printlogo


گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «بی‌سیم» شبکه نسیم
یک کلیک تا فناوری
اگر از علاقه‌مندان به دنیای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و فضا‌های نوین سرگرمی هستید، قطعا با نام برنامه «بی‌سیم» که از شبکه نسیم پخش می‌شود، آشنا هستید. فصل سوم این برنامه به‌تازگی روی آنتن رفته است که اگر به تماشای آن بنشینید، در عرض نیم‌ساعت می‌توانید با سبک‌زندگی آشنا شوید.

در این برنامه، دنیای مجازی و هرآنچه به آن مربوط می‌شود را می‌توانید در بستری طنز مشاهده کنید. ضمن این‌که نمایش، بررسی ترندهای شبکه‌های اجتماعی، معرفی ‌سایت و نرم‌افزار، اخبار و تازه‌های فناوری و بررسی بازی‌های ویدئویی و بردگیم‌ها بخش‌های دیگر این برنامه را تشکیل می‌دهند. این برنامه روزهای زوج ساعت20 از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود و با زاویه‌‌دیدی متفاوت آمده تا پیوندی سالم و پویا به زندگی و تکنولوژی دهد. سیدمصعب لواسانی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی این برنامه را برعهده دارد که سری جدید آن به‌تازگی روی آنتن رفته است. جام‌جم با او گفت‌و‌گویی پیرامون این برنامه داشته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

از آنجا که فصل سوم این برنامه به‌تازگی روی آنتن رفته است، از تغییرات و ویژگی‌های این‌ سری برنامه بگویید و این‌که چه تفاوتی با سایر فصل‌ها دارد؟
مثل فصل‌های قبلی بی‌سیم، سه بار در هفته پخش داریم. البته می‌توانم بگویم به لحاظ موضوعی سه برنامه مجزا و مستقل است. یعنی موضوع دوشنبه‌های برنامه موبایل است که در آن معرفی سایت و نرم‌افزار و اخبار فناوری داریم و این‌که با کارشناسان و صاحبنظرانی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، گفت‌وگو می‌کنیم و مجری ــ کارشناس هم آرش سروری است. در برنامه‌ای که چهارشنبه‌ها پخش می‌شود، به بازی و سرگرمی می‌پردازیم که بررسی بازی‌های ویدئویی و معرفی بازی‌های موبایلی و اخبار و تازه‌های رایانه‌ای است و مجری‌مان هم مرتضی پرنیان است.

​​​​​​​فصل سوم بی‌سیم در چند قسمت طراحی شده است؟ 
طوری که ما طراحی کرده‌ایم، حدود 110 قسمت است.

فکر می‌کنم اتفاقاتی را در بخش نمایشی به برنامه اضافه کرده‌اید. درباره این بخش هم توضیح می‌دهید؟
در برنامه‌ای که جمعه‌ها پخش می‌شود، نمایش داریم که تفاوت‌مان با سری قبلی این است که با کروماکی ضبط می‌کنیم که موضوع برنامه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که نزدیک به هشت آیتم مستقل دارد. 

با توجه به رویکردی که در بی‌سیم دارید، نوجوان‌ها و جوان‌ها بیشتر مخاطب آن هستند و اغلب به فضای مجازی و تازه‌های تکنولوژی دسترسی دارند. از این رو چه تمهیدی اندیشیده‌اید
 تا برنامه همچنان برای‌شان جذاب باشد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد؟
کارشناسانی که در برنامه حضور دارند و نویسنده‌های برنامه همگی به‌روز هستند و معمولا تا آخرین لحظه‌ای که ما فرصت داریم برنامه را تحویل پخش بدهیم، برنامه به‌روز است. بنابراین هر هفته ضبط داریم و متن‌ها در طول هفته نوشته می‌شود و آخرین اخبار سایت و نرم‌افزار را هم به‌روز داریم تا به قول شما از مخاطبان‌مان عقب نمانیم. از طرفی این اتفاق برای برنامه‌ای می‌افتد که ماه‌ها پیش ضبط شده. نه برنامه‌ای که هر هفته ضبط می‌شود و تا جایی که امکان دارد خودمان را به‌روز نگه می‌داریم. اما به‌هرحال ساخت چنین برنامه‌هایی سخت است. بااین‌حال تلاش‌مان این بوده که برنامه به‌روز و حرف‌های تازه‌ای برای گفتن به مخاطبان داشته باشد.

رمزپویایی هر برنامه‌ای تعامل با مخاطبانش است. در بی‌سیم هم این اتفاق افتاده که مخاطب خودش عضوی از تیم برنامه باشد؟
فعلا که نداریم اما در فکر ساخت آیتمی با این محوریت برای برنامه هستیم و به‌زودی این اتفاق در برنامه خواهد افتاد. البته در فضای مجازی با مخاطبان‌مان در ارتباط هستیم و نظرات‌شان را در برنامه منعکس می‌کنیم.

توجه به فناوری و ارتقای سوادفضای مجازی
لواسانی در پاسخ به این سوال که معمولا تولید برنامه‌هایی به فصل‌های بعدی می‌رسد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد، چرا این برنامه به فصل سوم رسیده است می‌گوید: البته بین دو فصل آن یک‌سال وقفه افتاد و ما تلاش کردیم با ایده‌ها و فکر نو سری جدید را بسازیم. ضمن این‌که همین جا لازم می‌دانم از آقای دکتر خوشرو، مدیر شبکه نسیم و آقای لنگرودی، مدیر تولید شبکه هم جهت دغدغه و توجه‌شان به حوزه فناوری و ارتقای سواد فضای مجازی و همکاری و مساعدت‌شان برای تولید سری جدید بی‌سیم تشکر کنم. به‌هرحال حمایت آنها در ادامه‌دار شدن برنامه تاثیرگذار بوده است.

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه