برای تقویت مهارت‌های چهارگانه، برنامه داریم

برای تقویت مهارت‌های چهارگانه، برنامه داریم


معاونت ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با صدور جوابیه‌ای به گزارش جام‌جم با عنوان «مشق بی‌سوادی» پاسخ داد.
در این جوابیه آمده است: دوره ابتدایی دوره طلایی و پنجره فرصت آموزش‌وپرورش است و مهارت‌های چهارگانه زبانی (خواندن‌ونوشتن، گوش‌دادن و صحبت‌کردن)، حساب‌کردن و آداب و مهارت‌های زندگی، هدف‌های اصلی و پایه آموزش‌وپرورش به‌ویژه در دوره ابتدایی را تشکیل می‌دهند.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت فعلی سطح مهارت‌های چهارگانه زبانی و آداب و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان دوره ابتدایی مناسب نیست. هرچند دانش‌آموزان درحال‌حاضر به مدرسه می‌روند و در خلال برنامه درسی خواندن و نوشتن
می‌آموزند و اغلب در ارزشیابی‌های پایانی در حد خیلی خوب و خوب ظاهر می‌شوند اما این بیشتر شامل توانایی روخوانی و رونویسی است و دانش‌آموزان به مهارت در موضوع بسیار مهم خواندن و نوشتن دست پیدا نمی‌کنند.
نتایج دانش‌آموزان ایرانی در آزمون بین‌المللی خواندن و نوشتن (پرلز) نیز تاییدی بر این وضعیت است. از این رو معاونت آموزش ابتدایی برای ارتقای مهارت‌های پایه زبانی و زندگی در کودکان طرح خوانا را با چند هدف تدوین و از سال‌جاری اقدام به عملیاتی کردن آن در 5درصد از مدارس کشور کرده است که عبارتند از :
- ارتقای کیفیت آموزش‌وپرورش دوره ابتدایی و استقرار کامل تربیت تمام‌ساحتی در دوره پیش‌دبستان و دبستان.
- رشد مهارت‌های گوش‌دادن، گفتن و آداب و مهارت‌های اجتماعی نوآموزان دوره پیش‌دبستانی .
- بهبود و ارتقای کیفیت خواندن دانش‌آموزان در ابعاد درست‌خوانی، درک مطلب، خواندن انتقادی،
نظر دادن، ابراز وجود و ارائه مستقل.
- بهبود و ارتقای کیفیت نوشتن دانش‌آموزان در ابعاد درست‌نویسی، زیبانویسی، بیان افکار، احساسات و خواسته‌ها و نگارش خلاق و انتقادی.
- بهبود و ارتقای آداب و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان در دو بعد آداب و مهارت‌های تجویزی (ادب، صداقت، عزت‌نفس و مسؤولیت‌پذیری) و نیمه‌تجویزی (نظم، خوشرویی، مدیریت خشم، مشورت، حل مساله، تفکر نقاد و خلاق)
مدرسه خوانا یک رویکرد جدید نسبت به ارتقای کیفیت آموزشی و عبارت است از یک راهکار تلفیقی، مشارکتی و مدرسه‌محور برای تقویت مهارتهای چهارگانه زبانی (گوش‌دادن، صحبت‌کردن، خواندن و نوشتن) و آداب و مهارت‌‌های زندگی (ادب، جرأت‌ورزی، مسؤولیت‌پذیری).
امید آن داریم که با اجرای این طرح در همه مدارس کشور شاهد بهبود و ارتقای مهارت‌های چهارگانه زبانی و آداب و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان و یادگیری دروس دیگر، تقویت زبان ملی در مناطق دوزبانه و به دنبال آن توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و ارتقای جایگاه کشور در آزمون بین‌المللی سواد خواندن و نوشتن به جایگاه واقعی خود در سطح جهانی باشیم.