شرکت خلاق و نوآور پندار آرا هوشمند با ایدهای جالب، بستری برای کمک به کودکان تحت پوشش خیریهها ارائه کرده است
انجمنهای زیادی در دنیا با هدف کمک به کودکان کمبرخوردار در حال فعالیتند که هرکدام با استفاده از روشهای خلاقانه تلاش دارند شرایطی را مهیا کنند تا دوران کودکی که شیرینترین سالهای زندگی هر انسانی است با تلخی و در حسرت امکانات مختلف سپری نشود. در ایران هم خیریهها و انجمنهای زیادی وجود دارند که در تلاشند تا امکانات را از سطح پردرآمد جامعه به کودکانی که خانوادههای پردرآمد و مرفهی ندارند برسانند. اما این خیریهها نیز اغلب با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم میکنند و نیاز بهحمایتهای ویژه دارند.
شرکت خلاق و نوآور «پندار آرا هوشمند» از سال 97 روی این نیاز خیریهها تمرکز کرده است و با به کارگیری مهارت کارشناسان گروه، اپلیکیشن سِی (SAY) را به بازار ارائه کردهاست. هدف این اپلیکیشن فراهم کردن امکان توزیع عادلانه داراییهای جهان در بین تمام افراد به ویژه کودکان است. در این مجموعه، کودکان تحتپوشش خیریهها و انجمنهای حمایتی به مردمی که مشتاقند کمک کنند و موثر باشند متصل میشوند و افراد میتوانند بهعنوان اعضای خانوادههای مجازی کودکان آنها را حمایت کرده و نیازهای مالیشان را با خرید کالا یا پرداخت هزینههای اقلام غیرکالایی که به عنوان سرویس تعریف میشوند، برطرف کنند.
ندا پاپن، مدیر پروژه سِی (SAY) میگوید: «احسان قاسمی، طراح و سرمایهگذار این شرکت از نوجوانی دغدغه توزیع عادلانه منابع مالی را بین مردم دنیا و به خصوص کودکان داشته است و با این که سالها خارج از کشور زندگی کرده تصمیم گرفته است برای اجراکردن ایدهاش به ایران برگردد تا نقطه آغاز تحقق این رویا در کشورش باشد. در حال حاضر شرکت ما با دو انجمن خیریه ثبت شده که کودکان را تحت پوشش خود دارند در قالب قرارداد رسمی همکاری دارد و برای بهتر شدن زندگی این کودکان تلاش میکند.»
مزیتهای
این شیوه کمکرسانی
استفاده از الگوی اقتصادی برای درآمد
مدیر پروژه سِی (SAY) این مجموعه را خیریه نمیداند و برایش مدل تجاری قائل است. پاپن در این باره میگوید: «در مبالغی که افراد برای خرید تجهیزات و موارد مورد نیاز بچهها واریز میکنند هیچ دخل و تصرفی انجام نمیشود. ما در حال حاضر دو مدل درآمدزایی داریم که یکی حمایت مستقیم مالی از SAY یعنی Donation است و دیگری استفاده از Affiliation در خرید از فروشگاههای آنلاین است.»
وی ادامه میدهد: «با این شرایط برای خرید کالاهای مختلف از دیجیکالا هم برنامهریزی معینی داریم.قیمت کالاها به صورت مستقیم از روی سایت دیجی کالا به روز رسانی می شود و اگر کاربر، خریدی را از انجام دهد و پس از گذشت چند ساعت قیمت روی کالا عوض شود دو حالت پیش میآید؛ اگر قیمت کالا کاهش پیدا کرده باشد، مبلغ اضافه به کیف پول کاربر برگشت داده میشود و اگر افزایش پیدا کرده باشد هزینه افزوده شده را ما
پرداخت میکنیم.»
حفظ هویت کودکان تحت پوشش
طبق مصوبات کنوانسیون حقوق کودکان، انجمنها و خیریهها باید در حفظ هویت کودکانی که مورد حمایت قرار گرفتند جدیت داشته باشند. بنابراین در اپلیکیشن سِی (SAY) روشی برای امکان دیدار حضوری، تماس های تلفنی و پیامکی و دسترسی به اطلاعات مختلف درباره کودک وجود ندارد. هیچ تصویر، نام و نشانی هم نباید از این کودکان به کاربر اعلام شود. اما برای ارتباط و نحوه شناسایی کودکان، نمایه های خاصی در نظر گرفته شده که برای هر کودک متفاوت است و به طور کلی فقط برای همان کودک استفاده خواهد شد. این نمایهها که تصاویر گرافیکی خاصی هستند به همراه نام غیرواقعی برای کودک انتخاب شده و دراپلیکیشن نمایش داده میشوند. نامهای اعلام شده با نام واقعی کودکان هیچگونه ارتباطی ندارد. کاربرانی که میخواهند یکی از کودکان سِی (SAY)را حمایت کنند شاید دوست داشته باشند اطلاعات کمی درباره زندگی او داشته باشند. به همین خاطر و با پنهان نگهداشتن اطلاعات هویتی کودک، قصهای بر اساس زندگی واقعی او در اپلیکیشن قرار داده شده است.
