خطبه جهانی

بازتاب بیانات رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی

خطبه جهانی

روز گذشته نمازجمعه به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلی تهران برگزار شد و علیرغم تبلیغات گسترده‌ای كه از سوی رسانه‌های غربی انجام شده بود تا نماز جمعه با حضور اكثریت مردم برگزار نشود، اما مصلای تهران و خیابان‌های اطراف مملو از جمعیت بود و مردم مشتاقانه برای شنیدن بیانات رهبر انقلاب و خواندن نماز جمعه دور هم جمع شده بودند. این اتفاق باز هم از چشم رسانه‌های غربی جا نماند و تیتر رسانه‌های غربی شد. در این گزارش به بازتاب بیانات رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی پرداخته‌ایم.

پیام قدرت سخت
خبرگزاری آمریكایی آسوشیتدپرس ضمن پوشش لحظه به لحظه نمازجمعه تهران نوشت: رهبر عالی ایران كه برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۲ نمازجمعه تهران را برپا می‌كرد گفت كه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ دلقكی است كه تنها به حمایت از مردم ایران تظاهر می‌كند. آیت‌ا... خامنه‌ای حمله به پایگاه‌های آمریكایی را ضربه‌ای به وجهه آمریكا دانست.
این خبرگزاری در بخشی دیگر نوشت: رهبر معظم ایران گفت كشورهای غربی ضعیف‌تر از آن هستند كه «ایرانی‌ها را به زانو در بیاورند». ترامپ، دلقكی است كه به ایرانی‌ها خیانت خواهد كرد.




تراژدی تلخ
خبرگزاری فرانسه نیز در بازتاب نمازجمعه دیروز به نقل از رهبر انقلاب خواهان آن شد كه «تراژدی تلخ» سقوط هواپیمای اوكراینی سایه بر ایثار سردار سلیمانی نیندازد.
همچنین بیشتر رسانه‌های انگلیس فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب را كه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا را دلقك خطاب كردند بازتاب دادند. گاردین در گزارشی نوشت، رهبر معظم ایران دونالد ترامپ را یك دلقك خواند كه تنها وانمود می‌كند كه از مردم ایران حمایت می‌كند، در حالی كه از پشت به آنها خنجر می‌زند.




تحقیر شیطان روز خداست
سی.ان.‌بی.‌سی،شبكه تلویزیونی كابلی و ماهواره‌ای است كه از زیر مجموعه‌های ان‌بی‌سی یونیورسال است. این شبكه كه به زبان انگلیسی برنامه پخش می‌كند، سال 1989 راه اندازی شده است. این شبكه روز گذشته در بازتاب نمازجمعه اعلام كرد: حمله به پایگاه‌های نظامی آمریكا در عراق، «یوم‌ا...» بود.


ترامپ دلقك است
بلومبرگ كه در گذشته با نام بیزینس‌ویك شناخته می‌شد، یك مجله تجاری هفتگی انگلیسی‌زبان است كه توسط بلومبرگ ال. پی. منتشر می‌شود. مقر این مجله كه از سال ۱۹۲۹ منتشر می‌شود در نیویورك در ایالات متحده آمریكا است. این نشریه هم در بازتاب به بیانات رهبری نوشت: رهبر معظم ایران، ترامپ را دلقك خطاب كرد‌.



اروپا قابل اعتماد نیست
یكی دیگر از رسانه‌ها كه دیروز نسبت به نماز جمعه و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بازتاب داشت، رویترز بود. این خبرگزاری بین‌المللی بریتانیایی به 20 زبان و در 94 كشور فعالیت دارد و خبرنگاران زیادی با این رسانه همكاری می‌كنند. این رسانه هم در بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب نوشت: اروپایی‌ها در موضوع توافق هسته‌ای قابل اعتماد نیستند. همچنین رویترز در ادامه نوشته است: رهبر عالی ایران گفت کشورش، سیلی به صورت آمریكا زد، روز حمله موشكی، یوم‌ا... بود.


بازتاب در رسانه‌های عراقی
شبكه‌های تلویزیونی عراق روز گذشته همزمان با آغاز خطبه‌های نمازجمعه تهران اقدام به پخش زنده سخنان مقام معظم رهبری كردند. شبكه تلویزیونی السومریه نیوز كه یك شبكه تلویزیونی عراقی است در بازتاب به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اعلام كرد: رهبر ایران، ترور سردار سلیمانی را ننگی برای دولت آمریكا دانست.
بسیاری از رسانه‌های عراق هم همزمان با خطبه‌های نمازجمعه تهران سخنان مقام معظم رهبری را بازتاب دادند.
تارنمای «المسله» با انتشار بخش‌های مهمی از سخنان رهبر معظم انقلاب نوشت كه واكنش موشكی ایران به پایگاه عین‌الاسد ابهت آمریكا را شكست.
همچنین «الغد نیوز» نیز دیگر رسانه عراقی بود كه سخنان رهبر معظم انقلاب را در صدر اخبار خود بازتاب داد.



خدا با ماست
نیویورك تایمز كه جزو روزنامه‌های مشهور و معتبر آمریكایی است و هر روز به طور همزمان نه تنها در ایالات متحده، بلكه در دیگر نقاط جهان هم منتشر و چاپ می‌شود و حتی به عنوان یك منبع ملی از آن یاد می‌شود، در بازتاب بیانات رهبر معظم نوشت: آیت‌ا... خامنه‌ای آمریكا را قدرتی گستاخ خواند و خطاب به ده‌ها هزار نمازگزار گفت: با پشتوانه قدرت خداوند، ایران توانست سیلی به صورت آمریكا بزند.

ضمیمه چار دیواری