کرونا و گجت‌های پوشیدنی

کرونا و گجت‌های پوشیدنی


 پیشرفت فناوری تاثیر زیادی بر سبک زندگی افراد گذاشته است. چند سالی است که گجت‌های هوشمند بخشی از فعالیت‌های روزانه افراد شده‌اند. آنها به‌خصوص در زمینه سلامت و ورزش، نقش زیادی در زندگی کاربران ایفا می‌کنند.
با شیوع کرونا و تغییر سبک‌زندگی، گجت‌های هوشمند و به‌ویژه گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند توانستند نقش موثری در صنعت بهداشت و درمان ایفا کنند.
شیوع کرونا نظام سلامت و سیستم‌های بهداشتی را در سراسر جهان غافلگیر کرده و روزانه افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند. تاکنون بیش از یک میلیون‌و‌سیصدوچهل‌و‌یک هزار نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند و هنوز فاصله زیادی با توسعه واکسن و دسترسی همگان به آن وجود دارد.
پزشکان و پرستاران شبانه‌روزی مشغول رسیدگی به بیماران هستند با این‌حال ظرفیت‌های نظام سلامت محدود است و باید از راه‌حل‌های دیگر هم برای کنترل اوضاع بهره‌برداری کرد.
گجت‌های پوشیدنی می‌توانند ابزاری برای کنترل و نظارت افراد در دوران کرونا برای پایش سلامت یا بررسی از راه دور باشند. آنها می‌توانند طیف وسیعی از داده‌ها مانند ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن، نوار قلب، صدای ریه و میزان اشباع اکسیژن خون و... را جمع‌آوری کنند و این داده‌ها می‌تواند تا حد زیادی در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا موثر باشند.
گجت‌های هوشمند پوشیدنی ممکن است برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.
در زمان مواجهه با کرونا، سنجش اکسیژن سطح‌خون از کارهای اساسی برای اطلاع از درگیری ریه محسوب می‌شود. یکی از کارهای مهمی که این گجت‌ها می‌توانند انجام دهند، سنجش اکسیژن اشباع خون است. دستگاه‌های پالس‌اکسی‌متر یا بعضی از ساعت‌های هوشمند چنین امکانی را فراهم می‌کنند. همچنین با بسیاری از گجت‌های هوشمند، حتی ساعت‌های هوشمندی که گران‌قیمت نیستند، می‌توان ضربان قلب را در فواصل مشخص اندازه‌گیری کرد. ساعت‌های هوشمند معمولا به یک نرم‌افزار همراه در گوشی هوشمند متصل می‌شوند و با کمک آن می‌توان بسیاری از پارامترهای مرتبط با سلامت را بررسی کرد.
از طرفی چون ساعت‌های هوشمند به سیستم ماهواره جهانی برای مسیریابی متصلند، می‌توان بیماران را با کمک این ساعت‌ها رصد و محیط‌هایی را که احیانا آلوده کرده‌اند، قرنطینه کرد. همچنین دستگاه‌هایی برای کمک به کمبود امکانات در محیط‌های بیمارستانی در این مدت ساخته شده‌اند؛ مثل دستگاه تهویه فشار مثبت منبع باز (OSPPVD) در پاسخ به کمبود ظرفیت تهویه در بیمارستان‌ها یا کانول بینی با جریان زیاد (HFNC) که پشتیبانی برای سیستم‌های تنفسی بیماران مبتلا به کروناست.
از طرفی گجت‌های پوشیدنی می‌توانند به افراد مبتلانشده به کرونا هم کمک کنند. با کمک آنها می‌توان ساعت خواب، کالری دریافتی یا فعالیت‌های ورزشی را رصد کرد. برای دوران قرنطینه و کم‌تحرکی عامل انگیزه‌بخشی خواهند بود و می‌توان با کمک آن‌ها فعالیت‌های ساده ورزشی در منزل را از سر گرفت.
شاید در گذشته برای سنجش هر کدام از این موارد لازم بود به پزشک مراجعه کرد اما امروزه به لطف فناوری هر کسی می‌تواند در پایش سلامت خود نقش موثر و همیشگی ایفا کند.