوتاه بیا نیست. او می‌خواهد یک جلال حسینی دیگر باشد. 
 
آقای پاسور
بیشتر از این‌که از مهدی ترابی انتظار پاسوری برود، انتظار گلزنی می‌رود. او هر چقدر در زدن گل برای سرخ‌ها در این چند هفته ناکام بود اما در دادن پاس گل تخصص خود را نشان داد. او تا امروز پنج پاس گل داده و بعد از آلوز از تراکتور در رتبه دوم برترین پاسور‌ها قرار دارد. البته که درگیری او با موسوی برایش اخراج به‌دنبال داشت تا هم روی دیگر ترابی را ببینیم و هم نیم‌فصل را با خاطره‌ای بد تمام کند. 
نکته: دانیال اسماعیلی‌فر هم با چهار پاس گل یکی از برترین پاسورهای لیگ به شمار می‌رود. 

20
پرسپولیسی‌ها فقط یک گل کم آوردند تا یکی از دو تیم برتر لیگ شماره بیست‌و‌دوم از لحاظ گلزنی باشند. آنها در کنار استقلال در پایان نیم‌فصل 20 گل زده‌اند. سپاهان 21 گل زده است.

6
مگر می‌شود فقط شش گل خورد و اما همچنان برترین خط دفاع لیگ‌برتر را نداشت؟ مس رفسنجان چهار گل خورده است تا تیم یحیی و آلومینیوم اراک هر کدام با شش گل خورده در رده دوم برترین‌ها قرار داشته باشند. 

1
در کل دیدارهای نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ‌برتر قرمزپوشان پایتخت فقط یک بار باختند که به هفته هفتم رقابت‌ها و دیدار با تراکتور برمی‌گردد. پرسپولیس در این دیدار با یک گل شکست خورد. 

5
والبته که یحیی و شاگردانش در نیم‌فصل نخست لیگ 22 نسبتا مساوی زیاد داشتند. مساوی‌های آنها روی عدد پنج قرار گرفت و مقابل تیم‌های ذوب‌آهن، فولاد، سپاهان، استقلال و پیکان بود. 

9
قهرمان نیم‌فصل رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران 9 بار موفق به کسب برد شد و این بردها مقابل آلومینیوم اراک، صنعت نفت آبادان، هوادار، نفت مسجدسلیمان، مس رفسنجان، ملوان، مس کرمان، گل‌گهر سیرجان و نساجی مازندران به دست آمد. 

قهرمانی نیم‌فصل از دل بحران
ابراهیم اسدی - پیشکسوت پرسپولیس

 در شرایطی که پرسپولیس به‌دلیل مصدومیت بازیکنان و جدایی لوکادیا شرایطی سخت و بحرانی داشت دست به کار بزرگی زد و قهرمان نیم‌فصل شد. آنها ناکامی‌هایی را هم در همین نیم‌فصل تجربه کردند و در کنار آن با بحران فقدان مهاجم هم روبه‌رو شدند. الان هم که شیخ دیاباته مصدوم است اما بارزترین نکته‌ای که در رابطه با پرسپولیس وجود دارد به انسجام این تیم در هر شرایطی برمی‌گردد. یحیی ترکیب خاص خودش را به‌دست آورده و فکر می‌کنم دیگر فهمیده باشد مسیر قهرمانی این فصل از کجا می‌گذرد. ما الان رسما بدون فوروارد بازی می‌کنیم و برای یک تیم باید خیلی سخت باشد که با چنین شرایطی بازی کند. تیمی که مهاجم نداشته باشد نمی‌تواند مدافعان حریف را از کار بیندازد. فشار سنگینی روی دروازه، دفاع و هافبک‌های پرسپولیس به همین دلیل وارد آمد اما به هر حال تمام این سختی‌ها نتیجه داشت. پرسپولیس می‌تواند در نیم‌فصل دوم همچنان قدرت‌نمایی و شخصیت بالای تیمی خود را به تمام لیگ نشان بدهد. فقدان مهاجم در تیم خیلی است. وقتی تیمی مهاجم نداشته باشد کار برای مدافعان و هافبک‌های حریف خیلی سخت می‌شود و نمی‌توانند به‌سرعت بازیسازی را انجام دهند. باز هم باید روی این نکته اشاره کنم که مدافعان ما فشار زیادی را تحمل می‌کنند. امیدوارم برای نیم‌فصل دوم این شرایط خوب حفظ شود. این را هم باید یادآوری کنم که قطعا شیخ دیاباته از چند هفته دیگر آماده بازی کردن می‌شود. ضمن این‌که شاید مهاجم جدیدی هم جذب شود و به همین دلیل من نسبت به قهرمانی مقتدرانه پرسپولیس در این فصل بسیار امیدوارم.

رمزگشایی از اتفاق غیرورزشی و زشت دیدار پرسپولیس و نساجی
موسوی به ترابی چه گفت؟

تعریف یک خطی از جنجال بزرگ دیدار پرسپولیس و نساجی این است: موسوی ضمن نشان دادن حرکتی تقبیح شده، الفاظ زشتی را نسبت به ترابی به کار برد تا آتش خشم بازیکن پرسپولیس را برانگیزد. پرسپولیس در این دیدار با نتیجه 5 بر یک به برتری رسید. در دقیقه 60 این دیدار این دو بازیکن ابتدا درگیری لفظی و سپس فیزیکی پیدا کردند. گفته می شود آغاز کننده این درگیری موسوی بوده است، البته این چیزی است که شاهدان عینی می گویند. واکنش داور به این درگیری نشان دادن کارت قرمز به ترابی بود، در واقع این بازیکن بازی بعدی تیمش را در آغاز نیم فصل دوم از دست داد. به هر حال ماجرا از این قرار است که در دقیقه 60 دیدار پرسپولیس و نساجی این دو بازیکن بر سر تصاحب توپ با یکدیگر درگیر می شوند. اما این درگیری وارد فاز دیگری می‌شود، به این ترتیب که احمد موسوی ضمن نشان دادن حرکتی غیرورزشی به ترابی هم چیزهایی می‌گوید که عصبانیت این بازیکن ملی‎پوش پرسپولیس را به دنبال داشت. در ادامه درگیری لفظی این دو بازیکن وارد فاز درگیری فیزیکی شد و در نهایت داور به تنها بازیکنی که کارت قرمز  داد مهدی ترابی بود. تصاویری از لحظات درگیری این دو بازیکن منتشر شده که نشان می‌دهد موسوی به ترابی سیلی هم زده است. شاهدان عینی که پشت دروازه نساجی و کنار نیمکت پرسپولیس حضور داشتند می‌گویند که الفاظ زشت و رکیکی که موسوی علیه ترابی به کار برد باعث شد این بازیکن از کوره در برود و واکنش نشان بدهد. دقیقا مشخص نیست که موسوی چه الفاظی را به کار برده اما هر چه بود باعث شد تا ترابی که معمولا بازیکن آرامی است به شدت واکنش نشان بدهد. ترابی بعد از اخراج نیز وقتی متوجه شد فقط خودش اخراج شده اعتراض خود را به داور چهارم مسابقه نشان داد. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد به استناد ماده ۱۰۰ مقررات انضباطی و تا صدور رای مقتضی نامبردگان از همراهی تیم محروم هستند.

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش