printlogo


گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت پلاسما تریتا در زمینه کاربردهای فناوری پلاسما
تحولی نوین در صنعت با فناوری پلاسما
در وضعیت پر‌شتاب عصر فعلی، غفلت از به‌کار‌گیری فناوری‌های نوین، تبعات سنگینی را برای صنایع گوناگون در پی دارد، به‌طوری‌که این غفلت می‌تواند به حذف شرکت‌های بزرگ و جا‌افتاده از بازار منجر شود. همچنین عدم توجه به فناوری می‌تواند آسیب‌های غیر‌قابل‌بازگشت به محیط‌‌زیست طبیعی وارد سازد. امروزه دانش مرسوم را می‌توان به‌راحتی به‌دست آورد ولی فناوری‌های کاربردی به‌سختی به‌دست می‌آید، مخصوصا وقتی سرچشمه گرفته از خلاقیت و نبوغ باشند. فناوری پلاسمای توسعه‌یافته در شرکت پلاسما تریتا از‌جمله این دانش‌هاست. چندین دهه است که استفاده از فناوری پلاسما گسترش یافته است و شرکت‌های بزرگ دنیا از مزایای آن استفاده می‌کنند. استفاده از این فناوری آن‌قدر فراگیر شده است که می‌توانیم هر روز شاهد معرفی کاربرد جدیدی از آن در زندگی روزمره و صنعت باشیم، برای مثال در حوزه‎ پزشکی مثل درمان زخم، درمان سرطان، جوان‎سازی پوست، در صنایع غذایی برای بسته‌‎بندی و حفظ ارزش غذایی مواد، در بخش کشاورزی برای اصلاح بذر، در حوزه نفت و گاز، خودرو و‌... شاهد استفاده از این فناوری هستیم. خوشبختانه در کشور ما نیز این فناوری تا حدودی توسط معدودی از شرکت‌ها معرفی شده است. از شرکت‏‌های پیشرو در این زمینه می‌‏توان به شرکت دانش‌بنیان «پلاسما تریتا» اشاره داشت. ابوطالب مرادی، مدیرعامل این شرکت با سال‌ها تجربه ساخت تجهیزات پلاسمایی و فعالیت در آزمایشگاه‌‏های پلاسما و گردهم‏ آوردن جمعی از دانشجویان نخبه و فعال دانشگاه شهید بهشتی، شرکت پلاسما تریتا را در اسفند99 بنیان نهاده است.‌

