همراه با انتخاب مردم

صدا و سیما مثل گذشته برنامه‌های مختلفی را برای انعكاس حضور مردم و جریان انتخابات تدارك دیده‌ است

همراه با انتخاب مردم

28خرداد امسال شبكه‌های مختلف صدا و سیما بازهم قرار است دست به‌كار شوند و از داستان روز انتخابات برای‌مان بگویند. علاوه‌بر اینها شبكه‌های استانی هم تدارك ویژه‌ای دیده‌اند، برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا كه در اقصی‌نقاط كشور برگزار می‌شود. به وسیله این جریان هم روز انتخابات ده‌ها شبكه این رویداد را از سراسر ایران منعكس می‌كنند. روندی كه همیشه و هر چهار سال یك‌بار شاهدش هستیم. خیلی از این برنامه‌ها به شكل پوشش مستقیم فضای انتخابات از حوزه‌های مختلف روی آنتن می‌روند و برخی دیگر هم از استودیو، با حضور مجریانی كه هر از گاهی با حوزه‌ها و شهرهای مختلف ارتباط می‌گیرند، پخش می‌شوند. خلاصه كه همه با چارچوب كلی این برنامه‌ها آشنا هستیم و امسال هم این روند، البته با تغییراتی در برخی از برنامه‌ها، قرار است ادامه داشته باشد. در این بین شبكه‌های سراسری كه با عناوین مختلف، همان فضا را دنبال می‌كنند و همان‌طور كه گفته شد، استانی‌ها و رادیوهایی هم برای این رخداد دست به كار شده‌اند، دو فضایی كه بخشی از تولیدات و تداركات آنها را در ادامه معرفی كرده‌ایم.

پوشش انتخابات از سراسر کشور
شبكه‌های استانی در این دوره مثل قبل، برنامه‌هایی را پیش‌بینی كرده‌اند. بر این اساس 33 برنامه تلویزیونی در 33 مركز استانی تدارك دیده شده است؛ برای فردا در آبادان، بورا ایران و یاشا ایران در آذربایجان‌شرقی و غربی، حماسه گونو در مركز اردبیل، دوباره ایران و انتخاب ما در استان‌های اصفهان و البرز، روزهای سرافرازی در ایلام و دریای حضور در بوشهر  از جمله این برنامه‌ها هستند.
مراكز چهارمحال و بختیاری، خراسان‌رضوی، جنوبی و شمالی هم برنامه‌های بر بام افتخار، برای ایران، انتخاب مردم و برای وطنم را همزمان با 28 خرداد روی آنتن می‌برند.
حماسه حضور و شكوه خوزستان از سیمای مراكز خلیج‌فارس و خوزستان پخش می‌شود و در مركز زنجان هم برنامه‌ای با محوریت انتخابات پخش می‌شود.
صدا و سیمای استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین و قم هم به ترتیب برنامه‌های فرصت حضور، خوشا ایران، برگ زرین و حماسه حضور را برای روز جمعه در نظر گرفته‌اند و جشن وحدت، میدان حضور و حماسه 1400 هم عناوین برنامه‌های مراكز كردستان، كرمان و كرمانشاه خواهد بود.
صدا و سیمای مركز كهگیلویه و بویراحمد برنامه برای ایران را تدارك دیده و در كیش، موج همدلی را شاهد خواهیم بود.
اثر انگشت و به تو از دور سلام، عناوین برنامه‌های روز 28 خرداد مراكز گلستان و گیلان است و در مركز لرستان هم برنامه‌ای با همین محوریت پخش می‌شود.
در مراكز مازندران، مركزی، مهاباد، همدان و یزد هم برنامه‌هایی با عناوین جشن ملی، برای وطنم، حماسه هرمان، حماسه ایرانی و شكوه پابرجا روی آنتن می‌رود.
ارتباط مستقیم با مراكز شاخص اخذ رأی در شهرهای مختلف از جمله بخش‌های مهم این برنامه‌هاست
به طوری كه در مركز گلستان از شش شعبه، در مركز گیلان از هشت شعبه، در سیستان و بلوچستان از چهار شعبه، در خراسان جنوبی از شش شعبه، در قم از 9 شعبه، در چهارمحال و بختیاری از چهار شعبه، در بوشهر از 14 شعبه، در مازندران از 10 شعبه، در كرمانشاه از هشت شعبه، در خراسان رضوی از شش شعبه و در كهگیلویه و بویراحمد از هفت شعبه، در آبادان از چهار شعبه و در استان مركزی از شش شعبه و... شاهد پخش تصاویر مستقیم و گفت‌وگو با مردم خواهیم بود.
صدای استان ها
صدای استان‌ها هم برنامه‌های مختلفی را برای 28 خرداد تدارك دیده  و با 560 ساعت برنامه مستقیم در ساختار تركیبی، جشن انتخابات و حضور مردم را از 40 شبكه روایت خواهد كرد. تولید و برنامه‌سازی در اداره‌كل صدای استان‌ها حول سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ششمین انتخابات شوراهای شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از سی و یكم مرداد سال قبل آغاز شده و تا پنج روز پس از انتخابات هم رادیوهای استانی به برنامه‌سازی در این حوزه مشغول هستند.
ویژه‌برنامه‌های گوناگونی هم در روز 28 خرداد از این شبكه‌ها پخش می‌شود كه از جمله عناوین آنها می‌توان به یك صدا ایران، انتخاب سسی، ایران 1400، ایرانین یاشا، حماسه حضور، مسیر سربلندی، ایران ما، من به توان ما، نوبت من، انتخاب با شما، مهر همبستگی، به وقت مردم، اثر انگشت، موسم همدلی، هنر انتخاب، انتخاب ما، فرصتی برای همه و برگ افتخار اشاره كرد كه از ساعت 7 روز جمعه آغاز
و تا ساعت 24 ادامه دارد. همچنین عكس‌های یادگاری و حضور در انتخابات، در قاب رادیونمای مراكز به تصویر گذاشته می‌شود.


