printlogo


تحلیل نتایج انتخابات عراق نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت و مخالفان حضور نظامی آمریکا، پیروز انتخابات حساس این کشور شدند
پارلمان عراق، سنگری برای مقاومت
با اعلام نتایج انتخابات عراق، بار دیگر مشخص شد اکثریت پارلمان این کشور در اختیار گروه‌های مخالف حضور نظامی آمریکا و طرفدار گفتمان مقاومت قرار گرفته است. وجه اشتراک گروه‌ها و ائتلاف‌هایی مانند فتح، دولت قانون، جریان صدر و....، مخالفت با حضور اشغالگران در منطقه است. از این رو به نظر می‌رسد پس از شکل‌گیری دوباره مجلس، مطالبه‌ای به نام خروج آمریکا از عراق بار دیگر از سوی نمایندگان مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، میزان مشارکت در انتخابات عراق حدود 41 درصد بوده است. بیشترین میزان مشارکت در استان دهوک ۵۴درصد و استان صلاح‌الدین با ۴۸درصد بود. بر این اساس، جریان صدر بیشترین آرا را به خود اختصاص داده و 82کرسی از 329کرسی پارلمان عراق را به دست آورده است. به این ترتیب، انتخابات عراق با مشارکت قابل قبول شهروندان(آن هم در شرایطی مانند تهدیدات امنیتی و حتی تحریم انتخابات از سوی برخی گروه‌ها) برگزار شد و خروجی این انتخابات نیز به ضرر جریانات غربگرا در بغداد و دیگر نقاط عراق به پایان رسید.
 انطباق نتایج؛ دستی و الکترونیکی
 نکته قابل توجه در برخی مراکز رأی‌گیری بروز اختلال فنی در دستگاه‌های ثبت رأی بود، به‌گونه‌ای که مقتدا صدر با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر وجود برخی اختلالات فنی در دستگاه‌های مربوط به رأی‌گیری را بیان و از اقدامات انجام‌شده به‌وسیله مسوولان ذی‌ربط برای برطرف کردن مشکل قدردانی کرد. هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح نیز در سخنانی از رأی‌دهندگان خواست در مراکز رأی‌گیری باقی بمانند و به بهانه از کار افتادن دستگاه‌ها این مراکز را ترک نکنند. سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، اعلام کرد نتایج شمارش دستی آرا با شمارش الکترونیکی صد درصد مطابق بوده است. او گفت این تطابق در همه مراکز رأی که به قید قرعه برای مقایسه انتخاب شد به همین نسبت صددرصدی بوده است. شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام می‌شود اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آرای برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش و با شمارش الکترونیک
مقایسه می‌کند.
 فراکسیون‌های پارلمان عراق چگونه تشکیل می‌شوند؟
شکل برگزاری انتخابات عراق و در نتیجه، آرایش پارلمانی نمایندگان در دور جدید با قبل متفاوت بوده و خواهد بود. این نخستین انتخابات عراق از سال ۲۰۰۳ است که در سایه قانون جدید انتخابات برگزار می‌شود. در واقع قانون جدید انتخابات به دنبال مطالبات مردمی تصویب شد و خواسته و مطالبه ملی بود که قانون جدید بر انتخابات حاکم شود. در دوره‌های گذشته این‌گونه بود که افراد راه‌یافته به مجلس از میان فهرست‌های ائتلاف تشکیل می‌شدند، اما در قانون جدید انتخابات این شخصیت‌های مستقل از فهرست‌ها هستند که به مجلس راه می‌یابند؛ مجلسی که دستور کارهای مهمی از جمله تعیین سرنوشت و آینده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق دارد. پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، راه‌یافتگان به مجلس فراکسیون‌های مختلف تشکیل خواهند داد. هر فراکسیونی که بتواند اکثریت اعضا را کسب کند، از دیدگاه قانون باید نخست‌وزیر انتخاب کند و در این میان، فراکسیون اکثریت به معرفی نخست‌وزیر اقدام می‌کند. این فراکسیون می‌تواند متشکل از افراد کرد و سنی باشد. با این حال ترکیب اعضای راه‌یافته به پارلمان عراق نشان می‌دهد بیشتر افراد پیروز، در قبال حضور اشغالگران آمریکایی موضع داشته و در این خصوص مصالحه با واشنگتن را نمی‌پذیرند.
 رایزنی‌ها میان نمایندگان پیروز
و احزاب آغاز شده است

