بازی در خدمت فرهنگ

نخبگان کشور در جایزه بازی‌های جدی1400 برای تغییرات فرهنگی و اجتماعی بازی می‌سازند

بازی در خدمت فرهنگ



بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای براساس اهمیت بازی‌هایی که برای آموزش یا کمک به بیماران ساخته می‌شوند و به بازی‌های جدی یا هدفمند مشهور هستند، هر سال رویدادی با نام «جایزه بازی‌های جدی» یا Serious Games Prize برگزار می‌کند که هدف از آن حمایت از تحقیق، تولید و ترویج این دسته از بازی‌هاست.
حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر پنجمین جایزه بازی‌های جدی با اشاره به این که بازی‌ها به جز سرگرمی، کاربردهای دیگری در آموزش، فرهنگسازی و حتی درمان هم دارند به جام‌جم گفت: امسال در پنجمین دوره این رویداد که فراخوان آن به‌تازگی منتشرشده، بیش از یک‌میلیارد تومان جوایز نقدی و تسهیلات تجاری‌سازی منتظر برترین آثار کشور در موضوعات مختلف است. این حمایت‌ها علاوه بر بنیاد توسط نهادهای مختلفی همچون وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در اختیار محققان و توسعه‌دهندگانی قرار می‌گیرد که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
دبیر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تشریح کرد: رویداد جایزه بازی‌های جدی شامل سه بخش فرعی است که عبارتند از سمپوزیوم (برای مرور جدیدترین تحقیقات حوزه بازی‌های‌جدی)، جشنواره(برای انتخاب بازی جدی برتر سال) و هکاتون (برای تجربه ساخت یک بازی‌جدی) که به‌طور خاص در بخش هکاتون امسال، موضوع «استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی» برای علاقه‌مندان انتخاب شده است. در این بخش، ستاد توسعه علوم‌وفناوری‌های شناختی از بهترین آثار تا مرحله تجاری‌سازی حمایت می‌کند و خبر داغ امسال این است که از طرف بنیادملی نخبگان نیز به تیم‌های دانشگاه برگزیده امتیاز فعالیت نخبگی تعلق می‌گیرد. نصیری افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تابستان امسال اولین بوت‌کمپ تخصصی ساخت بازی‌های شناختی را برگزار خواهد کرد تا علاقه‌مندان این حوزه را درخصوص تولید چنین بازی‌هایی چه از لحاظ برنامه‌نویسی و طراحی بازی و چه از لحاظ ملاحظات علمی برای ساخت یک بازی شناختی آموزش دهد.