گردگیری از گیشه

گردگیری از گیشه


 اگر کرونا نشنود و هوس جهش‌های تازه و موج‌های جدید نکند، سینمای ایران بعد از مدت‌ها یک سبد متنوع را در اکران خود می‌بیند و فیلم‌هایی در فضاهای مختلف روی پرده هستند و هرکدام به سهم خود باعث خوش‌آب‌ورنگی سینما در این روزها شده‌اند. کافی است نگاهی به کلیت و نام فیلم‌ها بیندازید: «قهرمان» درام اجتماعی و برگرفته از ماجرایی واقعی، «آتابای» یک درام دیدنی که به ادبیات پهلو می‌زند، «بندر بند» درامی اجتماعی از تبار موسیقی، «شهر گربه‌ها» فیلمی برای بچه‌ها، رمانتیسم «عمادوطوبا» که همان عنوان اولیه‌اش نشانی حال‌وهوای فیلم را به ما می‌دهد، «منصور» با محوریت یک قهرمان‌ملی به نام شهید منصور ستاری، فیلم متفاوت و خلاقانه «پوست»، فیلم «تومان» که با تحسین برخی منتقدان همراه شده، درام «حکم‌تجدیدنظر»، کمدی‌های «گشت‌ارشاد‌3»
«آپاچی» و «دینامیت» و البته «جنایت‌بی‌دقت» که از فردا اکران می‌شود خوانش متفاوت و خلاقانه شهرام مکری از فاجعه سینما رکس آبادان است.
یعنی فارغ از کیفیت آثار، فیلم‌های این یکی دو نوبت اخیر اکران، تنوع جالبی دارند و پاسخگوی همه سلیقه‌ها هستند. یعنی نکته‌ای که نیاز و از ضرورت‌های اساسی سینمای ایران در اکران است و می‌تواند کرختی سینمای کرونازده را بتکاند. خوشبختانه این گردگیری از گیشه عملا اتفاق‌افتاده و باوجود نفس‌کشیدن کماکان کرونا و حتی تهدید جهش تازه‌ای به نام اُمیکرون، فیلم‌هایی چون گشت‌ارشاد‌3، قهرمان و دینامیت با استقبال خیلی خوب تماشاگران مواجه شده‌اند.
دینامیت که سازندگان و پخش‌کننده‌اش جسارت داشتند زودتر از خیلی فیلم‌های دیگر برای اکران پیشقدم شوند و مزد این بی‌پروایی و فداکاری را هم گرفتند تا اینجا بیش از 28میلیارد تومان فروخته است. اگر با وضعیت معمولی و بدون کرونا روبه‌رو بودیم، قطعا دینامیت بسیار بیشتر از این در گیشه می‌فروخت.
گشت‌ارشاد‌3 هم با همه انتقاداتی که به کیفیت آن وارد است، دست‌کم در جذب تماشاگران به سینما موفق عمل‌کرده و تا اینجا بیش از 17میلیارد تومان فروش‌کرده. این رقم فروش در حدود سه هفته به‌دست‌آمده و فیلم سعید سهیلی می‌تواند با همین دست‌فرمان حالاحالاها در گیشه بتازد.
به‌جز تنوع سبد اکران، کیفیت برخی فیلم‌های این یکی دو نوبت اکران استانداردهای لازم را هم دارد و مشاهده فیلم‌هایی چون قهرمان، آتابای و جنایت بی‌دقت به‌طور تقریبا همزمان، شانیت و وجاهت گیشه را هم تایید می‌کند. یعنی سه فیلمی که در شرایط عادی، شاید اکران همزمان آنها باعث همپوشانی این فیلم‌ها در اکران می‌شد و نمایش هرکدام در یک نوبت اکران جداگانه می‌توانست اعتبار و وجهه آن فصل را تامین کند، حالا و در وضعیت کرونایی، چراغ اکران را به چلچراغ تبدیل کرده‌اند.
آمار فروش دیگر فیلم‌های گیشه تا روز گذشته از این قرار بود: منصور حدود 2میلیاردو300میلیون تومان، آتابای حدود یک‌میلیاردو800میلیون تومان، شهرگربه‌ها حدود یک‌میلیارد تومان، پوست حدود 800 میلیون تومان، آپاچی حدود 300میلیون‌تومان، حکم تجدیدنظر حدود 240میلیون تومان،
فیلم تومان حدود 120میلیون تومان،
رمانتیسم عمادوطوبا حدود 105میلیون تومان، بندر بند حدود 26میلیون تومان.