اخبار منتشر شده در رسانه‌های عراقی نشان می‌دهد رایزنی گروه‌ها و نمایندگان طرفدار مقاومت برای شکل‌دهی یک مجموعه قوی و کارآمد در پارلمان این کشور آغاز شده است. در این میان، گروه‌های مقاومت در تلاش هستند با همفکری و هم‌افزایی در پارلمان، اعضای دولت جدید عراق را براساس میزان پایبندی آنها به مصوبه سال 2020 پارلمان (در خصوص اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق) تعیین و انتخاب کنند.
ما این قانون جدید انتخابات را برای اولین‌بار تجربه می‌کنیم و عراقی‌ها برای نخستین‌بار حوزه‌های انتخاباتی متعدد را تجربه می‌کنند. بدون شک این تجربه پس از اعلام نتایج انتخابات ارزیابی خواهد شد. بنابراین پارلمان آینده این قانون جدید انتخابات را یا اصلاح خواهد کرد یا به آن پایبند خواهد بود.
عباس البیاتی، نماینده سابق پارلمان عراق در خصوص انتخابات اخیر و اهمیت آن بر سرنوشت سیاسی بغداد می‌گوید:  این نخستین‌بار است که انتخابات سراسری مطابق طرح جدید برگزار می‌شود. طرحی که بیشتر به سود سیاستمداران و نامزهای مستقل خواهد بود. با این حال بر این باور هستم که در قالب و چارچوب جدید نیز شیعیان و طرفداران مقاومت نمایش خوبی در انتخابات داشته‌اند. در هر حال، پارلمان عراق باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود و دولت جدید را نیز در این کشور تعیین کند. بدیهی است در این خصوص نباید زمان از دست برود. با توجه به پیچیدگی شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی امروز عراق، لازم است هر چه سریع‌تر و با همکاری پارلمان جدید، دولت این کشور شکل گیرد. این به سود همه گروه‌هاست. در این معادله، گروه‌های شیعه مهم‌ترین نقش را در تسریع این روند و تعیین دولت جدید
خواهند داشت.
وی افزود: من معتقدم در این خصوص گروه‌های شیعه پارلمان، با یکدیگر همکاری نزدیکی خواهند داشت. در خصوص قانون انتخابات اخیر( قانون جدید انتخابات) نیز پارلمان جدید می‌تواند آن را تایید کند یا تغییر دهد. در هر حال، اختیار تصمیم گیری
در خصوص این موضوع، با نمایندگان ملت عراق خواهد بود.


گارد بسته مقاومت عراق مقابل کاخ سفید
 گروه‌های مقاومت در عراق، پس از برگزاری انتخابات سراسری اخیر همچنان گارد بسته و سختی را در برابر مهره‌های واشنگتن در بغداد و معدود طرفداران بقای اشغالگران در عراق اتخاذ خواهند کرد. باید این حقیقت را مدنظر قرار داد که در نهایت، نتایج انتخابات اخیر به سود آمریکا و متحدانش رقم نخورده است. حضور پررنگ دوباره طرفداران گفتمان مقاومت و مخالفان اشغالگری در پارلمان عراق، وضعیت آمریکا در غرب آسیا را بغرنج‌تر خواهد کرد.
در این میان، گروه‌های طرفدار مقاومت در پارلمان عراق باید روی تحرکات و توطئه‌های اخیر آمریکا و به‌خصوص دولت بایدن در کشورشان نگاه ویژه‌ای داشته باشند و درصدد خنثی‌سازی و مقابله با کاخ‌سفید برآیند. نباید فراموش کرد واشنگتن درصدد احیای داعش است. بهتر است مقامات کاخ‌سفید به این سوال مهم پاسخ دهند که نقش تروریست‌های سنتکام در فراری دادن بسیاری از نیروهای داعش در صحنه نبرد با ارتش عراق و سوریه و هدایت آنها به سوی مکان‌های نامعلوم و بیابانی در مناطق مرزی و صعب‌العبور این دو کشور چه بوده است؟!
چندی پیش جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا سخنان قابل تاملی را در خصوص رویکرد دولت بایدن و کاخ‌سفید در عراق بیان کرد: «به مشارکت شدید در اینجا (منطقه غرب آسیا) ادامه خواهیم داد، زیرا مسائل حل نشده‌ای وجود دارد. مسائل حل نشده قرار نیست یک‌مرتبه طوری تغییر کنند که آمریکا یا سایر طرف‌ها که به امنیت و صلح کمک می‌کنند یا می‌خواهند در این زمینه کمک کنند، ناپدید شوند. فکر نکنم این اتفاق بیفتد.»
رمزگشایی از اظهارات اخیر جان کری چندان دشوار نیست. در حقیقت جان کری به عنوان فردی کلیدی در حزب دموکرات و حوزه سیاست خارجی آمریکا سعی دارد با تضمین بقای نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه، خیال تروریست‌های تحت امر واشنگتن، تل‌آویو و ریاض در منطقه را تا حدودی راحت کند. با این حال بهتر است جان کری این حقیقت را درک کند که رزمندگان مقاومت و ملت‌های منطقه، هرگز اجازه تحقق اهداف و آمال وی و دیگر طرفداران تجزیه منطقه و جهان اسلام را نخواهند داد. البته این‌بار واشنگتن و عوامل آن در منطقه هزینه‌های به مراتب جبران‌ناپذیرتر و سخت‌تری را بابت ایجاد ناآرامی‌های دوباره پرداخت خواهند کرد.