printlogo


در ستایش بازی!
وقتی می‌شنوید شخصی به بازی‌های ویدئویی اعتیاد دارد، احتمالا در‌ذهن‌تان یک فرد عجیب و غریب بیمار و دارای اضافه وزن را تصور می‌کنید که به طور کامل در دنیایی تخیلی غرق شده و با سایر آدم‌ها در دنیای واقعی ارتباط نمی‌گیرد اما واقعیت کاملا متفاوت از آن چیزی است که اکثریت جامعه نسبت به گیمرها دارد.

 حداقل چیزی که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند این است که بازی‌های واقعیت مجازی، کالری بالایی را می‌سوزانند!پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد گیمر بودن آن‌قدرها هم بد نیست و نه‌تنها می‌تواند مزایای خودش را داشته‌باشد، بلکه توانایی افراد را تا جایی بالا ببرد که آنها را در سطح اجتماع متمایز کند. در اینجا به هشت مدرک علمی ثابت‌شده که مزایای پرداختن به بازی‌های ویدئویی و اصطلاحا گیمر بودن را نشان می‌دهد، می‌پردازیم:
1- سرعت واکنش بالاتر: هنگام انجام بازی‌های شبیه‌سازی، مهارت‌محور و اکشن می‌توان سرعت واکنش را تا حد زیادی افزایش داد. سرعت واکنش گیمرهای سطح بالا، حتی به سطح خلبانان نظامی آموزش‌دیده نیز می‌رسد!
2- افزایش ضریب‌هوشی: بسیاری از بازی‌ها به شما اجازه می‌دهند تا توانایی حفظ و شناسایی اطلاعات را تا ۵۰درصد بهبود بخشید. این نوع بازی‌ها همچنین می‌توانند به افزایش سطح هوش و بهبود توانایی‌های فرد منجر شوند، به‌خصوص اگر گیمر در سنین کودکی باشد.
3- دید واضح‌تر: گفتن این حرف کاملا غیرشهودی است اما اگر زیاده‌روی نکنید، بازی‌های ویدئویی می‌توانند بینایی را تا 20درصد بهبود بخشند. بنابراین اگر چند ساعت در روز بازی می‌کنید، نیازی به مراجعه مکرر به چشم‌پزشک نخواهید داشت. حداقل، این چیزی است که محققان دانشگاه روچستر دریافتند.
4- بهبود روحیه و افزایش انرژی مثبت: بازی‌های ویدئویی ارزش‌هایی مانند همبستگی، دوستی، انسجام و احساس تعلق به یک گروه را ترویج می‌دهند. مهم است که افراد بتوانند از این حس مثبت و مزایای آن برای بهبود روابط دوستی و خانوادگی استفاده کنند. البته سمت تاریک ماجرا این‌که قرارگرفتن در یک دسته آنلاین ناجور نیز وجود دارد و باید درخصوص آن هوشیار بود.
5- بهبود توانایی انجام همزمان چند کار:  برخی از گیمرها می‌توانند به‌طور همزمان روی چهار تا شش چیز مختلف تمرکز کنند. بسیاری از تست‌ها همچنین نشان می‌دهند که گیمرها تا 20درصد مهارت‌های درک و تشخیص بالاتری دارند. از این رو آنها اساسا توانایی‌های فوق العاده دارند.
6- مقاومت در برابر استرس:  درنتیجه انجام بازی‌های ویدئویی، سطح کورتیزول که به‌طور مستقیم استرس را تنظیم می‌کند، با گذشت زمان کاهش می‌یابد. حتی حل‌کردن یک پازل ساده مثل سودوکو هم می‌تواند به ما کمک کند تا 50درصد احساس آرامش بیشتری داشته‌باشیم.
7- توسعه توانایی‌های ذهنی:  برخی مطالعات نشان داده‌اند که انجام بازی‌های روزانه می‌تواند توجه بصری شما را بهبود بخشد و به شما این امکان را می‌دهد که در انجام وظایف کارآمدتر و سریع‌تر باشید. فدراسیون دانشمندان آمریکایی معتقد است که دانش‌آموزان می‌توانند تا 90درصد اطلاعات را از طریق شبیه‌سازی رایانه‌ای دریافت کنند.
8- افزایش چابکی:  یک مطالعه که توسط گروهی از جراحان انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند به‌طورکلی ۲۷درصد سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند و ۳۷درصد کمتر از افرادی که بازی نمی‌کنند اشتباه می‌کنند و این درصد احتمالا دوبرابر می‌شود اگر شما یک گیمر در سطح حرفه‌ای و از علاقه‌مندان واقعیت مجازی باشید.

آیسا اسدی - روزنامه‌نگار