قدرت بازدارندگی ایرانی

بررسی توان جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات احتمالی

قدرت بازدارندگی ایرانی

فضای نابسامان نظام بین‌الملل و نگاه استعماری کشورهای غربی به سرمایه‌های مادی و معنوی کشورهای مختلف شرایطی را فراهم کرده است که مسأله برقراری امنیت و پیشگیری از خطرات احتمالی برای تهدید منافع ملت‌ها و تمامیت‌ارضی به اولویت‌های اصلی همه دولت‌ها بدل شده است.

​​​​​​​جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و هرگز از تامین امنیت خود غافل نبوده، به‌ویژه که قرارگرفتن در منطقه استراتژیک غرب‌آسیا اهمیت پرداختن به این ضرورت را دوچندان کرده و براین‌اساس، برنامه‌ها واقدامات مختلفی رادر راستای توانمندسازی دفاعی و نظامی انجام داده است و دردستورکار دارد ومقابله با دشمنان خارجی ودولت‌های متخاصم منطقه‌ای را با نگاه کلان‌امنیتی ــ دفاعی دنبال می‌کند. 

تهدیدهای مستمر دشمنان انقلاب به‌ویژه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی باعث شده که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجربیات هشت‌ سال دفاع‌مقدس به تقویت عوامل بازدارندگی درحوزه‌های مختلف توجه وپیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را در این حوزه کسب کنند تا حدی که امروزه به مدد قوای نظامی کشور، تدابیر مقام معظم رهبری و هوشمندی سربازان جان‌برکف ایران اسلامی، قدرت عیان جمهوری اسلامی ایران برای دوست و دشمن محرز شده است و به آن اعتراف می‌کنند. بنابراین عرصه بر هر متجاوزی تنگ است به‌ویژه که دشمنان قسم‌خورده ملت ایران که همه توان خود را در جنگ‌تحمیلی در اختیار نیروهای بعثی گذاشته بودند، از آن آزمون درس گرفته‌اند و مدت‌هاست که جرات ندارند گوشه‌چشمی به مرزهای ایران اسلامی بیندازند.
     
اشتیاق آمریکا برای جنگ‌افروزی 
قدرت نظامی به‌عنوان عامل استقلال تابعی از سایر توانایی‌هاست؛ این توانایی شامل رهبری نظامی، قدرت اقتصادی و اجماع نظر نخبگان سیاسی و نظامی درخصوص اقدامات بازدارنده است. پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا اقدام به گسترش پایگاه‌های نظامی خود در اروپا و شمال‌شرق آسیا کرد تا با شوروی مقابله کند. همین موضوع سنگ‌بنای گسترش پایگاه‌های نظامی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور را بنا نهاد و امروزه ارتش آمریکا با بیش از ۷۵۰ پایگاه نظامی در ۸۰ نقطه مختلف جهان به یکی از بزرگ‌ترین نیروهای نظامی تاریخ بشریت تبدیل شده است. این گستردگی نظامی در سراسر جهان امکان مداخله و اعمال نفوذ آمریکا در کشورهای میزبان را فراهم کرده است. بررسی بودجه نظامی این دولت استعماری در سال ۲۰۲۳ نیز تامل‌برانگیز بوده و نشان‌دهنده اشتیاق غیرقابل انکار آمریکا برای جنگ‌افروزی در جهان است. درحال‌حاضر ۸۵۸میلیارد دلار برای مباحث نظامی آمریکا در نظر گرفته شده است، بنابراین گزینه نظامی همچنان مورد توجه سیاست‌گذاران و دولتمردان این کشور است. در همین راستا آمریکا هفت پایگاه نظامی در حوزه خلیج‌فارس دارد که استقلال نظامی کشورهای میزبان را علی‌رغم برخورداری از انواع تجهیزات و تسلیحات به‌‌روز و قدرتمند، مخدوش و استقلال ملی آنها را دچار خلل کرده است، زیرا آنها ناچارند برنامه‌های خود را برمبنای اهداف آمریکا تنظیم کنند تا از آسیب‌های احتمالی مصون بمانند. قطر، عمان، بحرین، کویت و امارات کشورهایی هستند که به حضور نظامی آمریکا روی خوش نشان‌داده و به این ترتیب ماهیت مستقل خود را زیر سؤال برده و تابعی از تصمیم‌های آمریکا و هم‌پیمان منطقه‌ای‌اش صهیونیست‌ها شده‌اند.خلیج‌فارس از دیرباز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی یکی از حساس‌ترین و بااهمیت‌ترین مناطق جهان بود و وجود پایگاه‌های متعدد نظامی اعم از دریایی، هوایی و زمینی در این منطقه، اهمیت نظامی و راهبردی خلیج‌فارس را بیش از پیش نمایان می‌سازد و به روابط ابرقدرت‌ها در این منطقه جهت می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان بازیگری قدرتمند در سطح منطقه شناخته می‌شود و از سوی دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد تهدید قرار گرفته اما همچنان جایگاه برتر در منطقه را داراست و همین موضوع برای آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل گران تمام شده است، زیرا توانایی پذیرش استقلال سیاسی ایران و اثرگذاری آن بر کشورهای منطقه را ندارند به‌ویژه که جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توان داخلی دانشمندانش از طیف متنوعی از گزینه‌ها جهت واکنش نشان‌دادن به هرگونه تهاجم و حمله آمریکا علیه منافع خود برخوردار است و بر این‌اساس نه‌ فقط تهدیدات را رفع می‌کند بلکه با دکترین نظامی خود آمادگی این را دارد که این توانمندی را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد تا با استفاده از این ظرفیت عظیم، بساط حضور آمریکا در منطقه را برچیده و اسرائیل را نابود کنند.
     
