آژانس در زمین چه کسی بازی می‌کند؟

آژانس در زمین چه کسی بازی می‌کند؟


رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی هفته‌های اخیر، ورود غیرمسؤولانه‌ای به مذاکرات وین داشته است. طرح برخی ادعاهای غیرمستند درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته (که اکثرا در قالب پی.ام.دی حل و فصل شده است) و تلاش برای کسب امتیازات فراپروتکلی از تهران، از جمله اقدامات آژانس برای تحت‌تأثیر قرار دادن مذاکرات وین است. به عبارت بهتر، مدیرکل آژانس بازی هدفمندی را به موازات مذاکرات وین با هدف تضعیف مواضع ایران آغاز کرده است.
این نخستین بار نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بزنگاه‌های مهم، به مهره بازی واشنگتن علیه کشورمان تبدیل می‌شود. این سازمان بین‌المللی، اساسا حق ندارد مستند به مطالعات ادعایی و ترویج ادعاهای کاذب درخصوص ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، آن هم در گذشته!، کشورمان را به عنوان یکی از اعضا تحت فشار قرار دهد.
هنوز افکار عمومی کشورمان فراموش نکرده‌اند که در ابتدای سال 2020 و در دوران ریاست جمهوری ترامپ، رافائل گروسی و تروییکای اروپایی در راستای عملیاتی ساختن دستور کاخ سفید، قطعنامه ضدایرانی جدیدی را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر کردند که هدف از آن، تن دادن نظام و ملت ایران به فشارهای حداکثری دولت ترامپ بود.
 با همه این اوصاف، استراتژی مقاومت فعال از سوی ایران و تاکتیک‌هایی که در ذیل این استراتژی تعریف و پیاده شد، بازی مشترک آمریکا و آژانس در تقابل با کشورمان را نقش بر آب ساخت. با همه این اوصاف، رافائل گروسی این بار نیز درصدد تکرار همان بازی شکست‌خورده خود برآمده است!