یك تدارك رادیویی

رادیو ایران
ویژه‌برنامه انتخابات رادیو سلامت با نام ایران جان، به تهیه‌كنندگی فاطمه بی‌تقصیر، روز جمعه
28 خرداد از رادیو سلامت روانه آنتن می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی رادیو سلامت، فاطمه بی‌تقصیر، تهیه‌كننده در این‌باره توضیح می‌دهد: «این برنامه روز جمعه 28 خرداد ساعت 17 تا 17 و 30 دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود. گوینده برنامه محمد مطلب و زهرا عزیزی است. همچنین مرجان قندی گزارشگری برنامه را به عهده دارد که در وزارت كشور مستقر است و گزارش ارائه می‌كند.»
وی ادامه می‌دهد: «گزارشگرانی از شهرستان‌های  استان آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان‌رضوی خواهیم داشت. دیگر گزارشگران ما در تهران از مسجد لرزاده میدان خراسان، شورای نگهبان و مسجد جامع لویزان هم گزارش‌های متنوعی ارائه می‌كنند. آیتم‌های برنامه را خودم به همراه فرناز بیات ساخته‌ایم و نویسندگی را هم همراه با مهرنوش نصیری انجام داده‌ایم.»
این تهیه‌كننده اشاره می‌كند: «در برنامه ایران جان، ترانه‌های مختلف درباره ایران پخش می‌شود. موضوع برنامه، سهم من سهم تو است. علاوه‌بر این به رای اولی‌ها، مشاركت مردم در روز سرنوشت‌سازشان و... هم می‌پردازیم. مسابقه‌ هم برای مردم داریم و سوالاتی می‌پرسیم كه آنها را به چالش دعوت كند. بخشی از برنامه نیز اختصاص به پخش تلفن‌های مردمی دارد تا درباره سهم‌شان در این روز بگویند.»
رادیوجوان
 ویژه‌برنامه «جوان‌آرا» از ساعت 6 تا 24 روز جمعه زنده از رادیو جوان روی آنتن می‌رود.
گزارش مردمی از جوانان، گفت‌و‌گو‌های واتس‌اپی با دهه هشتادی‌ها درباره نوع نگاه‌شان به سرنوشت كشور، انتخابات و انتخاب درست، مستندهای كوتاه درباره حضور همیشگی مردم در انتخابات، تاریخچه انتخابات و نقش رهبر انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در انتخابات گذشته، بسته صوتی كوتاه از بیانات رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره انتخابات و اهمیت آن، گفت‌و‌گو با صاحبان اندیشه و پژوهشگران بین‌المللی درباره ابعاد داخلی و بین‌المللی انتخابات و انتخاب درست‌، محور اصلی این برنامه هستند.
رادیو صبا
 رادیو صبا 28 خرداد همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، برای برگزاری انتخاباتی پرشور با ویژه‌برنامه‌هایی همراه مخاطبان است.
«صبح انتخاب» از ساعت 7 صبح به مدت 120 دقیقه همراه مخاطبان می‌شود. این ویژه‌برنامه با اجرای محمدرضا قلمبر و مهبد قناعت‌پیشه از اولین ساعات برگزاری انتخابات همراه مخاطبان است.
صبح انتخاب با هدف ترغیب مردم برای حضور حداكثری در انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با گزارشگران حاضر در مراكز اخذ رای‌ در تهران و شهرستان‌ها، حضور پرشور مردم را گزارش می‌كند. این برنامه به تهیه‌كنندگی سجاد كلبادی‌نژاد و سردبیری نرگس فتحی راهی آنتن می‌شود.
برنامه «طنز و ترانه» از ساعت 9 صبح با ایجاد فضایی شاد و پرشور با پخش ترانه‌ها و موسیقی‌های ملی و حماسی، از مردم برای حضوری پرشور در انتخابات دعوت می‌كند. این برنامه به تهیه‌كنندگی مجید امجدی‌فرد راهی آنتن صبا می‌شود.