ظرفیت عظیم دفاعی ایران در حوزه زمین، دریا، هوا و فضا
در سایه این رویکرد امروز شاهد آن هستیم که حدود ۹۰درصد از نیازمندی‌های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی برای نیروهای مسلح با تمرکز بر توان داخلی صورت گرفته است. این تولیدات شامل انواع شناورها، تسلیحات دریایی، جنگنده و بالگردهای نظامی و غیرنظامی است، به‌طوری‌که در تولید انواع موشک‌های بالستیک سوخت جامد با افزایش قابل‌ملاحظه، موشک‌های کروز با افزایش دوبرابری، موشک‌های پدافند هوایی با رشد ۴۵درصدی و انواع شناورهای دریایی تندرو با رشد ۳۰درصدی دنبال شده است. افزایش چشمگیر انواع موشک‌های بالستیک، افزایش برد موشک‌های کروز تا هزار کیلومتر، افزایش برد موشک بالستیک عماد تا ۱۶۵۰ کیلومتر، افزایش برد موشک خیبر تا ۲۰۰۰ کیلومتر، دستیابی به موشک‌های جدید کروز با قابلیت شلیک از هواپیما و دستیابی به گونه موشک مافوق صوت از دیگر اقدامات انجام‌شده در عرصه صنایع دفاعی است. در حوزه رزم هوایی نیز ساخت و پرواز هواپیمای ترابری بومی سیمرغ، تأمین زنجیره آموزش خلبانی نیروهای مسلح با ساخت جنگنده آموزشی جت یاسین و پرواز اولین فروند هواپیمای سبک آموزشی فجر ۳ از اقدامات قابل‌ملاحظه‌ای بوده که صورت گرفته است. تلاش برای تقویت حوزه رزم دریایی هم یکی دیگر از برنامه‌های دفاعی کشور است که اخبار خوش آن در هفته اخیر را از سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شنیدیم و «دیلمان»، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران، توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد و به این ترتیب در زمینه رزم دریایی به جایگاه بازدارندگی قابل‌ملاحظه‌ای دست‌یافتیم. این توفیقات در رزم زمینی هم مشهود است و با ساخت تانک، بازسازی انواع جنگ‌افزارها، ساخت انواع پهپادهای رزمی و توسعه قابلیت‌های آن گام‌های ستبری را برای مقابله با بداندیشان برداشته‌ایم.
     
ضریب‌بخشی به قدرت بازدارندگی با نیروهای نیابتی
یکی دیگر از اقدامات مهم صورت‌گرفته در صنعت دفاعی کشور، توسعه فعالیت‌های فضایی است که بعد از آزمایش‌های متعدد، تولید ماهواره‌بر سیمرغ با برخورداری از فناوری روز وساخت ایستگاه‌های زمینی و سایت پرتاب دردستورکار قرار دارد. توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به‌منظور بومی‌سازی اقلام و تجهیزات دفاعی، برگ دیگری از توان نظامی کشور است که علاوه بر اقتدارآفرینی در عرصه بین‌الملل صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی را برای کشور به ارمغان آورده است.علاوه‌براین توانمندی‌های دفاعی، برخورداری ازنیروهای نیابتی درمنطقه نیز به قدرت بازدارندگی ایران ضریب داده است ومجموع این عوامل، ایران رابه رقیب سرسختی برای دولت‌های متخاصم تبدیل کرده وبرهراس صهیونیست‌ها افزوده است که در مجالی دیگر به آن پرداخته می‌شود. 

فرشته مسلمی - روزنامه‌نگار