تعامل انسان رسانه

تعامل انسان رسانه

نگین یشمی دانش


روش‌های جدید ارتباطی و اشکال امروزی تعامل به شبکه‌های اجتماعی یا با ابزارهای فناوری پیچیده خلاصه نمی‌شود؛ بلکه تغییری بنیادین در نوع ارتباطات با رایانه‌ها در حال شکل‌گیری است. این ارتباطات شامل روابط انسانی، ارتباط، عکس‌العمل و درک است. تعامل انسان رسانه (HUMAN MEDIA INTERACTION) تلاش می‌کند ارتباط با فناوری را چیزی فراتر از تماس با ماشین تعریف کند. تمرکز بر احساسات و عواطف انسان‌ها و تلاش برای فهم شکل‌گیری درک انسان براساس تعامل، محور اصلی تعامل انسان رسانه است و از رابط‌های رایانه‌ای مغز تا ربات‌های اجتماعی را دربر می‌گیرد. ادراک انسان و تصمیم برای عمل و پاسخ به آنچه ادراک می‌کند از طریق ارزیابی خودکار شنیده‌ها، دیده‌ها، حالات چهره، رفتارها و تعاملات با دیگران شکل می‌گیرد.
زمانی سیستم‌ها می‌توانند پاسخ‌دهی مناسبی داده‌باشند که چرخه ادراک - عمل را مانند انسان‌ها طی کنند. این کار از طریق طراحی، پیاده‌سازی، تجزیه‌وتحلیل سیستم‌ها و کاربردهایشان و بهره‌گیری از زمینه‌هایی همچون یادگیری ماشین ممکن است. در ادامه به بعضی از زمینه‌های مرتبط با تعامل انسان رسانه اشاره شده‌است:
ربات‌های اجتماعی: فناوری ساخت و تولید ربات‌هایی که می‌توانند تعامل نزدیکی با انسان داشته‌باشند مثلا در محیط‌های درمانی، خانه‌های سالمندان یا در فضاهای گردشگری.
رابط‌های پوشیدنی و سرگرمی: این زمینه بر تعامل بدن‌محور متمرکز است و شامل رابط‌های هوشمند و زمین‌های بازی تعاملی می‌شود.
زبان و گفت‌وگوی تعاملی: این زمینه بر رفتار سیستم‌ها براساس انسان در تعامل متمرکز است و با یادگیری ماشین و سنجش رفتار انسان، تلاش می‌کند الگوهای انسانی را بازسازی کند.