بلاگرهای حجاب چگونه دختران را هدف قرار دادهاند؟
حجاباستایلها علیه پوشش اسلامی _ ایرانی
همه رنگ و رویشان رنگارنگ و تجملاتی است؛ هم صورتشان پر از رنگ و لعاب است و هم شال و چادرهایی که بهسر کردهاند پر از تزئینات تجملی است. ویژگی دیگر همهشان اما به جز رنگ و تزئینات تجملی «حجاب» است! همهشان تبلیغ داشتن حجاب میکنند و خود را به اصطلاح «حجاباستایل» یا «بلاگر حجاب» معرفی میکنند. پشتپرده این رنگ جذاب و تبلیغ دینی اما چیز دیگری نهفته است. تبلیغ حجاب و دین پوششی است برای این که سبک زندگی دیگری خارج از سبک زندگی ایرانی _ اسلامی تبلیغ کنند. از قضا هم مخاطبان آنها دختران محجبه هستند تا شکل نادرستی از حجاب و دین را برای آنها تبلیغ و نهادینه کنند. به همین دلیل است که کارشناسان فضای مجازی معتقدند باید بینش دختران و پسران مسلمان ایرانی در رابطه با مواجهه با این بلاگرها تقویت شود و سواد رسانهای آنها بالاتر برود.
حالا از همه نوع رنگ، اعتقاد، سبک زندگی و کاربر در فضای مجازی پیدا میشود. یک نفر در اینستاگرام رستورانها را تبلیغ میکند و یک نفر دیگر سبک زندگی خاصی را؛ در این وسط اما بسیاری از دختران هم به شکل دیگری با ظن خودشان دین اسلام و پوشش حجاب را تبلیغ میکنند؛ از بستن زیبای شال و روسری شروع میکنند و بعد به شکلهای دیگری از حجاب و حتی اعتقادات خود درباره مسائل مختلف دینی میگویند؛ مسائلی که بسیاری از آنها در دین اسلام به شکلی که آنها روایت میکنند، نیست. آنها با ظاهر دینی در واقع درتلاشند تا دین خودشان را ترویج کنند و به دین آسیب بزنند.
بلاگری برنامهریزی شده
علیرضا آلداوود، کارشناس فضای مجازی به ما میگوید که بسیاری از فعالیتها در فضای مجازی و مخصوصا پیامرسان اینستاگرام برنامهریزی شده است. او به صاحب این پیامرسان اشاره میکند و توضیح میدهد که صاحب آن صهیونیست است و الگوریتمهایی که در این پیامرسان تعریف میشود برنامهریزی شده است. مهمترین هدف بسیاری از فعالیتهای این پیامرسان، تغییر ارزشها به ضدارزشهای دینی _ اسلامی است. بهعنوان مثال تلاش برای زیر سؤال بردن بحث زن و حجاب و ایجاد کمپینهای حجاب اجباری، حجاب بیحجاب و مواردی از این دست نمونههایی برای تغییر ارزشها و ترویج ضدارزشها در حوزه حجاب است. از نظر این کارشناس حوزه فضای مجازی، اغلب این فعالیتهای حساب شده برای منحرف کردن اذهان عمومی و تغییر ذائقه دختران امروز که مادران فردا هستند بهوجود آمده است. از یک طرف سلبریتیها و شبکههای قمار و شرطبندی در این پیامرسان فعالند و از طرف دیگر دستگذاشتن روی ارزشهای جامعه ایرانی _ اسلامی مانند حجاب اتفاق میافتد و بلاگرهایی با ظاهری باحجاب اما در باطنی دشمن حجاب اصیل ایرانی _ اسلامی فعالیت میکنند. این افراد تکنیکهای خاصی را به کار میبرند تا ارزشی مانند حجاب را از دختران و زنان ایرانی بگیرند و نگاه مردان ایرانی را تغییر دهند. سپس اسلام و حجاب خود را به باور دختران و پسران برسانند.
زرق و برق علیه حجاب
تبلیغات یکی از راههای برنامهریزی شده است. کار کردن بلاگرهای حجاب با مزونهای خاص، پوشیدن چادرهای رنگی و استفاده از زرق و برقهایی که در روسریها، شال و چادرها دیده میشود، زرق و برقهایی که عموما جلب توجه بیشتری ایجاد میکند، همه برای تحت تاثیر قرار دادن دختران و پسران ایرانی است. از نظر آلداوود، تبلیغ حجاب باب میل بلاگرها، شبهات مختلفی را ایجاد میکند، مخاطبان را تحتتاثیر قرار میدهد و ادراک شناختی خلاف دین را به مخاطبان القا میکنند. داشتن آرایش غلیظ بلاگرهای حجاب و انجام حرکات خاص در فضای مجازی و ترویج تغییر رفتار فرد محجبه، سبک زندگی جدیدی را ایجاد میکند. کارشناس فضای مجازی توضیح میدهد که بدترین اتفاق اما این است که بسیاری از این رفتارها لایک میخورد و با وجود سندرم لایک که مسأله جهانی است، تایید گرفتن، خودنمایی، خودشیفتگی و نمایش را ترویج میدهد و با روش کلیشهسازی به مخاطب محجبه خود این را القا میکند که دختر محجبهای که دیده نمیشود، لایک نمیخورد یا از خودنمایی بیبهره است، در جامعه هم دیده نمیشود. در واقع بلاگرهای حجاب، فرار از قانون، شرع و عرف، افراط و تفریط را که خلاف مباحث اسلامی است رواج میدهند تا نظام خانوادگی ایران تضعیف شود و سبک زندگی خلاف آنچه که مورد تایید کشور ایرانی _ اسلامی ماست، تبلیغ شود.
آموزش، آموزش و آموزش
دیگر باید قبول کرد که تربیت نسل امروز تنها متاثر از خانواده نیست. حالا موارد بسیار دیگری مانند فضای مجازی هم روی تربیت نسل امروز تاثیرگذار است؛ فضای مجازی که البته برای نسل امروز برنامهریزی خاص خودش را دارد. به همین دلیل است که آلداوود معتقد است باید به نسل امروز آموزش داد و باید بینش نسل امروز را درباره مسائل مختلف مربوط به فضای مجازی ارتقا داد و به او یاد داد که در مسائل مختلفی که در فضای مجازی وجود دارد چطور رفتار کند و چه خوراک رسانهای را برای ارتزاق انتخاب کند. بالا بردن سواد رسانهای در نوجوانان و جوانان در این مرحله مهم جلوه میکند. به جز این اما نگاه حاکمیتی هم باید مدیریتی باشد. برای نسل نوجوان و جوان مسلمان، تولید محتوای مناسب کند و برای محدود کردن بخشی از فضای مجازی برنامهریزی شده اقدام کند.