گل خفاش

گل خفاش


گل خفاش یاTacca chantrieri   گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده دیسکوراسه است که معمولا به آن گل خفاش سیاه می‌گویند. این گیاه بومی مناطق گرمسیری و جنگل‌های پرباران جنوب‌شرقی آسیا از جمله تایلند، مالزی و جنوب چین است. در ادامه به برخی ویژگی‌های این گل منحصر به‌فرد اشاره می‌کنیم.
گل خفاش تا وقتی که گل نداده شبیه گیاهی عادی است و اصلا جلب توجه نمی‌کند اما به محض گل‌دادن گل سیاه عجیبی می‌دهد شبیه خفاش که جزو عجیب‌ترین گل‌های جهان است.
 در زیر خوشه بنفش رنگ این گل برگه‌های بلندی رشد می‌کند که گاهی بلندی‌شان به ۳۰ سانتی‌متر هم می‌رسد. بالای گل هم دو برگ ‌مثل بال خفاش نمایان است.
 این گل به دلیل نیاز نوری کم در خانه قابل نگهداری است. چون در محیط جنگل در سایه زندگی می‌کند و نور داخل اتاق یا نور غیرمستقیم برایش کافی است. گردش هوای محیط هم برای آن مناسب است. در جای نورگیر هم به‌خوبی رشد می‌کند، به شرطی که آفتاب مستقیم به آن نتابد.
خاکی که برای این گل استفاده می‌شود، حتما باید سبک، غنی و زهکشی شده باشد‌. علاوه بر این استفاده از مواد ارگانیک یا کمپوست برایش مفید است. برای کاشت گل خفاش سیاه در گلدان از ۴۰ درصد خاک باغچه، ۴۰ درصد خاک برگ، ۱۰‌درصد کمپوست و ۱۰ درصد پرلایت استفاده کنید.

 گل خفاش به آب زیادی نیاز دارد و به هیچ وجه نباید پای گلدان خشک بماند.
رطوبت محیط و غبارپاشی روزانه با آب بدون املاح و هم دمای محیط برایش ضروری است. همچنین می‌توانید از زیر گلدانی استفاده کنید به این شکل که‌ در آن سنگریزه بریزید و پر از آبش کنید تا رطوبت اطراف گیاه تامین شود. مراقب باشید کف گلدان با آب داخل زیر گلدانی تماس نداشته باشد چون باعث پوسیدگی ریشه‌ها و خفگی گیاه می‌شود. با این روش از غبارپاشی روزانه بی‌نیاز می‌شوید.
گل خفاش چون یک گل نیمه‌گرمسیری است به سرما حساس است و در آن دما از بین می‌رود. درجه حرارت 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد یا همان دمای اتاق برایش مناسب است.
 روش تکثیر: این گیاه ریزوم دارد و می‌توان با تقسیم بوته آن را تکثیر کرد اما با بذر هم تکثیر می‌شود. برای این کار بذرها را در خاک کوکوپیت بکارید. عمق کاشت 2 تا 3 میلی‌متر است تا همیشه رطوبت بذرها برای جوانه زنی و رشد تامین شود. در دمای اتاق، دو ماه بعد بذرها جوانه می‌زنند.