printlogo


توطئه فوتبالی
ظاهر ماجرا این است که حرف اول و آخر را در یک تیم فوتبال مربی می‌زند، اما در اصل آنچه کار را پیش می‌برد نه مربی که بازیکنان هستند. همین موضوع است که رابطه بین مربی و بازیکنان را مهم می‌کند. چه بسیار مربیان بزرگی که به واسطه نداشتن روابط حسنه با بازیکنان‌شان به نوعی از کار اخراج شده‌اند. اخراجی که البته در ادبیات فوتبالی از آن به عنوان «توطئه» یاد می‌کنند. شاید مشهورترین این اتفاق درباره کلودیو رانیری در تیم لستر باشد که به آن خواهیم‌پرداخت. البته حالا تیم بزرگ کشور آلمان یعنی بایرن‌مونیخ دارد با شایعات توطئه دست و پنجه نرم می‌کند. ناگلزمان، مربی جوان این تیم نتوانسته آن اقتدار همیشگی را داشته‌باشد و بدتر از این تزلزل، این است که بازیکنان از مربی جوانشان حرف‌شنوی ندارند و منتقد تاکتیک‌های او هستند. در آخرین بازی هم مربی تیم تیر آخر را به این رابطه شلیک کرد و از بازیکنانش انتقادهای بی‌پروایی کرد. احتمالا این اتفاق به معنای رفتن او از تیم بایرن خواهدبود؛ چرا که در تمامی موارد پیشین قربانی این رابطه نادرست، مربیان بوده‌اند.

وداع رانیری 
کاری را که کلودیو رانیری، مربی ایتالیایی در تیم لسترسیتی انجام داد، هیچ‌کسی در تاریخ فوتبال انجام نداده‌بود و آنها که دل در گرو این ورزش دارند، می‌دانند کسی نخواهد توانست این کار را تکرار کند. او در یک فصل عجیب در لیگ برتر یک تیم زیرمتوسط را قهرمان انگلیس کرد اما در فصل بعد، قربانی توطئه بازیکنان شد و به اجبار این تیم را ترک کرد. همان روزها روزنامه سان خبر داد چهار بازیکن اصلی این تیم، جلسات متفاوت و بسیاری با مالک باشگاه در خصوص برکناری این مربی برگزار کردند. کسپر اشمایکل و جیمی واردی، دو بازیکن معروف این تیم بودند که مقدمات برکناری کلودیو رانیری را فراهم کردند. البته رانیری میان هواداران لستر هنوز هم محبوب‌ترین است. 

رفتن از باواریا
حالا که بحث توطئه علیه مربی داغ است باید بگوییم برخلاف ذهنیت همه، آلمانی‌ها در این موضوع از سرآمدان توطئه هستند. همین حالا برخی بازیکنان سعی دارند مربی جوان بایرن را از کار بیکار کنند و نزدیک به یک دهه پیش هم بازیکنان این تیم با توطئه علیه کارلوآنجلوتی، مربی وقت بایرن مونیخ موفق شدند او را از نیمکت تیم باورایایی کنار بگذارند. چند بازیکن بایرن چنان از تمرینات آنچلوتی ناراضی بودند و او را برای مربیگری بایرن نامناسب می‌دانستند که خودشان برنامه تمرینی ترتیب داده و بدون اطلاع مربی، در این جلسات شرکت می‌کردند! اما نام بازیکنان توطئه‌گر هم جالب توجه است، رابرت لواندوفسکی ستاره این تیم همراه آرین روبن و فرانک ریبری از جمله توطئه‌گران بودند. بالاخره کارلو آنچلوتی یک سال و نیم پس از قبول هدایت بایرن مونیخ، در حالی از این تیم برکنار شد که حمایت هیچ بازیکنی را با خود نداشت.

ایویچ-توطئه علیه مرد کروات
پس از تثبیت صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 98 فرانسه، فدراسیون فوتبال ایران در اقدامی تامل برانگیز تصمیم به برکناری ویرای برزیلی گرفت. گزینه بعدی هدایت تیم ملی میروسلاو ایویچ کروات بود. مردی نام آشنا که در تیم‌های بزرگی چون آژاکس، اندرلخت، پورتو، پاریسن ژرمن و اتلتیکو مادرید مربیگری کرده‌بود. تمرینات طاقت‌فرسا از بروجرد تا رم برای آمادگی جسمانی بازیکنان. به نظر می‌رسید مرد کروات می‌خواهد تیم ملی را دگرگون کند. پس از اردوی فرانسه، در حالی که کمتر از یک ماه به آغاز جام‌جهانی 98 فرانسه باقی مانده‌بود، تیم تحت هدایت ایویچ راهی ایتالیا شد. خبرهای ضد و نقیض از اردوی تیم ملی حکایت از آن داشت که عده‌ای از بازیکنان و اعضای رده بالای فدراسیون تمایل چندانی به ایویچ ندارند. بهانه لازم برای برکناری او، تنها 90 دقیقه بازی کاملا تدارکاتی بود. آ.اس.رم در یک بازی عجیب و سؤال برانگیز تیم‌ملی ایران را 7 بر یک شکست داد و صبح روز بعد تومیسلاو ایویچ برکنار شد.

توطئه فرانسوی 
روزهای حضور مورینیو در منچستریونایتد هم سراسر حاشیه بود. نتایج ضعیف او همراه این تیم، بسیاری از بازیکنان را علیه او بسیج کرده‌بود. البته رابطه مورینیو با بازیکنان تیم‌هایش همواره پرفراز و نشیب بوده‌است اما زمان حضور او در منچستر این ماجرا بیشتر به چشم می‌آمد. در میان بازیکنان وقت منچستر اما دو بازیکن فرانسوی یعنی پل بوگبا و آنتونی مارسیال بیشتر از دیگران سعی در برکناری مربی‌شان داشتند؛ آنها حتی به آمدن زین‌الدین زیدان به منچستر خوشبین بودند. مورینیو رفت اما زیدان نیامد!