رویا، تمدن را می‌سازد

علی‌محمد مؤدب معتقد است رویا روایت‌های تمدنی را شکل می‌دهد

رویا، تمدن را می‌سازد


 
علی‌محمد مودب که همراه علی‌اصغر عزتی‌پاک و مجید قیصری در نشست خبری ششمین دوره مدرسه رمان و آیین رونمایی از رمان‌های «کورمار» نوشته سیدعلیرضا میرمالک، «متولد زمستان» نوشته محمدهادی عبدالوهاب و «صور سکوت» نوشته محمد قائم‌خانی حضور داشت، درباره رویا به نکاتی اشاره کرد.
این نشست در موسسه شهرستان ادب برگزار شد و مهر به نقل از مؤدب نوشت: امروز ما، در ملاقات خاطره دیروز و رویای فردا ساخته می‌شود. رویا آن چیزی است که تمدن را می‌سازد. انسان بدون رویا نمی‌تواند امروز و فردای خودش را طراحی کند. بدون رویا نمی‌توانیم آنچه را داریم حفظ کنیم و در درجه دوم، فردایمان را بسازیم. هر جایی که تمدنی رویاهای خودش را از دست داد با بن‌بست مواجه شد. برای آینده باید مدام ایده و رویا داشت. همان‌طور که باید گذشته را روایت کرد و خاطره را زنده نگه‌داشت تا هویت ما حفظ شود.
مؤدب به سیطره رسانه‌های جدید در این روزگار اشاره کرد و ادامه داد: همین رسانه‌ها باعث شدند هجوم شگفتی از خیال ترجمه‌ای به سمت ما حواله شود. امروزه به‌شدت واردات خیال افزایش یافته و ما با انبوهی از خیال وارداتی روبه‌رو هستیم. این‌که ما باید به‌صورت مدام خودمان را در عالم ذهنیت پیدا کنیم و بسازیم. امروز بدون دیروز و امروز بدون فردا معنا ندارد. انقلاب ما شعارها و رویاها و روایت‌های خود را در همه شئون زندگی داشت و آن شعارها برای آن‌که ادامه پیدا کنند و کماکان زنده بمانند باید تبدیل به قصه و روایت شوند. رویاها و شعارها باید در هنر و ادبیات به هم برسند. هنرمند به دلیل ظرفیت بیان هنری بر زمان مسلط است و هنر، آزادی گفتن را به  او  می‌دهد. در هنر هیچ محدودیتی وجود ندارد و هنرمند اصیل هیچ‌گاه محدود نیست و حرف خود را می‌زند. هنرمند اصیل این آزادی را دارد که به سمت شگفتی‌ها حرکت کند و این حرکت، او را به سمت کشف و طرح خواهد کشاند.
مؤدب از ضرورت رویاپردازی به خلق داستان رسید و در ادامه توضیح داد: می‌دانیم که سینما، تلویزیون و رسانه‌های دیگر نیازمند قصه و داستانند. مدیران فرهنگی نیز به‌شدت به دنبال قصه‌اند اما متاسفانه ما عادت کرده‌ایم داشته‌های خود را تحقیر کنیم و مبهوت دیگران باشیم. ما باید بتوانیم خودمان روایت‌پردازی کنیم. دیگران نمی‌توانند روایت ما را بنویسند. تلاش مدرسه رمان در قالب یک نهاد رسمی برای برنامه‌ریزی به جهت تربیت رمان‌نویس بسیار مبارک است و قطعا بعدها جامعه برکات بسیاری از این تلاش خواهد دید.
این توضیحات درباره رویاپردازی از شاعر و نویسنده‌ای است که چندین مجموعه شعر دارد ازجمله عاشقانه‌های پسر نوح، مرده‌های حرفه‌ای، دست‌خون، سفر بمباران، کهکشان چهره‌ها، روضه در تکیه پروتستان‌ها، عطر هیچ گلی نیست، الف‌های غلط و همین‌قدر می‌فهمیدم از جنگ. آثار مؤدب در قالب شعر سپید، نیمایی و کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند.  مؤدب تاکنون نامزد جوایز مختلف ادبی ازجمله کتاب سال جمهوری اسلامی، بخش جوان نخستین جشنواره شعر فجر و برگزیده کتاب سال دفتر شعر جوان بوده‌است.