برگ برنده

رصد آخرین مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره نسل نوجوان ایران

برگ برنده

ما کم و بیش آدم‌های تصمیمات دقیقه نود هستیم. مخصوصا در مقابل اتفاقات مهم مثل انتخابات و رقم زدن آینده کشور. بیشتر ریزبین می‌شویم و بررسی و تحلیل می‌کنیم. نوجوانه این شماره درست یک روز قبل از انتخابات منتشر می‌شود اما به ذهن‌مان رسید با انتشار دیدگاه نامزدها نسبت به نسل نوجوان هم در انتخاب گزینه درست به رای اولی‌ها کمک کنیم هم به شناخت نوجوان‌ها نسبت به کاندیداها. مواضع نامزدها را که در این دو صفحه می‌بینید، قبلا در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

عبدالناصر همتی

1.در این انتخابات رای اولی‌ها می‌توانند بازیگردانان اصلی صحنه رقابت باشند. نسلی که نمی‌خواهند جوانی‌شان در دولتی سپری شود که آزادی، امید و تکثر را سرکوب می‌کند. از شما رای اولی‌ها می‌خواهم همین الان زنجیره هرنفر،10نفر را از خانواده و دوستانتان آغاز کنید.
2. سرمایه‌گذاری دولت در افزایش کیفیت آموزش دولتی مؤثرترین راه بسط عدالت و کاهش نابرابری است. اصلاح، ارتقا و تغییر نگرش به آموزش و پرورش، این سرمایه را در خدمت پیشرفت همه‌جانبه کشور قرار می‌دهد.
4. ما می‌توانیم در زمینه آموزش به اولیا بسته‌هایی بدهیم تا بر اساس آنچه خودشان تصمیم می‌گیرند برای ثبت‌نام فرزندان در مدارس اقدام کنند.
5. نوجوانان ما به سمت موسیقی کی‌پاپ یا پاپ کره‌ای رفته‌اند. ما هنوز رپ خودمان زیرزمینی است. اینها را چه کسی جواب می‌دهد؟ مگر رئیس‌جمهور نباید این را پیگیری کند.
6. کنکور مساله مهمی است و معتقدم باید آن را حذف کرد. این شکل از آزمون در هیچ جای دنیا وجود ندارد و در بیشتر کشورها براساس امتیازات، دانشجو در دانشگاه جذب می‌شود. وجود کنکور تنها رانتی را برای برخی موسسات ایجاد کرده و باعث استرس جوانان شده‌است.


علیرضا زاکانی

1.این که ما به آموزش و پرورش به عنوان یک نقطه هزینه‌ای نگاه کنیم، هنر نیست. آموزش و پرورش یک حوزه تولید است. ما برای همه محورهای تعلیم و تربیت و آنها که برای رشد منزلت اجتماعی مردم است، برنامه داریم.
2.در صورت پیروزی و موفقیت در عرصه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌ای را برای خانواده، کودکان، نوجوانان و جوانان تاسیس خواهیم کرد که وزیر و مسؤول این وزارتخانه یک زن است و امور زیرنظر او انجام می‌شود.
3.آموزش و پرورش به یک خط تولید تبدیل شده است. تفاوتی بین دانش‌آموزان دختر و پسر قائل نیست. خلاقیت‌های معلمان را از بین می‌برد، از این رو نظام آموزش ما باید متحول شود. در حوزه تعلیم و تربیت، مدرسه محوری را مدنظر داریم و باز طراحی دقیقی را به تعلیم و تربیت قائل هستیم.
4. نقش جدی کنکور در آینده جوانان و اصرار همراه با ابهام در زمان و چگونگی برگزاری آن، روح و روان دانش‌آموزان را آزرده و تمرکز بر دروس را غیرممکن کرده است. باید به آرامش فکری و سلامت جسمی جوانان اندیشید و سپس حکم قطعی در اجرای آن داد. مجلس باید به این دور باطل پایان دهد.




محسن مهرعلیزاده

1.یکی از برنامه‌های من لغو سربازی یا تخصصی کردن خدمت سربازی برای جوانان است.
2. یک لایحه برای لغو سربازی یا اگر لغو مقدور نبود تبدیل سربازی به گذراندن یک دوره اجباری در بخش‌های تخصصی یا حتی شرکت‌های خصوصی تنظیم خواهم کرد.
3. اصرار بر حفظ و نگه داشتن کنکور بیهوده است. ظرفیت‌ها اجازه می‌دهند دانشجو بر اساس فاکتورهای دیگر انتخاب شود. از این رو حذف کنکور از برنامه‌های اساسی بنده است.



