نسخه Pdf

از  سحر تا آخشام

معرفی رادیوی آذربایجان شرقی

از سحر تا آخشام

به‌رغم تحولات و دگرگونی‌های عمیق در عرصه رسانه‌ها و توسعه روز افزون رسانه‌های تصویری، رادیو هنوز به عنوان شخصی‌ترین رسانه، جایگاه و کارکرد خود را در دنیای ارتباطات و فرآیندهای پیام‌رسانی حفظ کرده است. شاید مهم‌ترین ویژگی رادیو در هماهنگی و همنوایی آن با زبان و فرهنگ و باورهای ما باشد. وقتی به رادیو گوش می‌کنیم، گویی پژواک صدای خویش را از دل امواج می‌شنویم و صدا، گویی صدای ماست. رادیو با بهره‌مندی از جایگاه و کارکردی چنین والا، رقیبی سرسخت و قدرتمند و پرجاذبه مثل تلویزیون دارد. به همین دلیل باید تلاشی مضاعف، رویکردی مردمی، محتوایی غنی، روش‌هایی علمی و غایت‌هایی ارزشمند برای حفظ شنوندگان قبلی و جذب مخاطبان جدید داشته باشد.

رادیو تبریز از سال1325 به عنوان دومین رادیو در کشور شروع به پخش برنامه کرده است.  این رادیو در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی (سال1356) براساس گزارش‌های موجود روزانه 7عنوان برنامه با محتوای اخبار، موسیقی، نمایش، گفتارهای مذهبی، ادبی، اجتماعی، سیاسی و آموزشی مجموعاً به مدت تقریبی چهارساعت برنامه  پخش می‌کرد. 
 گستردگی برنامه‌ها
مجله رادیویی سحرلر ( با محوریت اطلاع‌رسانی مهم‌ترین مسائل روز استان، بررسی اخبار و مهم‌ترین تیترهای مطبوعات، پخش موسیقی‌های ملی و محلی )، خانواده (مسائل روز و مبتلا به جامعه با حضور کارشناس آنلاین و ارائه مشاوره رایگان به خانواده‌ها و برقراری ارتباط مناسب مخاطب با گوینده از جمله شاخصه‌های این برنامه است)، آخشاملار (برنامه پرمخاطب عصرگاهی رادیو با هدف ایجاد نشاط و سرگرمی و با نگاه طنز به موضوعات اجتماعی)، ترانه باران (برنامه موسیقایی رادیو با پخش‌های ترانه‌های درخواستی، فیلم آوا، شناسنامه، تازه‌های آرشیو، موسیقی‌های محلی) و فصل جوانی (با محوریت پرداخت به موضوعات مختلف جوانان با آیتم‌های متنوع) و چرتکه (با محوریت انعکاس فعالیت‌های استانی در راستای جهش تولید و طرح مسائل تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی) از جمله برنامه‌های شاخص این رادیوست. 
توسعه گام‌به‌گام
رادیو آذری تبریز در شانزدهم مهر سال1362با پخش روزانه نیم ساعت برنامه، آغاز به کار کرد. 
این رادیو به مروز زمان با جذب نیروی انسانی مورد نیاز، برنامه‌های خود را تاسقف 3/5 ساعت در روز افزایش داد که 150دقیقه (2/5ساعت) آن تولیدی و 60 دقیقه (یک ساعت) آن تکرار بخشی از برنامه‌های تولیدی بود. پخش برنامه‌های این رادیو تاسال 1375 در دو بخش عصرگاهی و شامگاهی صورت می‌گرفت که از این سال به بعد با تغییراتی در زمان‌های پخش برنامه‌ها، این دو بخش به صبحگاهی و عصرگاهی تبدیل شد.  در حال حاضر، برنامه‌های تامینی رادیو آذری تبریز از ساعت و 30دقیقه 4بامداد تا 8 پخش می‌شود. برنامه‌های خبر و تولیدی صبحگاهی از ساعت 8 تا 10 در امتداد برنامه‌های بامدادی و برنامه‌های خبر تولیدی عصرگاهی از ساعت 19 تا 21:30و30دقیقه روی آنتن است. رادیو آذری قسمت اعظمی از جمهوری آذربایجان، نخجوان و ارمنستان را تحت پوشش قرار می‌دهد. طبق نتایج به‌دست آمده بیشتر شنوندگان این رادیو را اتباع جمهوری آذربایجان و علاقه‌مندان به مسائل مذهبی و معارف اسلامی در آذربایجان تشکیل می‌دهند و برنامه‌های آن را پیگیری می‌کنند . 
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها