printlogo


هدف پلنت، کمک به رشد و سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هایی است که کسب‌و‌کار آنها ارزش افزوده‌ای در صنعت بیمه و مالی ایجاد می‌کنند
پلنت، اولین مرکز نوآوری صنعت بیـمه
شبکه نوآفرینی سرآمد با نام تجاری پلنت، با درک نیاز صنعت بیمه به نوآوری و خروج از شیوه گذشته انجام کسب و کار در این صنعت و درک تغییر و تحول در رفتار مشتریان، نسل آنلاین و لزوم گذار به عرصه دیجیتال، در خردادماه ۱۳۹۸ در کارخانه نوآوری آزادی متولد شد. پلنت به عنوان اولین مرکز نوآوری در صنعت بیمه، تلاش می‌کند یک زمین بی‌طرف برای همه کسانی باشد که دغدغه نوآوری در صنعت پرفرصت بیمه دارند. پلنت تلاش می‌کند تا برای دورهم جمع کردن همه بازیگران کلیدی حوزه بیمه و مالی با دغدغه نوآوری، برنامه‌ریزی کند و باور دارد شبکه‌سازی و همکاری گروه‌های فناور و متخصص، منجر به آفرینش ایده‌ها، محصولات و خدماتی می‌شود که آینده صنعت بیمه و مالی ایران را متحول می‌کند.

یکی از اولویت‌های این مرکز کمک به رشد استارت‌آپ‌هایی است که کسب‌و‌کار آنها ارزش افزوده‌ای در صنعت بیمه و مالی ایجاد می‌کنند و درهای پلنت روی این استارت‌آپ‌ها بازاست و آمادگی دارد تا بر روی کسب‌و‌کارهایی که بیزینس‌مدل جذاب برای فعالیت در این حوزه‌ها دارند به صورت نقدی و غیرنقدی سرمایه‌گذاری کند.
در حال حاضر مرکز رشد پلنت روی بیش از هشت استارت‌آپ جدید تمرکز دارد و در بخش شتابدهی، این مرکز میزبان سه استارت‌آپ موفق مرتبط با حوزه بیمه و مالی است. این استارت‌آپ‌ها شامل استارت‌آپ حامی‌‌باشکه پلتفرم جذب حمایت مالی، استارت‌آپ پیلتونت فعال در حوزه تسهیلات مبتنی بر رمزارز و استارت‌آپ لیتیوم در زمینه طراحی و اصلاح فرآیندها و ساختارهای صنعت بیمه و طراحی محصولات بیمه‌ای مبتنی بر نیاز افراد فعالیت می‌کنند.
در ادامه با استارت‌آپ‌های پیلتونت و لیتیوم که پلنت بر روی آنها سرمایه‌گذاری داشته، مصاحبه کردیم.   
 پلتفرم پیلتونت در مسیر پیشرفت دنیا
استارت‌آپ پیلتونت درصدد ارائه محصولات متنوع در زمینه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) است. تمرکز این استارت‌آپ در حال حاضر روی دو محصول وام‌دهی با پشتوانه دارایی‌‌های دیجیتال و برنامه‌های وفاداری غیرمتمرکز است.
پیلتونت نوآوری در بستر بلاکچین
فرخ مداح، پایه‌گذار استارت‌آپ پیلتونت در ابتدای گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: «در گذشته به طور معمول ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت متمرکز روی بانک‌های اطلاعاتی ذخیره می‌شدند و به دلیل وجود اعتمادی که بین اشخاص و سازمان‌ها وجود داشته، افراد در ازای دادن اطلاعات شخصی خود و دارایی‌های‌شان، سرویس‌های مختلفی دریافت می‌کردند».
وی ادامه داد: «در حال حاضر فناوری بلاکچین با استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز و قرارداد‌های هوشمند، نیاز به تجمیع داده‌ها در مراکز اطلاعات را از بین برده و نقش اعتمادسازی را از واسطه‌های قابل اطمینان به فناوری‌های قابل اعتماد انتقال داده‌اند.»
قابلیت‌های فناوری بلاکچین بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها را به نوآوری و خلق محصولات جدید بر پایه‌ این فناوری ترغیب کرده است، هرچند هنوز در ابتدای مسیر بوده و تا بالغ شدن، راه طولانی‌ای در پیش دارد.
خدمات محصولات پیلتونت 
ساناز تاجیک مدیر توسعه محصولات استارت‌آپ در توضیح برنامه‌های پلتفرم پیلتونت گفت: «ما تصمیم گرفتیم در دو ‌زمینه از این سیستم‌ها بهره‌برداری شود: مورد اول در زمینه وام‌دهی بوده که افراد بتوانند وام دریافت کنند و مورد دوم برنامه‌های وفاداری، به این صورت که  با استفاده از برنامه‌های امتیاز و پاداشی که درنظر گرفته‌ شده به ازای فعالیت مشتریان یا نوع ارتباط‌شان امتیاز‌هایی به آنها تعلق می‌گیرد و در نهایت سیستم این امتیازها را به ازای خدماتی که به مشتریان می‌دهند، بازخرید می‌کند».
سیستم وام‌دهی
تاجیک در ادامه تشریح محصولات گفت: «اولین محصول ما سیستم وام‌دهی با پشتوانه دارای دیجیتال (رمزارزها) است. با توجه به این‌که در سال‌های اخیر افراد بسیاری با فراگیری بازار رمز‌ارز‌ها، حتی سرمایه‌های اندک خود را به امید رشد درازمدت وارد این عرصه کرده‌اند و نیز مایل به فروش آنها نیستند و در عین حال احتیاج به پول آن دارند، سیستم وام‌دهی دقیقا این امکان را برای آنها به وجود آورده که علاوه‌بر این‌که افراد دارایی‌های دیجیتال خودشان را در درازمدت داشته باشند، بتوانند از اعتبار پول‌شان بهره ببرند یا از آن وام دریافت کنند.»
وی ادامه داد: «روال دریافت وام، سریع و ساده است و به دلیل حذف مرکزیت شبکه، همه چیز سریع‌تر و با هزینه کمتر صورت می‌گیرد، درواقع افراد می‌توانند وارد پلتفرم پیلتونت شوند، ثبت‌نام کنند و بعد از وارد کردن دارایی، وام را دریافت کنند و هر زمان که بازپرداخت صورت گرفت، دارایی که نزد ما به عنوان وثیقه قرار داده شده، آزاد می‌شود. ما هم در این مدت کنترل‌هایی روی دارایی‌ ایشان داریم تا بتوانیم باتوجه به نوسانات بازار، ارزش آن را حفظ کنیم».
برنامه وفاداری
تاجیک در ادامه توضیح برنامه‌ها، راجع به طرح وفاداری گفت: «سال‌ها کسب وکارها به دنبال این بودند که بتوانند رابطه محکمی با مشتری برقرار کنند و با دادن امتیاز به آنها، احتمال بازگشت و خرید مجدد آنها را افزایش داده، درنتیجه سود خود را افزایش دهند. برنامه‌های وفاداری در طول تاریخ تغییراتی داشته‌اند و همواره به دلیل محدودیت این طرح، مشکلاتی در بین بوده است. یکی از مشکلات این است که طرح وفاداری کسب و کار مورد نظر همواره به یک مشتری تعلق می‌گیرد و به دلیل متمرکز بودن، امتیازات فقط به یک مشتری داده می‌شود و سایر کاربران این امتیازات را دریافت نخواهند کرد. علاوه‌بر این مشکل، در سیستم سنتی مشتری باید اطلاعات شخصی خود را در اختیار کسب و کارها قرار بدهد که گاهی این اطلاعات محرمانه‌اند یا مشتریان علاقه‌ای به  ارائه آنها ندارد اما طرح وفاداری در پلتفرم پیلتونت این مشکلات را حل می‌کند به این صورت که مشتریان قادرند اطلاعات‌شان را به صورت هدفمند و حساب‌شده، باتوجه به علاقه خود در اختیار سیستم بگذارند و کسب و کارها ارتباط مستقیمی با اطلاعات کاربران ندارند. علاوه‌براین به دلیل غیرمتمرکز بودن سایر مشتری‌ها و کاربران نیز توانایی دریافت امتیاز دارند.