«اثر انگشت» عنوان ویژه‌برنامه دیگر رادیو صبا كه در دو بخش همراه مخاطبان می‌شود؛ بخش اول ساعت 10 تا 13 به تهیه‌كنندگی آزاده شاهرخ‌مهر و گویندگی لاله جلال‌آبادی و مهدی پر، همراه مخاطبان می‌شود و بخش دوم از ساعت 21 تا 24 به تهیه‌كنندگی محمد جوادی‌نژاد و اجرای نگین خواجه‌نصیر و تیمور كوشكی، همراه مخاطبان خواهد بود.
این ویژه‌برنامه با بخش‌های مختلف گزارش مردمی، گزارش انتخاباتی، آیتم‌های طنز انتخاباتی، رای اولی‌ها، ارتباط با وزارت كشور و پخش موسیقی‌های حماسی و آنونس‌های مرتبط با این مناسبت، از مردم برای حضوری پررنگ درانتخابات دعوت می‌كند. برنامه «صبامك» با موضوع انتخابات و با هدف ترغیب و تشویق مردم در پای صندوق‌های رأی ساعت 14 به مدت 30 دقیقه با تهیه‌كنندگی و اجرای محمد اوزی راهی آنتن صبا می‌شود.
«مثبت صبا» روز جمعه با عنوان ویژه‌برنامه «مثبت انتخاب» با اجرای مسعود روشن‌پژوه و شهرام نیك‌یار، راهی آنتن می‌شود. این برنامه به تهیه‌كنندگی رضا عزتی با بخش‌های مختلف گزارش از حضور مردم در مراكز اخذ رای، گفت‌وگوی مردمی با موضوع انتخابات و پخش ترانه‌ها و موسیقی‌های ملی و حماسی، از ساعت 17 تقدیم مخاطبان می‌شود.
رادیو صبا در این روز از مخاطبان می‌خواهد با ارسال تصاویر حضور خود در انتخابات به سایت رادیو صبا radiosaba.ir  و تماس با تلفن گویای 27861055 درباره گزاره رای ما ضامن شادی خانواده‌ها، پیام بفرستند و در پویش اثر انگشت خانواده شاد شركت كنند.
رادیو فرهنگ‌
 ویژه‌برنامه «برگ برنده» از ساعت 6 تا 24 روز جمعه ۲۸ خرداد، به صورت زنده از شبكه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود.
اطلاع‌رسانی اطلاعیه‌ها، ‌اخبار، گفت‌وگوی مردمی، گفت‌و‌گو با رای اولی‌ها، گفت‌وگو ‌با هنرمندان و اهالی هنر ‌و ادب با محوریت دعوت به حضور ‌انتخاب درست، پخش بسته‌های انتخاباتی آیین دعوت، با موضوع دعوت هنرمندان از مردم برای حضور پرشور، بیان تاریخچه انتخابات و نقش رهبر انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در انتخابات گذشته، پخش بسته صوتی كوتاه از بیانات رهبر معظم انقلاب و امام راحل (ره) درباره انتخابات و اهمیت آن، گفت‌و‌گو با كارشناسان و پژوهشگران علوم سیاسی و فرهنگ درباره ابعاد داخلی و بین‌المللی انتخابات و انتخاب درست در حوزه‌های مختلف فرهنگی، پخش بسته نغمه ایران با موضوع موسیقی‌های انتخاباتی، ‌گفت‌و‌گو با گزارشگران استان‌ها و اطلاع‌رسانی از حال و هوای انتخابات و گزارش از وزارت كشور هم بخش‌های مختلف این برنامه هستند.
رادیو اقتصاد
 «نوبت مردم» عنوان برنامه رادیو اقتصاد است. این شبكه با اسقرار استودیو سیار در بازار تجریش و در مجاورت امامزاده صالح(س) به صورت زنده به انعكاس شور و شوق مردم در انتخابات می‌پردازد. در این برنامه در گفت‌وگو با مسؤولان و چهره‌های سیاسی و اقتصادی، اهمیت و ضرورت انتخابات و تاثیر آن در بهبود اوضاع اقتصادی كشور، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ارتباط با گزارشگران استان‌های كشور و اطلاع‌رسانی از حال و هوای انتخاباتی آن استان‌ها، از دیگر بخش‌های برنامه خواهد بود. یكی دیگر از بخش‌های جذاب این برنامه برگزاری مسابقه برای مخاطبان است كه جوایز آن توسط مسؤولان شركت‌كننده در برنامه اهدا خواهد شد. ویژه‌برنامه نوبت مردم، روز جمعه 28 خرداد در سه نوبت از ساعت 7 تا 12، 13 و 35 دقیقه تا 18 و از 18 تا 22 به صورت زنده روی آنتن رادیو اقتصاد می‌رود.
رادیو پیام و رادیو آوا
 