مقدمه
همه ما با سه حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز آشنایی داریم. اما حالت چهارم که شاید کمتر به گوش‌مان خورده باشد، پلاسما است. مرادی درباره فعالیت در حوزه فناوری پلاسما می‎‌گوید:«‌ما می‌خواهیم به‌وسیله فناوری پلاسما وارد دنیای جدیدی از مواد طبیعی شویم تا بتوانیم چالش‌های صنعت را برطرف کنیم. 
برای مثال پلاسما می‌‏تواند راهکاری ساده‌تر، به‌صرفه‌تر و زیست‌سازگارتری را نسبت به مواد شیمیایی در حوزه چاپ ارائه دهد.» وی درادامه می‌‎افزاید:«‌شرکت فورد را در‌نظر بگیرید، این شرکت برای سال‎های زیادی از مواد شیمیایی برای رنگ‌آمیزی ماشین‌‏هایش استفاده می‏‌کرد اما زمانی‌که خط تولید خود را به فناوری پلاسما مجهز کرد، واحد شیمیایی مرتبط  به‌‎طور کامل تعطیل شد. 
همچنین شرکت آئودی نیز فناوری پلاسما را در فرآیند تولیدش به‌کار گرفته است. از سوی دیگر چالش‌های زیست‌محیطی ایران و وجود سموم در مواد غذایی، فناوری پلاسما را به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای حل این معضلات تبدیل کرده است، تا جایی که صادر‌کنندگان ایرانی مواد غذایی، فناوری پلاسما را به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه‌ها مورد توجه قرار داده‌اند.
آغاز کار
شرکت‌های دانش‌بنیان شده فرقی اساسی و وجه تمایزی شاخص با دیگر شرکت‌ها دارند. یکی از این ویژگی‎ها داشتن دانش منحصر به فرد و آشنایی آنها با روش‌های خلاقانه است‌. ابوطالب مرادی، مدیر شرکت دانش‌بنیان پلاسما تریتا دارای کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است اما آن‎طور که خودش می‎گوید:«‌در دوران تحصیل احساس می‎کردم دروسی که در واحدهای درسی می‎خوانم، کاربردی نبوده و پاسخگوی نیاز صنعت نیستند؛ ازطرفی بنده علاقه زیادی به فیزیک به‌‎خصوص بحث‎های مرتبط با فیزیک پلاسما داشتم. از این‎رو تصمیم گرفتم مقاطع تحصیلات تکمیلی خود را تا مقطع دکتری در قطب پلاسمای کشور در دانشگاه شهید بهشتی در این حوزه ادامه دهم تا بتوانم با دانش و تجربه‌‏ای که به‌دست می‌آوردم، امروز در بازار کار و صنعت، حرفی برای گفتن داشته باشم.» مرادی علاوه‎ بر ثبت شرکت دانش‎بنیان پلاسما تریتا، در دوران تحصیل مقطع دکتری، ثبت اختراع «دستگاه مولد پالس ولتاژ بالای نانوثانیه تکرار‌شونده» را نیز در کارنامه خود دارد. 
 در اجرای فعالیت‌‏های گروهی، حضور افراد بااستعداد و خلاق نقش بزرگی در موفقیت و رسیدن به اهداف آن گروه یا شرکت دارد. در همین راستا مدیرعامل شرکت پلاسما تریتا درباره همکاران خود می‎گوید:«‌در دانشگاه سعی کردم افراد موفق و کاربلد را جذب شرکت کنم تا بتوانیم در کنار هم در مسیر رسیدن به اهداف شرکت قدم برداریم. بیشتر کسانی که درحال حاضر فعالیت دارند، در رشته یا گرایش‏‌هایی به‌جز پلاسما تحصیل و مطالعه داشته‌‎اند و همین امر کمک بزرگی در رشد دانش و فعالیت‏‌های شرکت بوده است و توانسته‎ایم بسیاری از تجهیزات مرتبط با فناوری پلاسما در دنیا را بومی‎سازی کنیم.»
وجه تمایز
 وی به جام‏‌جم می‎گوید:«‌در این شرکت توانسته‌‏ایم از نظر بخش‌‎های الکتریکی و مکانیکی به دانش قابل‌توجهی دست پیدا کنیم تا فناوری‎های روز در حوزه پلاسما را در کشور بومی‌‎سازی کنیم. پلاسما دو نوع سرد و گرم دارد و در بخش تجهیزات پایه‌ای این حوزه باید بگویم که ما جزو منحصر به‌فرد‌ترین‎ها در کشور هستیم و بسیار به آن مفتخریم.» در ادامه مرادی می‌‎افزاید:«‌در حال حاضر دانشگاه‌‎ها و مراکز تحقیقاتی مختلف کشور مشتریان ما هستند و شرکت‌های صنعتی مطرح و پیشرو همچون فومن شیمی به محصولات ما علاقه‌مند شده‌اند. هدف‌مان این است تا بتوانیم مسیری جدید و پیشرفتی قابل‌توجه را در عرصه فناوری پلاسما رقم بزنیم و بتوانیم هم به طبیعت و هم به چرخه اقتصاد کمک کنیم.»
 طبق گفته مرادی، استفاده از فناوری پلاسما جهت بهبود کیفیت چاپ روی محصولات پلیمری روشی بسیار اقتصادی است که می‌تواند جذابیت ظاهری محصولات را چند برابر کند و شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند با شرکت پلاسما تریتا وارد تعامل شوند تا روند تغییر محسوس را در میزان فروش و کیفیت محصولات خود شاهد باشند. 
مرادی همچنین در ادامه اضافه کرد؛ در بخش صنایع غذایی، استفاده از فناوری پلاسما می‌‏تواند به افزایش ماندگاری مواد غذایی کمک کند؛ برای مثال گیلاس، آلو و توت‏فرنگی جزو میوه‏‌هایی است که برای مدت زیادی نمی‌‏توان آن را نگهداری کرد و خیلی زود فاسد می‌‎شوند. ما با کمک پردازش پلاسما می‎توانیم علاوه‏ بر حذف مواد شیمیایی به افزایش ماندگاری محصولات نیز کمک کنیم تا محصولی سالم و باکیفیت به دست مشتری برسد. 
او همچنین به این موضوع اشاره کرد که ما با فناوری پلاسما می‌توانیم لایه‌های بسیار سخت شبه‌الماسی روی قطعات صنعتی پوشش دهیم به‌گونه‌ای که این پوشش‌ها سختی نزدیک به الماس و سایشی نزدیک به صفر دارند و علاوه بر آن زیست‌سازگار نیز هستند.
حمایت
شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌های فکری ارزشمندی دارند که باعث تمایزشان نسبت به دیگر شرکت‌ها می‌شود. اما این دسته از شرکت‌ها نیازهایی در حوزه کاری خود دارند که اگر از طرف مسئولان رفع شود، سبب رشد و پیشرفت اقتصاد کشور می‌شود. 
از این جهت مرادی گفت؛ قطعا در هر پروژه‌ای بحث سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و ما در شرکت پلاسما تریتا ایده‌ها و موضوعاتی بسیار سودآور در حوزه پلاسما روی میز داریم که سرمایه‌گذاران می‌توانند مراجعه کنند. همچنین رسانه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا مردم درباره دانش پلاسما آگاه‌تر شوند.

امیرحسین علی نیافرد - نشان ایرانی برتر