قرقاول‌های خزری هم نگرانند

قرقاول‌های خزری هم نگرانند

فرزاد علیزاده
 عضو ستاد مردمی نجات آشوراده
در ذخیره‌گاه زیست‌كره میانكاله كه جزیره آشوراده هم جرئی از آن است، 250 گونه پرنده آبزی، كنارِ آبزی و خشكی‌زی شناسایی شده‌اند كه 38 گونه از آنها در فهرست گونه‌های حمایت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار می‌گیرند. 11 گونه از این پرندگان هم در فهرست سرخ IUCN به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارند. یكی از آن‌ گونه‌ها، پرنده زیبایی به نام قرقاول خزری است كه به دلیل شباهت زیادش به طاووس، در نگاه اول ممكن است با طاووس اشتباه گرفته شود.  قرقاول در ماه‌های اردیبهشت و خرداد عمدتا از گونه‌های مختلف تمشك، برگ درختان، دانه‌های پنهان‌شده در خاك و حشرات تغذیه و تخم‌گذاری و جوجه‌پروری می‌كند . 
براساس طرح مطالعات ارزیابی منطقه نمونه گردشگری آشوراده قرار است مساحتی حدود هشت هكتار به طور كامل پاكتراشی و در آن منطقه زمین‌های ورزشی و منطقه شنا و ماهیگیری احداث شود!
محدوده‌ای كه از آن صحبت می‌كنیم به دلیل وجود بوته‌زارهای فراوان، زیستگاه قرقاول خزری است، گونه‌ای كه جمعیتش بسیار كم شده و اكنون در لیست iucn  (گونه‌های در معرض خطر انقراض) قرار دارد. بی‌شك تغییر كاربری این منطقه به كاهش جمعیت و نابودی این گونه منجر خواهد شد، ضمن این‌كه سر و صدای ناشی از حضور انسان در منطقه نیز سبب اختلال در فرآیندهای حیاتی این گونه نظیر جفت‌گیری تولید مثل و جوجه‌آوری می‌شود. تخریب زیستگاه، شكار بی‌رویه و طرح‌های ضد محیط زیستی همچون گردشگری در جزیره آشوراده می‌تواند نسل این گونه با ارزش را برای همیشه منقرض كند.