مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر 30 درصد كم می‌شود

مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر 30 درصد كم می‌شود


افشین استوار، مدیركل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: بر اساس سند ملی كنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ تا میزان ۳۰ درصد از احتمال مرگ زودرس بر اثر این بیماری‌ها را كاهش دهد.
وی افزود: برای تحقق این موضوع، باید مصرف نمك و دخانیات در سطح كشور ۳۰ درصد كاهش یابد، كم‌تحركی و بیماری‌های روانی 20 درصد كم شود و مصرف اسیدهای چرب ترانس نیز باید به صفر برسد. همچنین باید سطح دسترسی به پزشك در سراسر كشور به ۹۰ درصد و دسترسی به دارو نیز به ۷۰ درصد برسد. از طرفی باید شیوع چاقی و دیابت نیز متوقف شود.
مدیركل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به تدوین سند ملی كنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سال 1395، عنوان كرد: این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شده و به امضای ۱۱ وزیر و معاون رئیس‌جمهور رسیده است. در این سند، اهداف ملی برای كنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تعریف و نقشه راهی برای تحقق این اهداف تبیین شده است.  استوار ادامه داد: با استفاده از برخی مداخله‌های كم‌هزینه و اثربخش می‌توان به اهداف این سند ملی رسید. به عنوان مثال، با تغییر فرمولاسیون مواد غذایی، مثل كاهش نمك نان و مواد غذایی، افزایش فعالیت بدنی و مواردی از این دست می‌توان به برخی از اهداف این سند به‌راحتی دست پیدا كرد./ ایرنا