printlogo


قاضی‌القضات دستور داد
برخورد با تهدیدکنندگان کسب‌وکار مردم
با فروکش کردن اغتشاشات مهر و آبان و بی‌ثمر بودن تلاش نافرجام غرب برای زنده نگه‌داشتن ناآرامی‌ها با تنفس مصنوعی، اکنون زمان آن رسیده که موضوع رسیدگی به پرونده عاملان آسیب رساندن به جان و مال مردم و نیروهای اجاره‌ای دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی دشمنان انقلاب اسلامی به‌صورت جدی مورد توجه مقامات دستگاه قضا قرار گیرد.

خواسته‌ای که البته مردم با حضور حماسی خود در چند تجمع میلیونی و حضور در مراسم تکریم شهدای امنیت و تشییع پیکرهای پاک شهدای حوادث تروریستی خواهان پایان مماشات با آشوبگران بودند. مطالبه‌ای که البته در سخنان دیروز قاضی‌القضات در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه مورد تاکید قرار گرفت و او از تداوم رسیدگی قاطع و طبق موازین قانونی به پرونده‌های عناصر اغتشاشگر گفت. 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، در این نشست با بیان این‌که دشمن در این مقطع به هدف خود نائل نشده است، خاطرنشان کرد: دشمن و عوامل و اذناب او تلاش دارند با ایجاد رعب و وحشت، دروغ‌پردازی و تحریف مسائل نگذارند فتنه‌ای که روشن کرده‌اند خاموش شود. لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی باید درنهایت جدیت با عناصری که درصدد اقدامات ایذایی ضدمردمی هستند برخورد کنند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آنها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب می‌زنند؛ اینها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند. رئیس دستگاه قضا در ادامه مجددا به موضوع دروغ‌پردازان پرداخت و گفت: تاکید می‌کنم مسئولان ذی‌ربط قضایی کسانی که با پیام‌های دروغین و کذب مردم را تحریک یا نگران کرده یا حرفی می‌زنند و ادعایی بدون سند دارند که موجب تشویش اذهان می‌شود با سرعت فرابخوانند و از او توضیح بخواهند و چنانچه توضیح و دفاع مؤثری نداشت، نسبت به تعقیب قضایی او اقدام کنند.

محسنی اژه‌ای، در ادامه بیان کرد: برخی افراد از روی غفلت یا لاابالی‌گری به‌صورت فردی مبادرت به گناه یا جرم یا زیر پا گذاشتن قانون می‌کنند؛ نوع مواجهه و برخورد با این قبیل افراد باید عمدتا مبتنی بر تنبه دادن او و نهی از منکر باشد؛ در مقابل، افرادی هستند که عالما و عامدا و با هدف دهن‌کجی، با قانون و شرع و ارزش‌های اخلاقی مخالفت می‌ورزند؛ برخورد با این دسته دوم، متفاوت است؛ آنها نه از روی لاابالی‌گری بلکه به خواست دشمن در ملأعام قوانین را زیر پا می‌گذارند و به مخالفت با قانون می‌پردازند، این یک گناه و جرم و خلاف قانون است و به خواست دشمنان و بدخواهان است؛ به این مسأله نیز نباید به‌عنوان یک جرم عادی نگاه کرد.

وی افزود: دستگاه اطلاعاتی ما نیز ضروری است رابطه بین این افراد و عناصر اصلی و لیدرها و سازمان‌دهندگان این موارد مجرمانه با سرویس‌های بیگانه و افراد بدخواه را شناسایی کنند و آنها را تحویل قوه‌قضاییه دهند و مسئولان ذی‌ربط قضایی نیز باید با جدیت با این قضیه برخورد کنند؛ چراکه این دیگر لاابالی‌گری نیست بلکه به خواست دشمن یک دهن‌کجی به قانون و شرع است؛ لذا به این موضوع نیز باید نگاه ویژه‌ای شود.

قاضی‌القضات با اشاره به مجازات اعضای شبکه اراذل‌واوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، گفت: برخی عناصر فاسد همراه با سرویس‌های بیگانه به‌خصوص رژیم صهیونیستی، توسط دستگاه اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شدند و دستگاه قضایی نیز در مراحل دادسرا و دادگاه بدوی و دیوان‌عالی با قاطعیت و منطبق با قانون و درعین‌حال به‌سرعت به پرونده آنها رسیدگی کرد و آنها روز گذشته به جزای خود رسیدند.
​​​​​​​
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به رسیدگی‌های سریع و قاطعانه و قانونی به پرونده عناصر اغتشاشات اخیر، بیان داشت: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضا زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضا تأییدشده و به‌زودی اجرا خواهد شد. رئیس عدلیه تصریح کرد: رسیدگی به پرونده برخی از عناصر اغتشاشات واقعا در زمان کوتاهی انجام شد؛ پرونده موردی که در مشهد رخ داده بود و دو نفر به وضع فجیعی به شهادت رسیده بودند، در مدت کوتاهی و منطبق با قانون رسیدگی شد و عوامل این جنایت محاکمه شدند و پرونده مربوط به دیوان‌عالی کشور رفته است.