شهرام ملازاده، مدیر شبكه رادیویی پیام و آوا گفت: «رادیو پیام و رادیوآوا به عنوان دو رسانه شنیداری مقبول و پرطرفدار جامعه با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی باهدف برگزاری انتخابات باشكوه، از هموطنان دعوت به مشاركت حداكثری می‌کند. در همین راستا رادیو پیام با ویژه‌برنامه پیام حضور به صورت زنده از ساعت ۶ صبح روز جمعه 28 خرداد در پنج بخش چهار ساعته، صبحگاهی، نیمروزی، عصرگاهی، شامگاهی و شبانگاهی  تاپایان ساعت برگزاری انتخابات با آیتم‌های متنوع (ارتباط با مراكز صداوسیمای استان‌ها درخصوص اطلاع‌رسانی از حضور پرشور و مشاركت هموطنان در  انتخابات، اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از صدور بخشنامه‌های صادره
از سوی شورای نگهبان، وزارت كشور و ستاد برگزاری انتخابات، پخش بیانات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب درخصوص انتخابات، ارتباط با كارشناسان سیاسی درباره تاثیر حضور مردم در تعیین سرنوشت خویش و اقتدار ملی، ارتباط با ستادملی مقابله با كرونا درخصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراكز اخذ رای) پخش ترانه‌های ملی و میهنی و متون رادیویی، از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه است كه به صورت زنده پخش می‌شود.
ملازاده افزود: «رادیو آوا نیز با ویژه‌برنامه آوای حضور از ساعت 6 صبح در پنج بخش چهار ساعته با پخش آیتم‌های متنوع و ترانه‌ها و سرودهای ملی و میهنی، هموطنان را در سراسر ایران اسلامی تا پایان ساعت رای‌گیری همراهی می‌كند.»
مدیر رادیو پیام و آوا گفت: «رادیو نمای رادیو پیام و آوا نیز در روز برگزاری انتخابات، حضور پرشور هموطنان را در این روز سرنوشت‌ساز به تصویر خواهد كشید. در این روز هموطنان عزیز می‌توانند با مشاركت در پویش
رای من _سرنوشت من از لحظه ماندگار شركت در انتخابات عكس گرفته و همراه تصویر خود برای پخش از رادیو نما از طریق درگاه‌های ارتباطی شبكه ارسال کنند. همچنین بخش فضای مجازی شبكه نیز همسو با برنامه‌های درحال پخش ضمن اطلاع‌رسانی لازم تعامل ویژه در دریافت و انتشار فایل‌های صوتی و تصویری هموطنان خواهد داشت.»
او خاطرنشان كرد: «برای تعامل بیشتر شبكه با هموطنان در روز انتخابات مسابقه باز خوانی و همخوانی پنج سرود ملی و میهنی تدارك دیده شده است. هموطنان برای شركت در این مسابقه می‌توانند به سایت و شبكه‌های اجتماعی رادیو پیام و آوا مراجعه كنند و به انتخاب خود این سرودها و ترانه‌های ملی و میهنی را انتخاب، آن را با صدای خود بازخوانی كرده و برای پخش از رادیو پیام و آوا، از طریق درگاه‌های ارتباطی با مشخصات خود ارسال كنند.