سعید جلیلی

1. ستاد کل نیروهای مسلح گفته است در حیطه وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور نیست که در مورد سربازی صحبت کند. اما برخی مسائل در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور است مثلا بر اساس قانون، حقوق سربازان تعریف شده است اما الان یک سوم آن پرداخت می‌شود و می‌گویند بودجه نداریم. اینها جزو کوتاهی‌های رئیس‌جمهور است که باید انجام شود.
2. بسیاری از جوانان مستعد ما مثل آقای بیرانوند هستند که در جای جای ایران حضور دارند. برنامه‌ای که ما در زمینه استعدادیابی ورزشی تهیه کرده‌ایم بر همین مبناست که دولت موظف به جست‌وجوی استعدادها به صورت عادلانه در سراسر کشور باشد. سازوکار استعدادیابی ورزشی ما از طریق تقویت ماموریت‌ها در فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی پیگیری خواهد شد.
3. کرونا نشان داد می‌توان از فضای مجازی استفاده حداکثری داشت به‌خصوص در بخش آموزش و پرورش. یکی از موضوعات عدالت در این عرصه است. وظیفه دولت است که ابزارهای تحصیلی را حتی در شرایط کرونا تامین کند؛ چون وقتی می‌گوییم آموزش و پرورش رایگان است باید این را تامین کرد.
4. اسباب‌بازی، یک کالای فرهنگی است که می‌توان ابعاد اعتقادی، تاریخی و ملی را در آن مشاهده کرد. با این نگاه، آخرین وجه مدنظر در تولید یک اسباب‌بازی جنبه اقتصادی آن است. اگر کارشناسان این عرصه عنوان می‌کنند اسباب‌بازی یک ضرورت است، پس برنامه‌ریزی برای آن نیز یک ضرورت محسوب می‌شود.




سید ابراهیم رئیسی

1. فردی که در کودکی فراگیری درستی داشته باشد و در نوجوانی و جوانی هم سیر درستی را طی کند، می‌تواند نیروی کارآمد و اثرگذاری برای جامعه و در حوزه‌های مختلف باشد.
2. هرچه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کنیم، جا دارد و با این کار به سرمایه خود می‌افزاییم. باید کیفیت آموزش را در آموزش و پرورش بالا برد و عدالت آموزشی را مورد توجه داد.
3. مسأله نظام آموزشی در کشور بسیار اهمیت دارد. مسأله دوره ابتدایی و متوسطه مطرح است. حرف‌های زیادی در مورد کنکور آن هم به شیوه تست‌زنی داریم که باید مورد توجه باشد. رقابت‌های تحصیلی حتما لازم است و نگاه به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان یکی از نکات مهم کنکور است.
4. در فضای مجازی عقب هستیم و کار بایسته نشده و زیرساخت‌ها مشکل دارد. من از جوانان و بچه‌ها می‌پرسم شما در حال بازی و گیم هستید، چقدر وسط بازی حالتون گرفته می‌شود؟ معلوم است زیرساخت‌ها مشکل دارد.




امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

1. جوانان ما امروز متاسفانه بهترین، شادترین و پر انرژی‌ترین سال‌های عمرشان را پشت موضوعاتی می‌گذرانند که ما هم آن را تجربه کردیم. چند سال محصور شدن در یک اتاق به خاطر گذراندن کنکور، سربازی و مسائل پیرامون آن و کیفیت سربازی در کشور از جمله آنهاست.
2. در حوزه کنکور قصد به هم زدن ساختارهای فعلی را داریم و مافیای کنونی را از بین خواهیم برد.
3. آموزش و پرورش، اساسی‌ترین مساله هر کشور است. هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش سنجیده می‌شود. به نظر من مهم‌ترین وزارتخانه کشور همین وزارت آموزش و پرورش است.
4. امروز در برخی مدارس شمال تهران، فردی برای تحصیل ۱۶برابر دانش‌آموزان در مراکز سایر استان‌ها هزینه می‌کند. همچنین ۱۹مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم که انواع مختلفی از مدارس را ایجاد کرده است. این روش نشان می‌دهد آینده را داریم به پولداران می‌فروشیم، یعنی سیاستمداران، دانشمندان و نخبگان آینده کسانی خواهند بود که با پول آمده‌اند و وارد دانشگاه‌ها شده‌اند.




محسن رضایی

1.در برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی لحاظ شده است. در مراکز تمام استان‌ها، مدارس تربیت زمامداران آینده را که هم تجربه دانشی و هم عملی دارند، پیاده می‌کنم.
2. در دولت ما، مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش قرار می‌دهیم و مجتمعات آموزشی را از هر 110مدرسه که به آنها اختیارات می‌دهیم، تشکیل خواهیم داد. بسیاری از اختیارت اجرایی را از آموزش و پرورش به آنها می‌دهیم تا مدرسه محور و اساس شود. این‌که امروز آموزش و پرورش بسیار حجیم شده و به امورات مدرسه نمی‌رسد، برای همین است.
3.سال‌ها پیش درباره جایگزینی سربازی حرفه‌ای با سربازی اجباری طرح مناسبی ارائه کردم. پیشنهاد می‌کنیم این طرح به‌روزرسانی و با حمایت مجلس عملیاتی شود.
4.زبان مادری اقوام ایرانی را در مدارس جاری و ساری خواهم ساخت.