چشم‌انداز
مداح با اشاره به پیشرفت سریع سیستم‌های غیرمتمرکز و ورود متاورس و استفاده‌ دنیا از هوش مصنوعی و فعالیت شرکت‌های بزرگ دنیا در این زمینه‌ها گفت: «به نظر می‌رسد مردم تا چند‌ سال آینده در قسمتی از مسائل مثل خرید، موضوع آموزش و امثال اینها، کاربر می‌تواند به‌جای نشستن جلوی مانیتور با استفاده از دوربین‌های واقعیت مجازی وارد یک فضای سه‌بعدی ‌شود که در آنجا مثل یک دنیای واقعی ارتباط برقرار می‌کند. درواقع سرمایه‌گذاری‌های فوق‌العاده‌ای را می‌توان در مسیر پیشرفت دنیا انجام داد. ما نیز علاقه‌مند هستیم به نوعی  نقش یک برنامه وفاداری در دنیای متاورس را داشته باشیم و بتوانیم در شاخه کاری خودمان، همزمان با پیشرفت دنیا، جلو برویم و بتوانیم به عنوان یک پلتفرم در این فضا قرار بگیریم».

لیتیوم استارت‌آپ فعال در حوزه‌ فناوری‌های نوین
مهدی صارمی، طراح لیتیوم با ۱۰ سال تجربه در بخش‌های مختلف صنعت بیمه در سال۹۸ با سمت کارشناس کسب‌وکار دیجیتال از شرکت بیمه ملت جدا شد و روی پیاده‌سازی ایده خود کار کرد. در نهایت اسفندماه ۹۸ کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) این استارت‌آپ آماده شد. در آبان 1399 در رویداد بین‌المللی استارت‌آپ جرمنی تور شرکت کرد و جزو ده اینشورتک برتر انتخاب شد.

مزیت‌ها 
مداح در پاسخ به سؤال جام‌جم در رابطه با مزیت‌های محصولات شرکت عنوان کرد: «فناوری بلاکچین در دوره پیش از بلوغ و در تمام دنیا در مرحله تست است، یکی از مزیت‌های اصلی فعالیت‌های ما بومی کردن فناوری‌های روز، ورود دانش به کشور و حرکت با سیر جهانی است، ما می‌توانیم از اتفاقات خوبی که در دنیا می‌افتد، عقب نمانیم و به بازارهای جهانی فکر کنیم.
-مزیت بعدی محصولات ما، سهولت و سادگی کار به‌خصوص در حوزه وام‌دهی است که  شروع تا انتهای انجام آن در مدت‌زمان کمی، بدون دردسر و سریع انجام می‌شود.
-نقطه قوت  بعدی این سیستم، محافظت از اطلاعات محرمانه کاربرهاست که به طور مستقیم در اختیار سازمان‌ها قرار نمی‌گیرد.
-برخلاف شیوه سنتی که امتیازدهی‌ها و طرح وفاداری روند مشخصی ندارد، مشتریان به‌راحتی می‌توانند امتیازات خود را به صورت دیجیتال در کیف پول مجازی‌شان نگهداری کنند و بدون این‌که گم یا فراموش شود در هر زمانی که مایل بودند، بهره ببرند.

فاطمه‌ مشکانی - نشان ایرانی برتر