ماجرای رسیدگی به طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها در مجلس

ماجرای رسیدگی به طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها در مجلس


محتوای طرح مربوط به ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پیش از بررسی در صحن علنی مجلس، چند روزی است افکارعمومی و رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است.
هفته گذشته یکی از طرح‌های مجلس، مسأله تازه رسانه‌ها و گمانه‌زنی‌های فضای مجازی شد؛ موضوع «بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در مجلس» یا «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی در دستور کار نمایندگان» باعث شد محتوایی از این طرح در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها بازنشر شود که انتشار آن به مرداد سال گذشته باز‌می‌گردد.
یکی از بندهای مورد تأمل و بحث، ماده ۵ محتوای منتشر شده است که محور مرزبانی دیجیتال و دفاع سایبری از کشور و جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز از داده‌های مجازی در درگاه‌های ورود و خروج پهنای باند کشور را «ستاد کل نیروهای مسلح» دانسته اما با این حال مشخص نیست ستاد کل نیروهای مسلح با چه سازوکاری باید عمل کند.
برخی نمایندگان تأکید دارند محتوای منتشر شده در فضای مجازی هیچ نسبتی با حقیقت طرح ندارد و این طرح هنوز در مرحله تدوین است. یزدی‌خواه، نماینده کمیسیون فرهنگی هم که از متولیان این طرح است، گفته این طرح برای حمایت توانمندی‌ها و کسب‌وکارهای داخلی، توسعه فضای مجازی و کمک به راه‌اندازی دولت الکترونیک است.