سایه سنگین رکود بر سر سینما
با پایان جشنواره فیلم فجر، ۲۰ اثر سینمایی به چرخه اکران بازگشتند اما آمارهای رسمی از سقوط نگرانکننده گیشه حکایت دارد. گزارشهای سامانه «سمفا» نشان میدهد که در بهمنماه ۱۴۰۴، تنها ۸۴۸ هزار نفر به سینما رفتهاند؛ رقمی که در مقایسه با جمعیت 2.3میلیونی تماشاگران در مدت مشابه سال گذشته، افتی فاجعهبار را به تصویر میکشد.
فروش ۶۴ میلیارد تومانی فعلی، نه فقط نسبت به پاییز، بلکه در مقایسه با دو سال اخیر نیز روند نزولی داشته است. کارشناسان معتقدند نوسانات ناشی از جنگ۱۲روزه اخیر، هزینههای سرسامآور تولید و تهی شدن سبد سینما از آثار پرمخاطب، رمق گیشه را گرفته است. در این میان تنها آثاری چون «کفایت مذاکرات» و «آقای زالو» توانستهاند اندکی نبض اکران را حفظ کنند. اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان، سینمای ایران با بحران جدی «نبود تقاضا» روبهروست. تجربه تلخ فروش تنها یک بلیت برای برخی آثار در ایام جشنواره، هشداری صریح برای متولیان فرهنگی است. اگر برنامهریزی عاجلی صورت نگیرد، سایه رکود بر پیکره سینماداری سنگینتر شده و چراغ سالنها یکی پس از دیگری خاموش خواهد شد.