در کنار آن یک دقیقه از صدای واقعی کودک هم وجود دارد که حاوی آرزوها، افکار و تخیلات او درباره زندگی است. این روشی است برای این که کاربر سایت و کسی که تمایل دارد در یک رابطه حمایتی با کودک قرار بگیرد اطلاعات نسبی درباره شرایط و زمینه فکری او داشته باشد. این صوت یک دقیقهای حتی برای کودکانی که توانایی صحبتکردن ندارند یا بهدلیل بیماریهای مختلف آوایی نامفهوم دارند هم وجود داشته و فضایی از موقعیتی که کودک در آن قرار دارد را در ذهن کاربر ترسیم کرده و امکان ارتباط عاطفی را
فراهم میکند.
مشارکت در هزینه درمان و مشاوره
سرویسهای مختلفی که پلتفرم سِی (SAY) در اختیار کاربران میگذارد میتواند نیازهای گستردهای از کودکان تحت پوشش را برطرف کند؛ یکی از این نیازها حوزه مشاوره کودکان است. اگر کودکی به هر دلیلی نیاز به مشاوره روانشناسی داشته باشد یا خدمات پزشکی و درمانی بخواهد، کاربر میتواند از طریق اپلیکیشن برای او بخشی از هزینه یا هزینه کامل را در نظر بگیرد.
شفافیت در مراحل پرداخت و دریافت
کاربر در این اپلیکیشن مرحله به مرحله به ازای پرداختی که انجام میدهد رسید دریافت میکند و تمام این رسیدها قابلیت دانلود و ذخیره را دارد. شماره فاکتورها به پیگیری خریدها و بررسی رسیدنش به دست کودکان کمک میکند. در این فرآیند همه بخشها بهطور شفاف در اختیار کاربر قرار میگیرد.
امکان مشارکت چند کاربر در تهیه کالا
این امکان در اپلیکیشن وجود دارد که افراد بتوانند برای تامین کالایی بهخصوص یا نیاز مشخصی از کودک مشارکت داشته باشند. برای مثال ممکن است کاربر تمایل داشته باشد امروز فقط مبلغ 10هزارتومان را برای خرید کیف کودکی اختصاص بدهد. در این شرایط کاربران دیگر هم میتوانند با مشارکت در همان کالا، مبالغ دیگری را پرداخت کنند تا در نهایت هزینه کافی برای تهیه آن جمع شود.
چشمانداز پیش رو
پاپن میگوید: «یکی از چشماندازهایی که برای پلتفرم سِی (SAY) متصور هستیم داشتن کاربران خارجی است. در واقع ایدهآل ما این است که کودکی در سوریه، خالهای از ایران، عمویی در ایتالیا، عمهای در یونان و دایی در آفریقا داشته باشد تا همه این خانواده مجازی بتوانند در رفع نیازهای کودکانی که امکانات کافی در دسترس ندارند کمک کننده و موثر باشند و هر کودکی در هر جایی که زندگی میکند بهامکانات کافی برای رشد و پیشرفت دسترسی داشته باشد و هر کس از هر کجای دنیا که بخواهد، امکان تقسیم امکانات مالی خود با کودکان سراسر دنیا را داشته باشد.»
چالشهای فعلی
مدیرپروژه سِی (SAY) میگوید: «با توجه به چشماندازی که برای جهانیکردن اپلیکیشن داریم به امکان پرداخت مالی در تمام کشورها وارتباط بانکی با ایران نیاز داریم. اما در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که برای همکاری با بانکهای جهان برای کشورمان وجود دارد این امکان فراهم نیست و ما برای داشتن کاربران خارجی سراغ استفاده از ارزهای دیجیتال رفتهایم و امکان تبدیل آن به پول رایج ایران را داریم.
یکی دیگر از چالشهای ما یافتن سرمایهگذار است، برای این موضوع سراغ بعضی موسسات بزرگ کشور رفتهایم اما فرآیند کاری آنها با آنچه ما انتظار داریم همخوان نبوده است.
به علاوه در حال حاضر فراهم نشدن امکان همکاری مستقیم با دیجیکالا پیچیدگیهایی در فرآیند تامین کالا و تامین هزینههای حمل و نقل ایجاده کرده است.»
روش حمایت از کودکان تحت پوشش
در اپلیکیشن سِی (SAY) کاربر میتواند کالاهای مورد نیاز کودکان تحت پوشش را بخرد؛ صرف نظر از این که آن کالا چه باشد. در واقع مجموعهای از نیازهای کودکان مختلف در این بستر قرار گرفته است که هر کاربر متناسب با موقعیت مالی و تصمیم شخصی خود میتواند یکی از نیازهای مهم کودکان را برطرف کند. فرض کنید کودکی در آستانه رفتن به مدرسه است و کیف و کفش و لوازم التحریر نیاز دارد یا کودکی دیگر در محل زندگیاش یخچال ندارد در حالی که این وسیله مهمی برای او و خانوادهاش به حساب میآید. نیازهایی مثل پوشاک، خوراک، هزینه درمان، هزینههای رفتن به کلاسهای دلخواه و موارد متنوع دیگر بنا به تشخیص مددکاران کودکان شناسایی شده و بعد از تایید تیم سِی در اپلیکیشن قرار میگیرد تا کاربران بتوانند بهعنوان عضوی از خانواده مجازی کودک، نیازهای او را تامین کنند.