سکوت در روایت انقلاب جایز نیست

رئیس رسانه ملی در مراسم گرامیداشت شهدای انقلاب اسلامی:

سکوت در روایت انقلاب جایز نیست

مراسم گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان طلایه‌داران نور با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی روز گذشته در سازمان صداوسیما برگزار شد. در این مراسم رئیس سازمان صداوسیما، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعی از خانواده شهدا  و... حضور داشتند. همچنین در پایان مراسم عده‌ای از چهره‌ها و خانواده‌های کسانی که در قید حیات نیستند مورد تقدیر قرار گرفتند. سینا واحد، زنده‌یاد امیر قویدل، سیدعلی موسوی گرمارودی، زنده‌یاد محمدحسن فرحبخشیان، رضا رویگری و... جزو این افراد بودند.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در بخشی از این مراسم اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما یک مسیر یک ساله نبود که از دی ۵۶ شروع شود و به بهمن ۵۷ ختم شود. حتی از سال ۴۲ هم شروع نشد بلکه از ابتدای تاریخ آغاز شده و مستمر ادامه دارد. شهدای انقلاب اسلامی در یک مقایسه ذوقی، شبیه شهدای کربلا هستند که امام را تنها نگذاشتند. البته در این میان حتما شهدای خرداد ۴۲ تا بهمن ۵۷ مظلوم‌ترند و کمتر نام‌شان در محافل ذکر می‌شود. معمولا به صورت کلی به عنوان شهدای انقلاب اسلامی معرفی می‌شوند و ما با تک‌تک آنها آشنا نیستیم. 
به گزارش جام‌جم، وی ادامه داد: اگر امروز نسل جوان در معرض این سوال دشمنان قرار می‌گیرد که چرا انقلاب کردید، این وظیفه پیشکسوتان انقلاب است که ساکت نباشند و پاسخ این پرسش را بدهند. اگر زمان انقلاب می‌گفتند سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن، امروز هم سکوت پیشکسوتان انقلاب جایز نیست. ما در دوره تحول رسانه ملی درهای رسانه ملی را بازکردیم تا با عنایت شما عزیزان بتوانیم تاریخ را بازخوانی کنیم. دشمنان با گذشت چهار دهه از انقلاب منتظر چنین روزی بودند؛ نسل‌های جدید بیایند که سال‌های انقلاب را درک نکرده باشند تا آنها بتوانند شروع به تاریخ‌سازی کنند. لازم است همه نهادهای مدیریت افکار عمومی در این زمینه وارد شوند. متاسفانه نسل جوان ما حتی نسبت به جنایات منافقین شناخت درستی ندارند که بخشی از آن به دلیل کوتاهی امثال ما در رسانه‌هاست. امیدوارم خدا توفیق جبران دهد.
جبلی در پایان گفت: ما آماده به تصویر کشیدن و به رشته هنر درآوردن فعالیت‌ها و زندگی ایثارگران هستیم.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در بخشی از سخنانش با اشاره به تولید آثار فرهنگی تصریح کرد: ملت‌هایی که حافظه تاریخی ندارند محکوم به تکرار تجربه‌های‌شان هستند و چندبار برای ما اتفاقات سلطه‌آمیز در تاریخ تکرار شده است. نباید بگذاریم جای شهید و جلاد عوض شود. اینها نیاز به کار فرهنگی گسترده دارد. ما چه در نشر کتاب، چه در کار نمایشی و کار سینمایی با دوستان در وزارت فرهنگ و به ویژه جناب جبلی همکاری داریم و حرکتی قوی شروع شده است. 
حسین قرایی، دبیر همایش طلایه‌داران نور و مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در بخشی از سخنرانی‌اش با اشاره به لزوم روایت تاریخ‌ شفاهی و ساخت آثار نمایشی در این خصوص گفت: از این نشست‌ها باید بیشتر برگزار شود تا تاریخ انقلاب از زبان شما خانواده شهدا شنیده شود. اگر این کارها زودتر انجام می‌شد با مقوله تطهیر پهلوی روبه‌رو نبودیم. صداوسیما و بنیاد شهید می‌توانند با هم کار کنند و مثل دو بال باشند؛ پشتیبانی از بنیاد شهید و تولید اثر از صداوسیما.

«ترور» سال آینده روی آنتن می‌رود
خبرنگار «جام‌جم» در حاشیه مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا از رئیس رسانه ملی درباره عدم پخش سریال تازه‌ ویژه دهه فجر امسال پرسید که وی پاسخ داد: در حال حاضر کماکان در دوران گذار هستیم که تولیدات دوره‌ قبل را نمایش می‌دهیم. کارهای جدید در حال تولید است - از شکل‌گیری ایده تا مراحل تولید - اما طبیعتا این دوران گذار نواقصی دارد. به هر روی حتما باید در دهه‌فجر کارهای شاخص و فاخر که یادآور روزهای پرشکوه انقلاب اسلامی است از صداوسیما به نمایش دربیاید. امیدواریم این کوتاهی‌ها که بعضا در طول این سال‌ها رخ داده اصلاح شود. البته کارهای خوبی هم در این سال‌ها ساخته شده که باید به آنها هم اشاره کرد. 
جبلی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش‌های آنان درباره آثاری که در حال حاضر در مرحله تولید برای قهرمانان ملی و شهدا هستند، بیان کرد: کارهای متنوعی تولید شده. نه فقط در تبیین سیره شهدای انقلاب بلکه درباره همه بزرگمردانی که در تاریخ معاصر به قهرمان تبدیل شده‌اند.
وی درباره سریال «ترور» هم توضیح داد: سریال «ترور» درباره حاج‌قاسم سلیمانی است که به سالگرد شهادت وی در سال آینده خواهد رسید. درباره شهدای دیگر، سریال‌های دیگری در دست تهیه است که برخی در مرحله تبدیل فیلمنامه است. حجم انبوهی هم طرح داریم که همه اینها بررسی می‌شود و تاکید ماست که هرچه زودتر به مرحله قرارداد و تولید برسند.
رئیس سازمان صداوسیما درباره اظهارات اخیر ابوالقاسم طالبی در برنامه زنده «هفت» که برخی به آن انتقاد داشتند، گفت: ما در فضای غبارآلودی که در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بودیم شاهد موضعگیری‌های غلطی از سمت برخی چهره‌ها و هنرمندان بودیم که تصورات و تحلیل‌ها و روایت‌های غلط آنها باعث شد اینها به عرصه‌ای وارد شوند که شاید بخش زیادی از واقعیت را نتوانستند ببینند و سخنانی بیان کردند که احساسات بخش عمده‌ای از جامعه را جریحه‌دار کرد. واکنش‌ها به این رفتارها، عکس‌العمل‌ها و کنش‌ها طبیعتا متفاوت بوده است و آنچه توسط مهمان و کارشناس برنامه‌ها مطرح می‌شود طبیعتا موضع و نظر خودشان است.
وی تصریح کرد: آنچه   باید به آن توجه کرد این که در فضایی که به مقدس‌ترین مقدسات ما در طول ماه‌های گذشته توهین شده و فتنه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، طبیعی است واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی صورت بگیرد که البته بعضی از این نظرات با ادبیات بهتری می‌توانست بیان شود. شاید با ادبیات مناسبی بیان نشد اما این واکنش‌ها به آن رفتارها و اظهارنظرهاست که در این چند ماه بیان شده بود.

نوشین مجلسی - گروه رسانه